Den Skyldige

14-01-2019

7.8

Den Skyldige (Blu-ray)

Asger Holm (Jacob Cedergren) maakt zich klaar voor zijn hopelijk laatste avond als alarmcentrale-telefonist. De hoorzitting van morgen zal zijn onschuld bewijzen en hem herstellen als politieagent. Nog één avond en alles is weer als normaal. De eerste paar telefoontjes zijn vrij standaard; een bargevecht, iemand is van een fiets gevallen en een beroofde hoerenloper. Dan belt een dame (Jessica Dinnage) op, huilend. Asger hoeft in principe niets anders te doen dan de melding door te zetten naar de juiste autoriteiten, maar zijn politie-instinct schiet onmiddellijk in. Zijn laatste avond aan de telefoon wordt weldra zijn spannendste.

Den Skyldige – vrij vertaald De Schuldige - is het regiedebuut van schrijver/regisseur Gustav Möller. En wat voor één. Vanaf het eerste tot het laatste moment is de film zeer indringend en vol spanning. Een knappe staaltje filmwerk, aangezien het grootste deel van Den Skyldige zich in één ruimte en aan de telefoon afspeelt. Möller slaagt erin om goed de vaart in de film te houden en met strakke regie en kleine verplaatsingen Den Skyldige dynamisch en energiek te houden. Als kijker leef je heel erg mee met de dame aan de telefoon en de keuzes die Asger moet maken. Een prachtige prestatie, aangezien het grootste deel van wat er gebeurd door kijkers van Den Skyldige totaal zelf ingebeeld moet worden. Dit leidt tot een extra intensiteit, gelijk aan een film als Buried. Jacob Cedergren acteert met verve en weet de scènes met enkel hem aan de telefoon goed te verkopen. personage is redelijk gelaagd en het personage van Asger heeft een simpele, maar zeer impactvolle achtergrond. De telefoongesprekken doen niet onder aan de beste hoorspelen en zuigen je als kijker helemaal in het verhaal. Jessica Dinnage gaat helemaal op in haar rol en wekt onmiddellijk sympathie op. Het verhaal zelf heeft hier en daar wat twists, maar moet het vooral van de spanningsopbouw en de karakterstudie hebben. Welke aannames doet Asger – en ieder mens eigenlijk – wanneer er één bron van informatie en een tikkende klok is? Wat doe je tegen een gevoel van machteloosheid terwijl alles wat je doet de situatie net zozeer kan verergeren als verbeteren? Dit maakt de film ook interessant om nogmaals te zien als de ontwikkelingen in het verhaal je als kijker duidelijk zijn, dus jij je volledig kunt focussen op de motivaties van Asger. Motivaties die zacht gezegd ook niet volledig barmhartig zijn.

Genre: Detective, Misdaad, Speelfilm
Jaar: 2019
Speelduur: 84 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Deens
Uitgever: September Film
EAN: 8718836864193

• Promotionele trailers

Op deze Blu-ray Disc-uitgave wordt Den Skyldige gepresenteerd in niet anamorfe 2.35:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. De Blu-ray disc is enkellaags en vrijwel volledig beschreven.

Ondanks dat hij zich in een vrij beperkte ruimte afspeelt, is het de makers van Den Skyldige gelukt om een redelijk dynamisch ogende film neer te zetten. De film bestaat vooral uit grijstinten, maar hierin zit veel variatie en gedurende de film zijn er verschillende rode kleuraccenten. Voor de zeer beperkte ruimte wordt er vaardig gespeeld met de belichting waardoor je als kijker snel niet meer bewust bent van het feit dat je voor bijna anderhalf uur enkel naar één man zit te kijken.  Er is sprake van een hoog contract waardoor alle kleurenaccenten goed naar voren komen en ook de zwartwaarde vrij hoog is. Alle beelden zijn vrij scherp, hoewel de iets donkere scènes hier en daar iets van scherpte inleveren. Buiten enkele scènes waar duidelijk ruis te zien is, zijn er geen artefacten te bespeuren.

Deze BD-uitgave van Den Skyldige bevat enkel een Deenstalig DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack (16bit/48kHz). Het geluid is een zeer belangrijk aspect van de film, dus hierdoor is er overduidelijk ook veel aandacht besteed aan dit audiospoor. Alle dialogen worden via het middenkanaal gepresenteerd en zijn voor het grootste deel goed te verstaan. Sommige gespreken zijn lastiger te begrijpen door de harde/vele geluidseffecten eromheen, maar dit is het doel ook binnen het verhaal. Het zijn de zeer gelaagde geluidseffecten en omgevingsgeluiden die dit track en Den Skyldige zijn kracht geven. Wanneer Asger een beller aan de lijn krijgt, slaan de surroundkanalen aan en wordt je als kijker getrakteerd op een zeer gedetailleerde presentatie. Het geluid van de regen, het regelmatige werk van een ruitenwisser, iemand die iets verplaatst… je leert als kijker snel om net als Asger je oren te spitsen om elk detail in je op te nemen. Elk belletje heeft een intensiteit en voert je mee. Hangt Asger op, zijn via de surroundkanalen weer de alledaagse kantoorgeluiden te horen, iets minder belangrijk dus zachter in de mix. Je oren wachten bijna op de volgende ‘fix’. De scène waarin Asger met een beller in gesprek is om haar kalm te krijgen en tijdens het gesprek heel gestaag al het geluid wegvalt behalve hun stemmen, is erg mooi gemaakt en misschien sinds The Artist het beste  voorbeeld van hoe geluid een hoofdrolspeler kan zijn in een film. Een pareltje.

Den Skyldige kent op deze BD-uitgave statisch hoofdmenu waar vanuit de film integraal is af te spelen met de optie voor Nederlands- of Franstalige ondertiteling. Buiten enkele promotionele trailers zijn er geen extra's aanwezig.

Asger Holm neemt één van zijn laatste telefoontjes aan als alarmcentrale-telefonist en beleeft één van de meest intense avonden van zijn leven. Den Skyldige is een zeer intense film vol spanning die kijkers met bijeengeknepen billen op het puntje van de bank doet zitten. Vooral omdat het leeuwendeel van de film door kijkers zelf ingebeeld moet worden. Het verhaal is hier en daar licht voorspelbaar, maar het acteerwerk is dusdanig indringend dat dit nergens stoort. De beeldkwaliteit is vrij goed op deze BD-uitgave. Het geluid is wat Den Skyldige de aanschaf meer dan waard maakt. Helaas zijn er geen extra’s aanwezig buiten enkele promotionele trailers. Zeker een aanrader!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door September Film.