First Man

04-03-2019

8.9
UHD

First Man (UHD)

Neil Armstrong (Ryan Gosling) is een jonge piloot met veel durf en test daarom ook experimentele voertuigen als burgerpiloot voor de NASA. Als Armstrong vervolgens vermoedt dat hij niet meer ingezet gaat worden leest hij een krantenartikel over het project Gemini, een supergeheim project waar piloten voor gezocht worden. Armstrong solliciteert direct en krijgt de baan. Dit is voor hem dé mogelijkheid om te laten zien wat hij kan. Want Armstrong is niet allleen een goede piloot, maar ook een erg goede ingenieur. Hij kan in de cockpit zelf berekeningen maken om zo een afwijkende keuze te maken wat uiteindelijk de doorslaggevende keuze is geweest voor succes (en overleving). Armstrong valt op bij de hoge heren van de NASA en uiteindelijk krijgt hij de Gemini 8-ruimtevlucht aangeboden als commandant. Dit verloopt erg goed en Armstrong komt steeds hoger in de waardering te staan. Dan komt het Apollo-project, hét project waarmee NASA uiteindelijk een wandeling wil maken op de maan. Iedereen wil Armstrong erbij hebben en hij stemt toe. De eerste testvluchten verlopen goed, totdat een brand met drie dodelijke slachtoffers in de Apollo 8 ervoor zorgt dat de NASA veel kritiek te verduren krijgt. De NASA heeft zijn zinnen gezet op de Apollo 11, die vlucht moet het echt gaan redden tot de maan. En men wil Armstrong als commandant op de vlucht. De druk is immens en Armstrong is intussen ook nauwelijks thuis. Na het verschrikkelijke verlies van zijn dochtertje is hij vervreemd van zijn vrouw Janet (Claire Foy) en twee zoons. Komt Armstong nu terug van deze onmenselijke reis zodat hij weer bij zijn gezin kan zijn?

Zoals al door Ryan Gosling gezegd in de extra's op deze UHD-uitgave is het best opvallend dat de Apollo 11-reis nog nooit is verfilmd. Het verhaal heeft alle ingedriënten voor een hele spannende film. En dat is First Man ook zeker geworden. De film is de derde film voor redelijke nieuwkomer Damien Chazelle, die hiervoor Whiplash en La La Land op zijn naam heeft staan. Chazelle neemt het stokje over van Clint Eastwood die eerst op de rol stond als regisseur. Chazelle wil First Man vooral laten gaan over de persoon Neil Armstrong en in mindere mate over zijn werk en de ruimtereizen. Alhoewel er best wat aandacht is voor het familieleven van Armstrong gaat het uiteindelijk toch om zijn werk en uiteindelijk de Apollo 11-reis. Ryan Gosling en ook Claire Foy spelen hun rollen met verve en veel overtuiging. Het is jammer dat Armstong een wat teruggetrokken karakter had want naast dat het vervreemding oplevert bij zijn vrouw en kinderen levert het ook wat afstand op tot de kijker. Het is dan extra jammer dat echte emotionele gebeurtenissen dan ietwat worden afgeraffeld. Vooral het verlies van zijn dochter wordt vrij snel en vroeg in de film afgewikkeld en Armstrong begint hier later niet veel meer over. En dat is jammer, want deze emotionele lading zou voor wat meer connectie kunnen zorgen. En dat terwijl Armstrong op de maan wel een bijzonder ritueel voor zijn dochter uitvoert. Dat komt een beetje onevenwichtig en geforceerd over. Technisch ziet de film er verder gelikt uit. First Man is voor een groot deel gedraaid met 16mm camera's die de look en feel van de jaren '60 zeer goed weergeven. Ook de POV-shots vanuit de shuttles geven je als kijker echt dat claustrofobische gevoel wat de piloten ook hadden. Ook  de IMAX scènes zijn erg indrukweekend. De film is uiteindelijk technisch zeer geslaagd maar op het gebied van karakters en connectie naar de kijker komt de film net wat tekort. De diepere laag wordt net niet gehaald en daardoor blijven alle blikken en woorden een beetje aan de oppervlakte hangen. Op het gebied van spektakel en vooral de Apollo 11-reis is deze film in elk geval zeker een aanrader.

