Dogman

21-01-2019

7.2

Dogman (Blu-ray)

Marcello (Marcello Fonte) is een gerespecteerde man in de gemeenschap. Met zijn hondenschoonmaakservice Dogman bedient hij elke viervoeter in de wijk. Naast de liefde voor de beste vriend van de mens houdt Marcello zielsveel van zijn dochtertje Alida (Alida Baldar Calabria). Om de snoepreisjes met Alida te kunnen betalen, dealt Marcello cocaïne. Niks ernstigs of in hoeveelheden dat de lokale criminelen er echt problemen mee hebben. Het leven is simpel, maar mooi en kalm. Dit verandert allemaal zodra ex-bokser Simone (Edoardo Pesce) Dogman binnen komt stormen en vraagt om drugs. Marcello doet alles om Simone te vriend te houden en Alida te beschermen, maar tegen welke prijs?

De Matteo Garrone gooide hoge ogen met Gomorra en viel in de prijzen voor Reality en Tale of Tales op Europese festivals. Dogman, Garrone’s film uit 2018, doet het ook goed binnen het festivalcircuit. Het is de definitie van een ‘slow burner’ met de rauwheid en charme die van Garrone te verwachten is. Dogman is een relatief simpele, maar diepgaande karakterstudie. Marcello verdeelt het leven in dingen die wel  en dingen die niet de moeite waard zijn en doet er alles aan om de goede dingen te bewaken. Of dit in zijn macht ligt of niet. Dit maakt hem een sympathiek, maar ook een inherent gebrekkig figuur. Iemand die hij ziet als zijn vriend kan hem alles maken, want het is immers een vriend die hem nooit kwaad zou doen. Dat Marcello zich zo houdt aan deze simpele denkwijze is omdat hij ook als het er op neerkomt ook heel weinig invloed uit kan oefenen en leeft bij de gratie van anderen dan het succes van zichzelf. Liever zorgt hij voor anderen, schikt hij zich – mens of dier – naar anderen. Dit conflict, zeker met Simone dit complete misbruik maakt van Simone, is fascinerend om te zien. De vrij zwarte humor die door de film is gevlochten, is erg te waarderen. Dogman is zoals gesteld een echte slow burner en heeft dus ook een vrij laag tempo met scènes die volgens Hollywood-standaarden erg lang duren. Delen van de Dogman lijken niet direct ergens toe te leiden of een specifiek doel te hebben, wat de film soms lastig te volgen maakt. Dit past redelijk in de stijl van het verhaal. Marcello Fonte zet op mooie wijze een relatief zielig maar ook aimabel personage neer. Zijn spel is heel klein – volgens sommigen misschien te – maar wel erg innemend. Het is lastig om je als kijker echt in Marcello te verplaatsten omdat zijn handelen redelijk ver staat van wat menig persoon zou doen, wat Dogman minder emotionele impact doet hebben dan wellicht verwacht. Edoardo Pesce acteert goed, maar speelt in feite een zeer eendimensionaal figuur die enkel als integrant en plotmiddel dient maar zelf niet heel veel te melden heeft. Waarom Marcello zo’n band heeft met Simone kan worden uitgelegd – Simone is een hond die Marcello in bedwang moet houden - , maar is nergens expliciet of met een diepere betekenis. Omdat er toch een belangrijk deel van de film gewijd wordt aan Simone en diens relatie met Marcello is dit wat jammer en maakt Dogman vooral voor degenen die zelf graag veel invulling aan een film geven.

Jaar: 2019
Speelduur: 102 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Italiaans
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083139915

• Promotionele trailers

Dogman wordt op deze BD-uitgave gepresenteerd in niet anamorfe 2.35:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. De Blu-ray disc is dubbellaags en voor iets minder dan 30GB beschreven.

In stijl met zijn eerdere films als Gomorra, maakt Garrone in Dogman gebruik van natuurlijk licht of lichtbronnen die ook op het scherm te zien zijn (een ruimte is enkel belicht door de tl-lichten of staande lampen die direct aanwezig zijn). Dit geeft de film een zeer realistische toon. Hoewel er hier en daar gespeeld wordt met de belichting, oogt Dogman vrij donker en wat eentonig. Het zijn vooral veel bruin- en grijstinten die te zien zijn. De samenstelling van de shots is soms erg indrukwekkend, maar veelal erg klassiek. Het contrast is hoog, waardoor alle kleuren erg verzadigd zijn en kijkers getrakteerd worden op diepe zwartwaardes. In de donkere scènes is hier en daar wat ruis te bespeuren, maar nergens storend. De beelden zijn redelijk scherp, hoewel dit in de wijdere shots soms een stuk minder is en detail wegvalt. Al met al een ruimte voldoende.

Deze BD-uitgave van Dogman kent een Italiaanstalig en een Franstalig DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack (16bit/48kHz). Hieronder wordt alleen het Italiaanse track besproken. Het middenkanaal laat zoals gebruikelijk alle dialogen horen, die helder overkomen. Marcello Fonte praat soms wat zachtjes, maar nergens dat je het niet kunt volgen. De geluidseffecten, gepresenteerd via de voorste surroundkanelen, zijn subtiel gelaagd en effectief – hoewel soms wat hol. In een scène waarin Marcello en Simone een conflict hebben, spelen de geluidseffecten en belangrijke rol. De omgevingsgeluiden worden via de surroundkanalen gepresenteerd en zorgen voor afdoende ambiance. Vooral in de scènes die zich buiten afspelen zijn ze goed te horen en sfeervol. Concluderend een prima geluidstrack.

In het stationaire hoofdmenu kan er gekozen worden voor Nederlands- of Franstalige ondertiteling. Buiten promotionele trailers zijn er geen extra’s op deze BD-uitgave aanwezig.

Marcello leidt een rustig leventje met respect uit de buurt en maar enkele kleine illegale praktijken, maar hoe meer hij omgaat met de gewelddadige Simone, hoe minder er van zijn perfecte leven overblijft. Dogman is een dramatische karakterstudie met hier en daar een komische noot. De film is wat traag en niet voor iedereen toegankelijk, maar kent zijn mooie momenten. De beeldkwaliteit op deze BD-uitgave is redelijk. Het geluid is prima. Helaas missen er echte extra’s op deze disc. Voor liefhebbers van Italiaanse cinema leuk om eens te bekijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Cineart.