Last Kingdom, The - Seizoen 3

15-02-2019

8.5

Last Kingdom, The - Seizoen 3 (DVD)

Na het redden van dochter Aethelfled (Millie Brady) van de Denen heeft koning Alfred (David Dawson) alweer een nieuwe taak voor Uhtred (Alexander Dreymon); zorgen dat zijn zoon Edward (Timothy Innes) de volgende koning van Wessex wordt. De gezondheid van Alfred gaat snel achteruit en Edward is eigenlijk nog niet klaar om koning te worden. De Deense leider Bloodhair (Ola Rapace) heeft via de visioenen van tovenares Skade (Thea Sofie Loch Næss) gezien dat Alfred zal sterven op het slagveld. Zeker van de overwinning trekken ze richting de hoofdstad Winchester, waar Uhtred van koning Alfred de taak krijgt om Bloodhair te verslaan. De slag wordt gewonnen, maar de tovenares spreekt een vloek uit over Uhtred, die hem voor altijd zal achtervolgen. Wanneer Uhtred weigert om trouw te zweren aan Edward wordt hij verbannen. Hij wil terugkeren naar zijn Deense broer Ragnar (Tobias Santelmann) om samen met hem en zijn companen de troon van Alfred omver te werpen. Maar wederom wordt er door Aethelfled een beroep op Uhtred gedaan. Het stelt zijn geweten zwaar op de proef en hij moet een keuze maken tussen zijn Deense en Saksische roots, waardoor hij uiteindelijk alleen komt te staan.

Het was nog maar de vraag of er wel een derde seizoen van The Last Kingdom zou komen. De Britse omroep BBC had de eerste twee seizoenen geproduceerd, maar haalde de stekker eruit. Goed nieuws voor de fan volgende maanden na afloop van seizoen twee: Netflix nam de productie over en verhoogde het budget. Eind 2017 werden de opnames gestart in Hongarije en nu is het derde seizoen van The Last Kingdom verkrijgbaar op DVD. Dit seizoen is globaal gebaseerd op de delen The Burning Land en Death of Kings, de delen vijf en zes uit de boekenreeks The Saxon Stories van Bernard Cornwell. Het verhaal speelt in de 9e eeuw in Brittannië en draait voornamelijk om Uhtred van Bebbanburg, een zoon van een landheer, maar op jonge leeftijd gekidnapt door de Denen en als zodanig opgegroeid. Uhtred vindt zichzelf dan ook meer Deen dan Saks, wat regelmatig tot conflicten leidt. Wie de eerste twee seizoenen van The Last Kingdom kent weet wat hem of haar te wachten staat. Veel onderlinge intriges, stoere-mannen-taal en gevechten. Maar in dit derde seizoen ligt het tempo hoger, zijn de verhaallijnen interessanter en – niet onbelangrijk – beter te volgen. Het tweede seizoen was vrij gecompliceerd, maar dat is nu een stuk beter. Dit betekent echter niet dat je zonder de eerste twee seizoenen gezien hebt zomaar bij dit derde seizoen kunt instappen, ook al heeft elke aflevering een korte samenvatting van het voorafgaande. Er zijn veel karakters uit de vorige seizoenen, die geen nieuwe introductie krijgen, waar Uhtred, koning Alfred, diens dochter Aethelfled, priester Beocca en Ragnar Ragnarson de belangrijkste zijn. Dit seizoen kent ook een aantal nieuwe personages, zoals de Deense krijgsheren Bloodhair en Cnut en de tovenares Skade. De schrijvers hebben ook niet de angst gehad om afscheid te nemen van een aantal belangrijke personages, waardoor het verhaal dynamisch en verrassend blijft. De serie wordt wel eens vergeleken met Game of Thrones, maar die vergelijking is behoorlijk krom. Vooral ook omdat deze serie minder fantasy is en veel meer een historische actie-serie, die daarbij elementen van de originele geschiedenis bevat. Het hoge niveau van Game of Thrones haalt men niet - en de budgetten zijn ook niet met elkaar te vergelijken – maar het niveau is in vergelijking met voorgaande seizoenen wel stijgende. Goed nieuws dan ook dat al tijdens de uitzendingen van dit derde seizoen op Netflix (niet in Nederland te zien overigens) de aankondiging kwam voor een vierde seizoen. Iets om reikhalzend naar uit te kijken, zeker na de geweldige finale in de laatste aflevering van dit derde seizoen.