Medium: UHD
Genre: Biografie, Drama, Historie
Speelduur: 140 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.39:1 / 1.78 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Frans
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Italiaans
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, Italiaans, Noors, Zweeds
EAN: 5053083177867

• Shooting for the Moon
  • Preparing to Launch
  • Giant Leap in one Small Step
  • Mission Gone Wrong
  • Putting you in the Seat
  • Recreating the Moon Landing
  • Shooting at NASA
  • Astronaut Training
  • Feature Commentary with director Damien Chazelle, screenwriter Josh Singer and editor Tom Cross

First Man wordt in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 in 2160P op UHD disc gezet. De film heeft ook een aantal IMAX-segmenten, deze hebben dan het 1.78:1 beeldformaat in dezelfde resolutie. De film is bekeken met Dolby Vision.
Het beeld is simpelweg waanzinnig mooi. Chazelle heeft gekozen voor veel close-ups en elke porie is dan ook zowat zichtbaar. De segmenten die gedraaid zijn met 16mm leveren een grove korrel op en wel wat verlies in donkere stukken, maar leveren overdag op een mooie warme, softe look die helemaal hoort bij de jaren 60. Het is dan ook nogal een verschil als er wordt overgeschakeld naar de IMAX-scènes, want de scherpte en de diepte die deze scènes hebben op UHD zijn fabelachtig mooi. De transfer heeft verder een hele fijne film-look met een mooi contrast, warme kleuren en veel detail. Een absolute aanrader deze UHD-uitgave.

De beeldkwaliteit op de Blu-ray Disc (met dezelfde beeldverhoudingen) is ook heel goed te noemen, maar mist de nuance en de detaillering die de UHD meebrengt met Dolby Vision ondersteuning. De filmische look wordt net niet gehaald en de 16mm-segmenten zijn net nog even wat softer dan op UHD. Een zeer sterke transfer op zichzelf, maar de UHD steekt er wel met kop en schouders bovenuit.

First Man krijgt op UHD een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack mee met een Atmos-extensie in de oorspronkelijk Engelse taal. Deze Atmos track is ook simpelweg fantastisch. De film begint al met Armstong in een testvlucht en direct word je als kijker in de cockpit gezet en middenin het geluid. Het is een geweldige object-based surroundtrack die je als kijker altijd trakteert op een volle surroundervaring met een geweldige dynamiek. Ook geluidseffecten uit de hoogte komen subtiel maar leveren een extra mooi vol geluidsbeeld op. Net als het beeld krijgt deze Atmos track de hoogste score.

Op de Blu-ray Disc staat dezelfde Atmos-track als op de UHD.

First Man krijgt een kleine selectie aan extra's mee. die zowel op de Bluray Disc als ook op de UHD staan. Op de laatste staan de extra's in 2160P en zijn ze Nederlands ondertiteld.

Deleted Scenes (4 min)
Een tweetal Deleted Scenes, waarvan vooral House Fire interessant is om een keer te bekijken.

Shooting for the Moon (4 min)
Deze featurette gaat over de deelname van regisseur Chazelle, die eerst terughoudend was over zijn rol als regisseur.

Preparing to Launch (4 min)
De cast en crew kwamen erachter dat Neil Armstrong nooit echt een bekend figuur was in zijn tijd. Ze wilden hem dus graag een film geven om de wereld meer te laten weten over deze bijzondere held.

Giant Leap in one Small Step (4 min)
Ook dit stuk gaat over Armstrong en dat men meer wilde laten zien over deze bijzondere man.

Mission Gone Wrong (3 min)
Wat korte achtergrondinformatie over het stuntwerk in de film.

Putting you in the Seat (7 min)
Deze featurette geeft meer achtergrondinformatie over het filmen in de krappe cockpits. Ook geeft het meer informatie over de revolutionaire LED-muur die gebruikt werd in plaats van een Green Screen.

Recreating the Moon Landing (6 min)
Meer achtergrondinformatie over het filmen van het segment op de maan, en alles eromheen.

Shooting at NASA (3 min)
Deze featurette gaat over de voordelen als je bij NSA kan filmen om het zo authentiek te houden. Leuk detail: het autobusje waarin de acteurs in de film worden vervoerd naar de Apollo 11 is exact hetzelfde busje als waarin de echte astronauten werden vevroerd in 1968 naar de echte Apollo 11. Bijzonder!

Astronaut Training (4 min)
Hier zie je meer over de training die de acteurs kregen, dit waren soortgelijke trainingen als die de echte astronauten ook kregen.

Feature Commentary with director Damien Chazelle, screenwriter Josh Singer and editor Tom Cross
Een zeer uitgebreid audiocommentaar waarin het drietal honderduit vertelt over alle interessante uitdagingen tijdens het maken van de film.

Neil Amstrong gaat van burgerpiloot naar Amerikaanse held tijdens zijn carrière van project Gemini naar project Apollo. Maar kan hij tegelijkertijd ook een goede vader en echtgenoot zijn? "One small step for man, a giant leap for mankind." Deze woorden resoneren als geen ander vandaag. First Man geeft een indrukwekkende kijk achter de man Armstrong en zijn werk voor de NASA. Als kijker wordt je getrakteerd op spektakel tijdens de ruimtereizen maar daarbuiten is het soms lastig een connectie te maken met de karakters. De UHD-uitgave is een absolute voltreffer met geweldig beeld en geluid en een interesssant pakket aan extra's. Een aanrader!