Overlord

Totaalbeoordeling:

7.5
UHD

Overlord (UHD)
Samenvatting

Aan de vooravond van D-Day wordt een commandoteam, onder leiding van korporaal Ford (Wyatt Russell), boven bezet gebied in Frankrijk gedropt. Hun taak is om Duitse radiopost in een kerktoren in een klein dorp te vernietigen. De landing gaat niet vlekkeloos en een klein team van vijf paratroepers blijft over. Heel ervaren zijn ze niet, voor Boyce (Jovan Adepo) is het zijn vuurdoop. Voordat de groep het dorp bereikt ontmoeten ze de lokale vrouw Chloe (Mathilde Ollivier), die hen onderdak verschaft in haar huis, waar ze samen woont met haar achtjarige broertje (Gianny Taufer)en zieke tante. Chloe krijgt vaak bezoek van de Duitse commandant Wafner (Pilou Asbæk), die haar seksueel chanteert, onder dreiging van het sturen van haar broertje naar de kerktoren als ze niet toegeeft. Boyce wil weten hoe de vork in de steel zit en gaat op onderzoek uit. Bij toeval komt hij in de kerktoren terecht, midden tussen de vijand. Hij ontdekt dat de kerktoren niet alleen als radiotoren wordt gebruikt, maar dat er nog een veel groter gevaar schuilt. De missie wordt hierdoor niet alleen bemoeilijkt, maar de radiopost lijkt in een keer bijzaak te zijn geworden in vergelijking met de andere praktijken die zich in de kerktoren afspelen.

Commentaar

Films over de Tweede Wereldoorlog worden al zo’n 75 jaar gemaakt. Ook over de landing in Normandië zijn al legio films gemaakt. Denk aan The Longest Day of Saving Private Ryan als de meest memorabele voorbeelden. Je moet van goeden huize komen als je daar nog een nieuwe en originele invulling aan kunt geven. Producent J.J. Abrams (Super 8, Star Wars: The Force Awakens) dacht dit te kunnen na het lezen van het script van Overlord van scenarioschrijver Billy Ray. Wat begint als een klassieke oorlogsfilm verandert langzaam in een monsterlijke horrorfilm. Ook dit thema is niet nieuw – de Dead Snow-films of The Bunker – maar het is in Overlord wel goed gedaan. Het eerste deel van de film leer je de Amerikaanse karakters kennen. Soldaten van wie sommige al diverse veldslagen hebben meegemaakt, anderen hebben nog nooit een geweer op iemand gericht en is het voor hen de vuurdoop. En dan langzaamaan verandert de sfeer van de film en wordt het een duistere horrorfilm. Doordat de karakters goed uitgewerkt zijn, waardoor je binding met ze krijgt, is de verrassing groot als deze veranderen in monsterlijke wezens. Toch worden in het begin van de films al wat aanwijzingen gegeven dat dit niet een standaard oorlogsfilm is. Het geeft de kijker al een indicatie dat hem of haar iets meer te wachten staat. Het kan bijna niet anders dan dat scenarioschrijver Ray geïnspireerd is geraakt door Return to Castle Wolfenstein, een RPG-computerspel van begin deze eeuw waarin je als geallieerde soldaat door de catacomben van kastelen vol met Duitsers moest zien te manoeuvreren. Ook daar kwam je Duitsers met monsterlijke trekken tegen, net als in Overlord.
Abrams zette de redelijk onbekende Julius Avery (Son of A Gun) op de regisseursstoel. Een goede keuze, want Avery weet de zaak goed op gang te houden. De film heeft een hoog tempo, verzaakt niet en blijft tot op de laatste minuten spannend. Niet alle plotlijnen zijn even overtuigend, maar doordat de spanning aanwezig blijft kom je daar al snel overheen. Over het algemeen hebben we te maken met redelijk acteerwerk. Sommige rollen komen niet voorbij een standaard cliche-karakter, maar de Amerikaanse soldaat Boyce (Jovan Adepo), de Duitse commandant Wafner (Pilou Asbæk – Kapringen, Krigen) en vooral Paul (Gianny Taufer), het jonge broertje van de Franse verzetsstrijder Chloe, zijn bovengemiddeld in hun spel. Samen met het hoge tempo en de dosis spanning zorgt dit er in ieder geval voor dat Overlord alleszins te genieten is. Een hoogvlieger is het ook weer niet, maar zowel liefhebbers van de klassieke oorlogsfilm als de horrorfan kunnen zeker uit de voeten met deze film.

Filmspecs

Medium: UHD
Genre: Horror, Oorlog
Regio: B
Jaar: 2018
Verpakking: UHD keepcase
Resolutie: 3840 x 2160
Beeldverhouding: 2.40:1 niet anamorf
Geluidssporen:
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby Atmos - Duits
  • Dolby Digital 5.1 - Duits
  • Dolby Digital 5.1 - Engels
  • Dolby Digital 5.1 - Frans
  • Dolby Digital 5.1 - Italiaans
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
  • Dolby Digital 5.1 - Spaans
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Frans, Noors, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 5053083182526

Extra's

  • Creation
  • Death Above
  • Death on the Ground
  • Death Below
  • Death No More
  • Brothers in Arms

