Last Son, The

21-02-2019

6.5

Last Son, The (DVD)

Terwijl de Apollo 11 op weg is naar de maan geeft senator Ted Kennedy (Jason Clarke) op het eiland Martha’s Vineyard een barbecue voor de dames die hem geholpen hebben met zijn campagne. Met Mary Jo Kopechne (Kate Mara) heeft hij een speciale band, omdat zij broer Bobby Kennedy heeft ondersteund totdat hij werd doodgeschoten. Mary Jo is daar nog steeds erg van ondersteboven. Ted en Mary Jo maken samen een autoritje, maar dat loopt fataal af. De auto slaat op een brug over de kop en belandt in het water. Kennedy weet zichzelf nog te redden, maar Mary Jo overleeft het niet. Kennedy gaat hulp zoeken bij zijn neef Joe Gargan (Ed Helms) en Paul Markham (Jim Gaffigan) van zijn campagneteam. Zij adviseren Kennedy om direct naar de politie te gaan als hij weer op het vasteland is. Maar Kennedy besluit anders en gaat naar huis. Wanneer de politie als de pers weet krijgen van het ongeluk wordt het voor Ted Kennedy erg lastig om met een goed verhaal op de proppen te komen om zijn onschuld aan te tonen.

Het geslacht Kennedy is een van de meest roemruchtigste families uit de Amerikaanse politieke geschiedenis. De vier zonen van Joseph Kennedy Sr. hadden allemaal politieke ambities. Maar er leek ook een vloek op de Kennedy-familie te rusten. Joseph Jr. verongelukte als vliegenier in de Tweede Wereldoorlog, senator Robert Kennedy werd doodgeschoten in een hotel in Los Angeles en het relaas van JFK is alom bekend. De jongste zoon, senator Ted Kennedy, was bijna hetzelfde lot beschoren. Na een barbecue voor de dames van het campagneteam van zijn doodgeschoten broer Robert, reed Ted Kennedy met zijn auto een brug af het water in. Hij kon zichzelf ternauwernood redden, maar zijn medepassagiere Mary Jo Kopechne kwam om het leven. Over dit ongeluk en de reacties daaropvolgend van Kennedy gaat de film The Last Son, in Amerika uitgebracht onder de titel Chappaquiddick, naar de locatie waar het ongeluk plaatsvond.
Het verhaal van The Last Son is interessant en door regisseur John Curran (The Painted Veil, Tracks) zeer fraai in beeld gebracht. Het is ook gedurfd om dit te verfilmen, want Ted Kennedy wordt door de gemiddelde Amerikaan gezien als een politieke leeuw, die uitermate goed kon debatteren en prachtige speeches kon houden. In deze film komt dat er maar slechts ten dele uit en ook emotioneel gezien pakt het lang niet altijd. De voornaamste reden hiervoor is dat er weinig sympathie valt op te brengen voor de misleidende en zelfzuchtige senator Kennedy. De paar sentimentele scènes met zijn vader, waaruit moet blijken dat hij nooit respect van zijn vader heeft gekregen, maken het er niet beter op. Hoewel het ongeval de politieke carrière van Ted Kennedy op het spel zette en het dus voornamelijk over het politieke lot van Kennedy gaat, is vooral interessant te zien hoe manipulatief het team van advocaten rond Kennedy was in de nasleep van het ongeluk. De term ‘vriendjespolitiek’ is hier letterlijk van toepassing. De advocaten van Kennedy manipuleren de betrokkenen en bekenden in de omgeving van de senator, om maar een positief beeld van hem te creëren. Kennedy zelf moest vooral ook als slachtoffer worden gezien, in plaats van veroorzaker. Het toont aan dat je met macht en privileges de touwtjes stevig in handen kunt hebben. De enige die niet mee wilde doen aan dit circus is Kennedy’s neef Joe Gargan, maar hij is een roepende in de woestijn.
The Last Son beweert in feite dat Ted Kennedy een jonge vrouw heeft laten verdrinken, maar zijn grootste zorg was niet de vrouw en haar familie, maar hoe het ongeluk zijn kansen om president te kunnen worden zou beïnvloeden. Medeleven voor een politicus hoef je eigenlijk niet te hebben, dat maakt The Last Son wel duidelijk, maar het niet op kunnen brengen van enig medeleven is tevens de reden dat de film niet altijd weet te beklijven.

Speelduur: 102 min
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461875655

The Last Son staat in 2.35:1 anamorf beeldformaat op de DVD. In het commentaar wordt het mooie camerawerk al geroemd en het is dan ook prettig te zien dat de beeldtransfer op de DVD van een prima kwaliteit is. Het beeld is scherp, contrastrijk met een prima zwartwaarde, waarbij de details uitstekend zichtbaar blijven. In de donkere scènes is wat beeldruis aanwezig. Kleuren zijn goed verzadigd, al hebben veel kleuren een pasteltint. Maar huidtinten, luchten en gras hebben de juiste intentie. Een aantal scènes, waaronder de beginscène, is op 16mm-film gedraaid, waardoor deze beelden er heel korrelig uitzien. Dit is een bewuste keuze, om een gevoel van authenticiteit te creëren. Ook zijn er een paar originele beelden uit 1969 gebruikt, die naadloos binnen de overige beelden passen. Netjes gedaan dus, deze beeldtransfer.

Van de twee geluidstracks op deze DVD van The Last Son is de Engelstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track de enige interessante. Het eerste geluid van de film is een diepe, zware toon die al direct de neiging geeft om naar de afstandsbediening te grijpen om het volume wat te verlagen. Maar dat moet je niet doen, want de volgende geluiden hebben namelijk een laag volume. Met name de dialogen staan soms erg zacht in de geluidsmix, waardoor ze niet altijd even goed te volgen zijn. En zijn een paar scènes waarin gefluisterd wordt en zonder ondertiteling is nauwelijks te volgen waar het over gaat. Dialogen komen niet altijd uit het middenkanaal, maar soms ook uit de overige frontkanalen als het beeld daarom vraagt. De verschillen in geluidsniveaus zijn dus behoorlijk hoog, waardoor het geheel onevenwichtig overkomt. Qua invulling is het geluid wel sfeervol, net als de muziek, maar er is zeker ruimte voor verbetering.

De DVD-uitgave van The Last Son heeft een statisch menu met alleen taalinstellingen. Er staan geen extra’s op deze uitgave.

Senator Ted Kennedy krijgt na afloop van een barbecue een auto-ongeluk waarbij de mede-inzittende, een van de campagnemeisjes, om het leven komt. In plaats van direct de politie te informeren gaat Kennedy naar huis. Iedereen vraagt zich af wat er nu werkelijk gebeurd is en de kansen op deelname aan de presidentsverkiezingen slinken zienderogen. The Last Son – oorspronkelijk uitgebracht in Amerika onder de titel Chappaquiddick – geeft een interessante kijk op hoe een invloedrijke politicus uit de wind wordt gehouden als door diens schuld iemand om het leven komt. De DVD-uitgave heeft een ruim voldoende beeldkwaliteit en een prima, doch wat ongebalanceerde geluidstrack. Extra’s heeft deze uitgave helaas niet.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door The Searchers.