Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald

19-11-2018

7

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (Bioscoop)

De werelden van de ‘muggles’ (gewone stervelingen) en van de ‘purebloods’ (tovenaars wiens beide ouders ook tovenaar waren), dreigen meer dan ooit lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. De oorzaak? Grindelwald (Johnny Depp). Hij is de evenknie van Albus Dumbledore (Jude Law) en hij is zelfs even sterk. De twee waren echter goede vrienden toen ze nog jonger waren en dit heeft er om onbekende redenen toe geleid dat Dumbledore weigert om het in een rechtstreeks gevecht tegen Grindelwald op te nemen. Hij vraagt New Scamander (Eddie Redmayne) om dit klusje voor hem te klaren en de snode plannen van Grindelwald te verijdelen, voor het te laat is. Maar Newt zou nog geen vlieg kwaad doen. Letterlijk, want hij is vooral verknocht van het dierenrijk. Het magische dierenrijk wel te verstaan, met wezens waarvan de gewone sterveling niet eens had kunnen dromen. Gelukkig is Newt niet alleen en krijgt hij hulp van vele krachtige medestanders, waaronder zijn broer, diens verloofde en een dame die hij wel ziet zitten. Maar Grindelwald krijgt ook steeds meer volgelingen en is bovendien hard op zoek naar een mysterieuze erfgenaam uit een krachtige tovenaarsfamilie. Deze zal zijn krachten nog meer doen versterken. Wie zal overwinnen in deze opperste krachtmeting? De toekomst van moeder aarde hangt ervan af.

Na het gigantische succes van de Harry Potter-films kon het niet anders of er moesten nog vele films volgen. Bijna op de kop af twee jaar geleden was daar Fantastic Beasts and Where to Find Them. Dit deel uit 2018 is overduidelijk een middenstuk uit wat op dit moment maar liefst als vijfluik gepland is (2020, 2022, 2024). Het einde – dat we hier niet zullen verklappen – is er weinig geheimzinnig over dat het verhaal verder gaat. In deze films schittert Harry Potter zelf door afwezigheid, maar andere bekende namen komen al wel voorbij. Zij het in hun jongere jaren. De films spelen zich namelijk af in precies dezelfde magische wereld, maar dan enkele decennia eerder. De toon is een stuk serieuzer en grimmiger dan in met name de eerste twee Potter-films. Ze lijken veel meer op de laatste delen uit die reeks. Dit heeft wellicht ook iets te maken met regisseur David Yates. Hij regisseerde namelijk 4 van de 8 Potter-films, daar waar er in de eerste films nog van regisseur gewisseld werd. Dit zorgt voor continuïteit en eenheidsworst tegelijk. Hierdoor weet je wel precies wat je kunt verwachten. De rode draad wordt verder bewaakt door niemand minder dan Harry Potter-schrijfster J.K. Rowling in hoogsteigen persoon. Zij ontwikkelde zich van het schrijven van boeken naar het zelfstandig schrijven van filmscenario’s. Tenminste, zij is de enige die in de officiële vermeldingen als schrijfster genoemd wordt. Dit heeft als voordeel dat de wereld magisch en vertrouwd aanvoelt en voor de fans is het bovendien leuk dat er steeds meer verbindingen worden gelegd naar de Harry Potter-films. In het vijfde deel, gepland voor 2024, zal een en ander ongetwijfeld naadloos op elkaar aansluiten. Crimes of Grindelwald (we korten de enorm lange titel even af) is letterlijk fantastisch gemaakt. Enerzijds omdat de beelden heel fantasierijk zijn. De wereld is enorm rijk aan details. Anderzijds de zeer hoge kwaliteit van de computereffecten. Deze zijn zeer overtuigend en komen het beste tot hun recht op een zo groot mogelijk bioscoopscherm met zo goed mogelijk geluid. Crimes of Grindelwald is dan ook vooral een spektakelfilm. In de Potter-films lag de nadruk nog meer op personages en hun dagelijkse beslommeringen, romances en ander menselijk drama. Hier hangt de toekomst van de wereld aan een zijden draadje en moeten er grootste gevechten worden gevoerd om dit conflict te beslechten. Dit is vermakelijk op zichzelf, vooral omdat het allemaal zo vakkundig gemaakt is. Maar de vraag is wel waarom het altijd zo lang moet duren. De film duurt 2 uur en een kwartier, maar voelt nog veel langer. Wellicht komt dit omdat het moeilijk is om emotionele binding te krijgen met de personages of het verhaal. In dit deel is, meer dan in het eerste, ruimte voor dialoog en iets meer diepgang aan de personages. Maar uiteindelijk mag dit nog steeds weinig naam hebben en is het duidelijk dat het avontuur en spektakel onbetwist op nummer één staan. Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald is een topproductie qua spektakel, maar qua verhaal en karakterontwikkeling tamelijk onnodig en niet bepaald een toevoeging aan het Potter universum.

Genre: Avontuur, Familie, Fantasy
Uitgever: Warner Brothers

De werelden van de ‘muggles’ (gewone stervelingen) en van de ‘purebloods’ (tovenaars wiens beide ouders ook tovenaar waren), dreigen meer dan ooit lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. De oorzaak? De machtige tovenaar Grindelwald die vindt dat de tovenaars van pure afkomst de baas zouden moeten zijn in de wereld. The Crimes of Grindelwald is overduidelijk een middenstuk uit wat op dit moment maar liefst als vijfluik gepland is (2020, 2022, 2024). Fantastic Beasts is een topproductie qua spektakel, maar qua verhaal en karakterontwikkeling tamelijk onnodig en niet bepaald een toevoeging aan het Potter universum.