Techniek en extra's

Beeldkwaliteit

Overlord is in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 in 2160P via de HEVC H.265-codec op UHD-disc geplaatst. De film is gemastered in 2K en bekeken met HDR. De film speelt zich grotendeels in de nacht of in de donkere catacomben van de kerktoren af. Dan is het wel zo prettig als de detaillering goed is en bij de beeldtransfer van Overlord is dat ook zeker het geval. In de donkere bossen zijn de groene uniformen tussen de bomen, de kleine zweetdruppels op de gezichten of de structuur van de oude huizen in het dorp goed te onderscheiden. Niet elke scène in de kerktoren zijn even uitbundig belicht, maar ook daar is het beeld strak en gedetailleerd. Dat komt mede door een uitstekend contrast. Het zwart is mooi donker, wat het beeld extra diepe geeft. De kleurschakeringen beperken zich voornamelijk van groen via donkerblauw naar grijs, met een enkele uitzondering richting (donker)rood. Alleen de explosies hebben een fel gele kleur, maar voor de rest weinig echt felle kleuren dus. Ook hier weet deze beeldtransfer echter prima mee om te gaan. Er valt dan ook weinig aan te merken aan deze prima UHD-beeldtransfer.

Ook de beeldkwaliteit van Overlord op de Blu-ray Disc (ook in 2.39:1 beeldformaat) is heel goed, met een iets mindere zwartwaarde, maar nog steeds een prima (schaduw)detail en contrast. De UHD-beeldtransfer is superieur, maar de BD-beeldtransfer scoort zeker hoog.

Geluidskwaliteit

Wow! Dat is in één woord de beschrijving van de Engelstalige Dolby TrueHD 7.1-geluidstrack met Dolby Atmos-extensie van Overlord. Dat begint al in de openingsscènes in het vliegtuig, met een enorm gedreun van de motoren en diepe, zware knallen als het door het afweergeschut heen vliegt. Het laag is extreem diep en hard. Na de landing wordt het even wat rustiger, maar een maal in het dorp gaat het weer regelmatig los. Geluidseffecten zijn prachtig geplaatst in het geluidsbeeld. Let bijvoorbeeld op de vallende honkbal van broertje Paul en vooral de stemmen en geluiden in de catacomben van de kerktoren zijn waanzinnig. Kogels vliegen je letterlijk om de oren en de vlammenwerpers klinken zeer zwaar en dreigend. Dialogen blijven binnen dit geweld goed te volgen en staan prima gepositioneerd in het middenkanaal. De muziek is misschien iets te modern voor een historische oorlogsfilm, maar toch valt dat nauwelijks op. Dit is een enerverende geluidstrack, vol dynamiek en actie en kan bij een aantal scènes zeker als demonstratiemateriaal dienen.

Extra's

In deze uitgave zitten zowel een UHD-disc als een Blu-ray Disc. Alleen de Blu-ray Disc bevat extra’s. Deze zijn in HD-resolutie zijn en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Creation (11 min)
Met beelden van de filmset als rode draad vertellen de cast en crew over het ontstaan van de film, de ontwikkeling van het script, de casting, het produktieontwerp (met prachtige maquettes en tekeningen), de kleding en de training, gedaan door voormalig militair Freddie Farnsworth.

Death Above (7 min)
Cast en crew vertellen over de opbouw en ervaringen tijdens het filmen in het vliegtuig van de openingsscène van de film.

Death on the Ground (9 min)
Een mengelmoes van onderwerpen komen aan bod in dit item, van actrice Mathilde Ollivier, de bouw van de sets, de structuur van de film tot aan de rol van Wafner door Pilou Asbæk.

Death Below (6 ½min)
De film gaat over van een klassieke oorlogsfilm naar een horrorfilm. Abrams vertelt wat er belangrijk is om zo’n overgang geloofwaardig te maken. In het laatste deel krijg je een rondleiding over de filmset van de catacomben van de kerktoren.

Death No More (12 min)
Men heeft erg z’n best gedaan om de monsters in deze film toch een soort van geloofwaardigheid mee te geven. Belangrijk is dan dat de protheses overtuigend zijn. Ondanks dat er veel van protheses gebruik wordt gemaakt zitten er ook nog een aantal mechanische en visuele effecten in de film. Onderdeel van de mechanische effecten is het wapenarsenaal.

Brothers in Arms (5 min)
Een item waarin regisseur Julius Avery en producent J.J. Abrams diverse veren in hun achterwerk krijgen gestoken.

Conclusie

Aan de vooravond van D-Day wordt een commandoteam boven Frankrijk gedropt om een belangrijke Duitse radiopost in een kerktoren te vernietigen. Het team komt er al snel achter dat er veel meer aan de hand is in de kerktoren, iets dat een veel groter gevaar kan zijn dan de radiopost. Overlord is een oorlogsfilm met een flinke dosis horror. Een hoog tempo met veel aktie en spanning zorgt ervoor dat je continu op het puntje van je stoel zit. Realisme is ver te zoeken, maar daar is het de makers ook niet om te doen geweest. De UHD-uitgave heeft een prima beeldkwaliteit en een fabelachtige, dynamische geluidstrack. De bijgeleverde Blu-ray Disc is voorzien van de extra’s.

Laatste reacties

Er zijn nog geen reacties. Geef als eerste een reactie in dit topic!

16 Angst Geweld Grof Dolby Atmos Dolby TrueHD 7.1 geluid
DVDBlu-rayStreamingBioscoopUHD
7

Beoordeling allesoverfilm.nl

Film:7
Beeldkwaliteit:9
Geluidskwaliteit:10
Extra's:4
8

Beoordeling lezers

# beoordelingen: 4
?

Jouw beoordeling

Log in om deze film te beoordelen.

Extra screenshots