Mortal Engines

13-12-2018

5.3

Mortal Engines (Bioscoop)

We leven ergens in de verre toekomst. Lang geleden heeft de mensheid zichzelf bijna helemaal vernietigd. We hebben bommen gemaakt die té krachtig waren. Talloze mensen kwamen om en onze aarde werd een verschroeid landschap met weinig resterende natuur of grondstoffen. Ook qua technologie werden we mijlenver teruggeworpen. De mensen die overleefden, doen dit nu vooral in steden. Niet anders dan voorheen zou je zeggen. Maar met één cruciaal verschil: deze complete steden kunnen zich verplaatsen. Op die manier kunnen ze actief op zoek naar nieuwe brandstoffen en voeding. Er zijn echter ook groepen mensen die de voorkeur geven aan een statische nederzetting. Dit leidt tot een soort permanente oorlog, waarbij de grote steden de kleine nederzettingen vernietigen als overlevingsstrategie voor zichzelf. De jonge en mysterieuze vrouw Hester Shaw (Hera Hilmar) wil de bewegende stad Londen binnendringen. Ze wil Thaddeus Valentine (Hugo Weaving), een van diens kopstukken, vermoorden vanwege een persoonlijke vete. Daarbij loopt ze stedeling Tom Natsworthy (Robert Sheelan) tegen het lijf. De twee zijn aanvankelijk vijanden uit twee verschillende werelden, maar door omstandigheden worden ze tot elkaar veroordeeld. Ze moeten nu wel samenwerken. Gelukkig krijgen ze ook nog hulp van Jihae (Anna Fang), een gezochte rebel met een grote beloning op haar naam voor wie haar arresteert. En van binnenuit komt misschien onverwachte hulp in de vorm van Katherine Valentine (Leila George). De dochter van Thaddeus begint steeds meer te twijfelen aan de goede intenties van haar vader. Is deze kleurrijke gelegenheidscoalitie in staat om de strijd aan te gaan met zo’n machtige vijand?

De donkere maar ook feestachtige decembermaand is weer aangebroken. Dit betekent traditiegetrouw dat er een paar grote films aan zitten te komen. Sinds de eeuwwisseling was dit niet zelden een nieuw deel uit de Lord of the Rings of The Hobbit reeksen. De schrijvers van deze films (Fran Walsh, Philippa Boyens en Peter Jackson) slaan voor Mortal Engines opnieuw de handen ineen. Regisseur Peter Jackson regisseert echter niet, naast zijn schrijven is hij wel ook producent. De regie is in handen van de onbekende en onervaren Christian Rivers, die werkzaam was bij de art department voor de vorige films van Jackson. Het is een raadsel waarom er voor zo’n onervaren iemand is gekozen, om deze 100 miljoen dollar kostende boekverfilming van het gelijknamige boek van Philip Reeve te regisseren. Jackson kocht de rechten al in 2009, maar de film werd pas in 2006 aangekondigd en in 2017 gefilmd in Nieuw-Zeeland. Als je de trailer bekijkt van Mortal Engines, dan ziet het er allemaal prachtig en fantasierijk uit. En dit blijkt de hele film zo te zijn. De special effects zijn van het hoogste niveau dat op dit moment haalbaar is. Het idee alleen al van een bewegende stad is fascinerend en dan is het des te fascinerender om het in vol ornaat voor je eigen ogen te zien. Daarbij zijn beroemde delen van de stad Londen terug te herkennen, maar wel geheel in een andere compositie. De mooie beelden zorgen samen met opzwepende muziek tijdens een bloedstollende achtervolging voor een veelbelovend begin. Helaas verlies je als kijker daarna al snel je interesse. Hoe komt dit dan precies? Aan het enorme spektakel kan het niet liggen. Allereerst zijn de personages niet boeiend of geloofwaardig en meestal zelfs niet echt sympathiek. Er is voor de hoofdrollen bijna alleen maar gekozen voor onervaren acteurs. Dit kan soms goed uitpakken, maar hier weten de nieuwelingen weinig indruk te maken. Hugo Weaving is de ervaren rot tussen hen. Hij is altijd vermakelijk als schurk, maar lijkt toch niet helemaal in zijn sas. Het verhaal gaat daarnaast alle kanten op. Het kent zeker een aantal goede elementen, maar mist focus en een stevige rode lijn. De dialogen lijken vooral bedoeld om je even pauze te geven voordat er nog meer actie komt. De film loopt daarin ook niet echt lekker. Door dit alles voelen de vrij gemiddelde 2 uur en 8 minuten aan alsof de film wel 3 uur heeft geduurd. Mortal Engines is vooral een fantasierijk en episch bewegend schilderij, maar met daarachter een lege huls. Vol goede ideeën over de zelfdestructieve kracht van de mensheid, strijd tussen landen en volken en hoe onze technologie ook schaduwkanten kent. Maar deze concepten worden niet of nauwelijks uitgewerkt en voegen daardoor uiteindelijk niets toe. Mortal Engines is alleen de moeite waard voor wie voldoende heeft aan enkel en alleen mooie plaatjes. Op alle andere vlakken is er uiteindelijk weinig te bieden.

Genre: Actie, Avontuur, Fantasy
Speelduur: 128 min

De wereld is lang geleden bijna helemaal vernietigd door de meeste krachtige bommen uit de geschiedenis van de mensheid. Wat er nog over is leeft in grote bewegende stegen of in kleine statische nederzettingen. Deze zijn met elkaar in een permanente oorlog verwikkeld, omdat iedereen de schaarse resterende grondstoffen nodig heeft. Mortal Engines is vooral een fantasierijk en episch bewegend schilderij, maar met daarachter een lege huls. Vol goede ideeën over de zelfdestructieve kracht van de mensheid, strijd tussen landen en volken en hoe onze technologie ook schaduwkanten kent. Maar deze concepten worden niet of nauwelijks uitgewerkt en voegen daardoor uiteindelijk niets toe. Mortal Engines is alleen de moeite waard voor wie voldoende heeft aan enkel en alleen mooie plaatjes. Op alle andere vlakken is er uiteindelijk weinig te bieden.