Star Trek: Discovery - Seizoen 1

10-12-2018

6.7

Star Trek: Discovery - Seizoen 1 (Blu-ray)

Na zeven jaar op de USS Shenzou onder de hoede van Kapitein Philippa Georgiou (Michelle Yeoh) bevindt overste Michael Burnham (Sonequa Martin-Green) zich ongewenst aan de wieg van een oorlog tussen Starfleet en de Klingons met grote (persoonlijke) gevolgen.  Via omwegen komt ze op de USS Discovery terecht, waar ze oog in oog komt te staan met haar oud collega Saru (Doug Jones) die duidelijk wrok koestert en  samen met cadet Tilly (Marye Wiseman) en wetenschapsofficier Stamets (Anthony Rapp)  werkt aan een mysterieuze spooraandrijving die de Discovery in theorie binnen luttle seconden naar overal in het universum kan verplaatsten. De rechtlijnige kapitein Lorca (Jason Iscaacs) heeft geen interesse in de wetenschappelijke waarde van hun onderzoek, maar ziet enkel de potentie ervan op het slagveld. Zijn arrogantie en koppigheid, maar ook die van Michael, brengt het ruimteschip op plekken die nog nooit ontdekt waren. Maar misschien was dat ook voor het beste. Terwijl het gevaar va de Klingons steeds dichterbij komt en zelfs persoonlijker wordt dan ooit gedacht, leert de bemanning van de USS Discovery zichzelf, elkaar maar ook de ware betekenis van Starfleets idealen kennen.

Het fenomeen Star Trek kent zijn oorsprong op televisie. The Original Series was tussen 1966-1969 maar een obscure sciencefiction-serie, maar door de vele herhalingen kreeg hij een cultstatus. Na de lancering van de Star Trek-filmreeks in 1979 was er altijd de vraag naar meer Star Trek op het kleine scherm. Star Trek: The Next Generation verscheen in 1987 en leidde na een moeilijke start tot een gigantische groei van de franchise met meer films en maar liefst drie spinoff-series (Deep Space Nine, Voyager en Enterprise). Na Star Trek: Nemesisde laatste film met de Next Generation-acteurs, uit 2002 bleef het stil. J. J. Abrams blies zeven jaar later nieuw leven in de franchise met Star Trek, maar voor diehard fans waren de film en diens vervolgen te oppervlakkig met veel actie maar weinig inhoud. De geliefde sciencefiction-serie moest weer een thuis krijgen op het kleine scherm, waar het de tijd heeft karakters uit te diepen en morele en maatschappijkritische dilemma's aan te kaarten. Na een zeer hectische productie vol ontslagen en uitstel is er dan Star Trek: Discovery.

Omdat de serie zich afspeelt voor de originele serie zou men hem bij voorbaat al kunnen afschrijven. Star Trek: Enterprise was ook en prequel en staat bekend als de minste serie uit de gehele Star Trek-franchise. Meer Star Trek is altijd het kijken waard, dus iedereen zou Discovery op zijn minst een kans kunnen geven. Wat er in Star Trek: Discovery – seizoen 1 wordt getoond heeft potentie, maar ook genoeg mindere punten. In stijl met de laatste paar seizoenen van Star Trek: Deep Space Nine vertelt Star Trek: Discovery één doorlopend verhaal. Het verhaal zelf is – zeker voor een doorgewinterde tv-kijker – redelijk voorspelbaar en alle twists zijn van vrij ver al te spotten, maar heeft genoeg energie om te blijven kijken. Toegegeven, Discovery voelt meer aan als een kloon van Battlestar Galactica of Babylon 5, waar de focus ligt op actie, dan als een Star Trek-serie waar het gaat om ontdekking, filosofische vraagstukken en het bestuderen van nieuw leven en nieuwe beschavingen. culturen en planeten. Hier en daar is er ruimte voor elementen van Gene Roddenberry’s visie en het uitdiepen van personages, maar in het verloop van seizoen 1 van Discovery leer je als kijker niemand echt kennen of weet je wat het doel van de U.S.S. Discovery en haar bemanning is. Uitvoerend producent Alex Kurtzman heeft aangegeven dat de serie als prequel een aanloop is naar het vredelievende/onderzoekende Starfleet wat men gewend is. Het is aan kijkers zelf om te bepalen of zij daar tijd in willen investeren.   Het acteerwerk is prima met Doug Jones als uitschieter, Sonequa Martin-Green is vrij stijf in haar hoofdrol. Jason Isaacs is een genot om naar te kijken, Marye Wiseman en Anthony Rapp zouden veel meer ruimte moeten krijgen om te acteren en hun rol te verdiepen. Er is een seizoen 2 van Star Trek: Discovery aangekondigd, dus wellicht dat hier de personages en het algehele verhaal iets meer een eigen karakter krijgen.