Genre: Actie, Historie, TV
Speelduur: 534 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Fins, Frans, Noors, Zweeds
EAN: 5053083180898

• The Battles of the Last Kingdom Seizoen 3

Het derde seizoen van The Last Kingdom staat in het voor televisieseries gebruikelijke 1.78:1 beeldformaat anamorf op de DVD. De kwaliteit van het beeld is een stuk beter in vergelijking met het tweede seizoen. Grote sprongen voorwaarts zijn er nog niet gemaakt, maar vooral het zwartniveau is nu een stuk degelijker geworden. Schaduwdetail is bij daglichtscènes uitstekend, maar bij enkele scènes in het donker (en er zijn er nogal wat) is het moeilijk te volgen wat er precies gebeurt. Met name gezichtsuitdrukkingen vallen dan weg. Dat komt ook omdat de donkere scènes behoorlijk veel beeldruis bevatten, wat de scherpte dan niet ten goede komt. De kleuren zijn wederom behoorlijk flets en felle kleuren zijn afwezig. Voor historische films/series zijn felle kleuren niet altijd gebruikelijk, maar nu maakt het de algehele indruk nog somberder. Goed om te zien is dat er nauwelijks of geen compressiefouten aanwezig zijn, waardoor deze beeldtransfer net even beter scoort dan z’n voorganger.

Van de twee geluidstracks op deze DVD van het derde seizoen van The Last Kingdom is de Engelstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track de enige interessante. Het geluid is dik in orde, zeker wanneer gebruik alle kanalen in actie zijn. Er zijn behoorlijk wat gevechten en veldslagen in dit seizoen, waarbij het geluid de ruimte krijgt om uit te pakken. Als het er rustiger aan toe gaat draait het voornamelijk om dialoog en de voorste kanalen. De stem van Uhtred is erg kalm en ingetogen, maar blijft prima te volgen. Dat geldt ook voor de rest van de cast, waarbij voor het gemak altijd Engels wordt gesproken, ook door de Denen. In vergelijking met vorige seizoen is het allemaal net even minder uitbundig, maar op momenten valt er nog zeker te genieten.

De DVD-uitgave van The Last Kingdom heeft een menu met licht geanimeerde beelden, met de themamuziek als begeleiding. Per scherm kan afzonderlijk de instellingen voor ondertiteling, taal, afleveringen en – op de laatste disc – de extra kan worden gekozen. Deze uitgave staat op vier discs, waarbij de enige extra op de laatste disc staat. Deze is voorzien van Nederlandse ondertiteling.

The Battles of the Last Kingdom Seizoen 3 (12½ min)
Aan de hand van interviews en beelden van de set krijgen we een indruk hoe de drie veldslagen in dit seizoen tot stand zijn gekomen. Tussendoor krijgen we te horen hoe de onderlinge verhoudingen binnen het verhaal liggen.

In het 9e-eeuwse Brittannië wordt er volop strijd geleverd tussen de Saksen van koning Alfred en de Denen, onder leiding van Ragnar Ragnarson en zijn kompanen. Tussen deze twee partijen dwaalt Uhtred van Bebbanburg, de half Deen, half Saks, die met zijn intelligente strijdplannen zich een weg baant door alle intriges en vechtpartijen. Het derde seizoen van The Last Kingdom heeft baat bij een hoger budget, sinds de serie in handen is van Netflix (niet in Nederlands te zien overigens). Het tempo is hoger en de verhaallijnen zijn interessanter en niet meer zo gecompliceerd als voorheen. De DVD-uitgave heeft een ruim voldoende beeld- en geluidskwaliteit en heeft een korte, redelijk interessante extra. Zeker een serie om aandacht te geven, mits je niet vies bent van de nodige stoere-mannen-taal en brute slachtpartijen.