Genre: Science fiction, TV
Speelduur: 671 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
EAN: 5053083168285

• Promo per aflevering
  • Verlengde/verwijderde scènes
  • Launch Promos
  • Discovering Discovery: The Concepts and Casting of Star Trek: Discovery
  • Standing in the Shadow of Giants: Creating the Sound of Discovery
  • Creature Comforts
  • Designing Discovery
  • Creating Space
  • Prop me up
  • A Female Touch
  • Dress for Success
  • Star Trek: Discovery
  • Star Trek Discovery: The Voyage of Season One

Op deze Blu-ray Disc-uitgave wordt Star Trek: Discovery – Seizoen 1 gepresenteerd in het niet anamorfe 1.78 beeldformaat. = Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. De Blu-ray discs zijn dubbellaags en voor het grootste deel volledig beschreven. Wat als eerste opvalt, is dat de esthetiek van Star Trek: Discovery veel weg heeft van de Abrams-films. Alles oogt zeer gelikt, inclusief de sets, kostuums en CGI controlepanelen. De bekende Klingons hebben een nieuw ontwerp gekregen en ogen erg kitsch in hun nieuwe tenues.  De stationaire camerabeelden uit vorige series hebben plaatsgemaakt voor dynamische, continu bewegende scenes (inclusief lens-flares) en de openingsanimatie is geen schip dat door de sterren gaat onder de klanken van klassieke muziek, maar een zeer gestileerde collage beelden met geluids- en beeldfragmenten uit onder andere The Original Series. Dit brengt Star Trek duidelijk in de 21ste eeuw. Star Trek: Discovery – Seizoen 1 maar veel gebruik van bruin- en blauwtinten, wat voor afdoende dynamiek zorgt. De belichting is vrij ingetogen en buiten enkele scènes op planeten oogt de serie wat donker. Waarschijnlijk is dit om Star Trek ‘realistischer’ te maken, maar het kan kijkers misschien wat verbazen. De zwartwaarde en het contrast is vrij hoog, waardoor aanwezige kleuren goed naar voren komen. Beelden ogen scherp, maar verliezen – zeker in scènes met CGI – wat van hun kwaliteit. Er is een redelijke ruis aanwezig wat hier en daar wel stoort. Al met al een redelijke beeldkwaliteit.

Deze BD-uitgave van Star Trek: Discovery – Seizoen 1 kent ‘slechts’ een DTS-HD Master Audio 5.1-track in het originele Engels, naast een Duits-, Frans-, Italiaans- en Spaanstalig Dolby Digital 5.1-audiospoor. Hieronder wordt enkel het eerstgenoemde track besproken. Dialogen zijn via het middenkanaal te horen, maar hebben soms ook wat verloop naar de voorste twee surroundkanalen. De geluidseffecten staan vrij hard in de mix en zijn redelijk gelaagd. De makers van Discovery lenen redelijk wat van Star Trek: The Original Series wat de serie nostalgisch doet aanvoelen. Omgevingsgeluiden zijn niet heel gelaagd, maar zorgen via de surroundkanalen voor afdoende ambiance. Het is vooral de muziek van componist Joe Russo die de boventoon voert en voor de sfeer in de serie zorgt. De muziek is indringend en toepasselijk, maar maakt buiten misschien de intromuziek nergens echte impact.

Star Trek: Discovery – Seizoen 1 bestaat uit 15 afleveringen,  op Blu-Ray uitgave verdeeld over 4 discs. Elke disc bevat meerdere afleveringen die afzonderlijk en achter elkaar af te spelen zijn. Wanneer je vanuit het geanimeerde hoofdmenu een specifieke aflevering selecteert, is er de mogelijkheid om voor die aflevering een korte promo en soms ook verlengde/verwijderde scène(s) te bekijken. Hierbuiten kent elke disc verschillende extra’s.

Disc 1

Launch Promos
(4 min.)
Een compilatie van verschillende Star Trek: Discovery – Seizoen 1 promo’s. Een mooie introductie tot de sfeer van de serie.

Discovering Discovery: The Concepts and Casting of Star Trek: Discovery (17 min.)
Producent Alex Kurtzman gaat in op de geschiedenis van Star Trek en de motivatie om Star Trek: Discovery te maken. Hij zoekt naar de stukken in de Star Trek-saga die wel kort besproken, maar nooit uitgediept zijn als basis voor deze serie. Er wordt ingegaan op de zoektocht naar de beste acteurs voor de (hoofd)rollen en hoe de acteurs op hun rol ingaan.

Standing in the Shadow of Giants: Creating the Sound of Discovery (8 min.)
Een ander belangrijk aspect van Star Trek is de muziek. Sommige intromuziek is iconisch, iets wat componist Joe Russo voor Star Trek: Discovery tracht te evenaren door bekende melodieën te verwerken in de thema-muziek voor Discovery. Hiernaast gaat hij kort in op de andere muziek in de serie.

Creature Comforts (16 min.)
Star Trek
heeft altijd veel interessante aliens bevat en Star Trek: Discovery is niet anders. Deze extra beschrijft in redelijk detail hoe het nieuwste Klingon-ontwerp tot stand is gekomen, maar ook hoe een personage als Saru verschillende ontwerpfases heeft doorgaan en wat acteur Doug Jones moet doorstaan voordat hij op de set kan verschijnen. Leerzaam en altijd leuk om acteurs in de make-upstoel te zien.

Disc 2

Designing Discovery
(11 min.)
In deze extra wordt het ontwerp van de sets besproken – de inrichting van de ruimteschepen, maar ook de meest indrukwekkende sets uit Star Trek: Discovery – Seizoen 1. Interessante toevoeging.

Creating Space (13 min.)
Om Star Trek echt klaar te maken voor de 21ste eeuw, is het belangrijk om indrukwekkende speciale effecten te hebben. Producenten en VFX-specialisten gaan in op alle technische snufjes achter de schermen om Star Trek: Discovery tijdens de productie te ondersteunen en de serie elke aflevering er zo goed mogelijk uit te laten zien.

Prop me up (13 min.)
Een kijkje in de keuken bij de rekwisietenafdeling van Star Trek: Discovery, van initiële ideeën en concepten (hoe maak je een prequel toch modern?) tot het ontwikkelen ervan met de nieuwste technieken. Redelijk leerzaam.

Disc 3

A Female Touch ( 11 min.)
Een promo over alle vrouwen die aan de productie van Star Trek: Discovery – Seizoen 1 mee hebben gewerkt en het inclusieve karakter van Star Trek an sich. Hierbuiten wordt de relatie tussen Michael Burnham en kapitein Giorgio besproken en de kracht van een personage als Tilly. Mooi, maar de serie is in ieder geval voor de camera stukken minder baanbrekend dan hierin beweert.

Dress for Success (21 min).
De crew van Star Trek: Discovery – Seizoen 1 waaronder kostuumontwerper Gersha Philips – bespreekt de ontwikkeling van alle kostuums voor de tv-serie en gaat vrij gedetailleerd in op de manier waarop ze gemaakt zijn. Een zeer informatieve extra!

Disc 4

Star Trek: Discovery – Seizoen 1 promo (1 min.)
Een korte promo voor het eerste seizoen van Star Trek: Discovery. Het speelt vrij sterk in op het sentiment van eerdere Star Trek-series, terwijl de werkelijke serie hier maar flarden van kent.

Star Trek Discovery: The Voyage of Season One (40 min.)
De cast en crew gaat diep in op alles wat er in seizoen 1 van Discovery gebeurd is. Schrijvers en producenten gaan in op de keuzes voor verhaallijnen en de ontwikkeling van persoanges, de cast gaat in op de dynamiek tussen personages en hoe ze tegen Star Trek en hun rol hierin aankijken. Mooie, diepgaande extra.

Michael Burnham staat aan de wieg van een oorlog tussen mensheid en Klingon. Als lid van de USS Discovery-crew doet ze er alles aan om te herstellen wat ze heeft ontketend, wat leidt tot grote ontdekkingen en gigantische persoonlijke verliezen. Star Trek: Discovery is de zesde tv-serie in de befaamde sciencefiction-franchise en een stuk gelikter in stijl dan zijn voorgangers. Deze ogenschijnlijke reboot lijkt een voorkeur te hebben voor actie en sensatie, hoewel de idealen en dromen over continue ontdekkingsreizen van Star Trek-bedenker Gene Rodenberry hier en daar wel de revue passeren. Sommige personages hebben potentie, maar worden niet genoeg uitgediept en maken te onrealistische keuzes om je als kijker echt mee te identificeren. De actie en het acteerwerk zijn voor het grootste deel prima. Qua geluid is er op deze BD-uitgave niet veel te klagen. De beelden bevatten hier en daar wel veel ruis en hadden iets scherper gekund, maar zijn daarbuiten prima. De extra’s op deze BD-uitgave zijn een zeer welkome toevoeging. Hopelijk vindt Star Trek: Discovery in het aangekondigde tweede seizoen iets meer zijn galactische zeebenen. De potentie is er.