Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald

02-04-2019

6.9

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (Blu-ray)

In de wereld van de "Muggles" (gewone mensen) en "Purebloods" (Tovenaars) staat een nieuwe dreiging op: Grindelwald (Johnny Depp). Deze kwaadaardige tovenaar heeft allerlei boze plannen om te regeren over het tovenaarsrijk en zoekt naast vele volgelingen een krachtige tovenaar die alles klusjes voor hem mogen klaren. Deze Grindelwald is ook een oude bekende van Dumbledore (Jude Law) en in het verleden hebben ze al eens lijnrecht tegenover elkaar gestaan. Dit is Dumbledore niet goed bevallen en bij deze nieuwe dreiging staat hij het liefste aan de zijlijn. Hij roept de hulp in van Newt Scamander (Eddie Redmayne) om de confrontatie met Grindelwald aan te gaan. Newt doet echt geen vlieg kwaad en weet niet wat hij hiermee aan moet. Hij heeft eigenlijk alleen maar vrienden en vooral in het magische dierenrijk. Toch gaat hij Dumbledore helpen om de boze Grindelwald te stoppen. En daar is nu haast bij voordat de wereld vergaat en iedereen onder het juk van Grindelwald alleen maar kan gaan lijden. Gaat het Newt lukken of is deze dreiging toch een maatje te groot voor de vriendelijke tovenaar?

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (hierna te noemen Crimes of Grindelwald)  is het tweede deel in de prequel-saga die volgt op de Harry Potter-films. Het eerste deel was Fantastic Beasts and where to find them en naar dat deel werd rijkhalzend uitgekeken en kon helaas maar deels aan de grote hype voldoen. Of de film daar iets aan kon doen is een tweede, want voldoen aan de gigantisch grote verwachting die de Potter-fans hadden was haast een onmogelijke taak. Crimes of Grindelwald is een direct vervolg op Fantastic Beats en had een veel minder hoge verwachting, en wellicht is dat wat de film een beetje redt in de beoordeling. Crimes of Grindelwald is een lange film geworden (ruim twee uur) en de film voelt ook lang. Er zitten heel veel karakters en ontwikkelingen in en dat komt allemaal wat overdadig over. Het rtime in de film zit er ook niet echt in en je voelt alsof alles een beetje van de hak op de tak gaat gaat. En dat is best gek, want regisseur David Yates is een veteraan als het gaat om de regie van Harry Potter-films (dit is zijn zesde maar liefst). Er mist een sprankeling en wat lol in de film. Alles is erg donker en somber en er kan maar nauwelijks een lachje van af. Alles komt wat zwaarmoedig over en in combinatie met de vele karakters en ontwikkelingen die je als kijker te verduren staat is het soms nogal lastig om je aandacht bij de film te houden. De actie, de effecten en het spektakel zijn zeker aanwezig en alles is erg goed gedaan. Ook de sets en de locaties zijn goed gekozen en verzorgd. Maar vergeleken met het eerste deel, wat al een beetje behelpen was als je de Potter-films gewend was, is dit tweede deel toch weer een stapje terug in kwaliteit. Hopelijk kan regisseur Yates in de volgende deel weer een beetje zijn "groove" vinden om er iets moois van te maken. Hij staat aan het roer van alle drie de nog volgende delen, dus een beetje extra magie kan deze franchise wel gebruiken.

Genre: Avontuur, Familie, Fantasy
Speelduur: 134 min
Verpakking: Blu-ray Duo Keepcase in Slipcase
  • Dolby Atmos
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Frans
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 5051888246351

• Extended Cut op aparte Blu-ray Disc
  • J.K. Rowling: A World Revealed
  • Wizards on Screen, Fans in Real Life
  • Distinctly Dumbledore
  • Unlocking Scene Secrets

Crimes of Grindelwald staat in het oorspronkelijke beedlformaat van 2.40:1 op Blu-ray Disc. De film is een recente productie en de kwaliteit van deze transfer is daar ook representatief voor. Het is een erg strakke transfer die erg gedetailleerd is met erg goede kleurnuances en contrast. De film is voornamelijk donker en somber maar dat is de transfer niet. Alle texturen en details van de karakters en objecten komen altijd duidelijk over, ook in minder verlichte en donkere scènes. Kleuren komen goed naar voren en zijn helder. Ook de paar zonnige en helder momenten komen erg helder en kleurrijk over en er zijn een paar landschappen die in het bijzonder erg mooi overkomen. Al-met-al een zeer sterke transfer die eigenlijk geen minpunten kent.

Crimes of Grindelwald krijgt ook op Blu-ray Disc een Dolby Digital TrueHD 7.1-audiotrack mee met een Atmos-extensie. Het is Warner zeer te prijzen dat ze hun blurays uitrusten met de best kwalitatieve technische componenten die het kan hebben, en op geluidsgebied is dat o.a. een Atmos-track. Net als de beeldkwaliteit is ook de geluidskwaliteit representatief voor een recente productie, erg goed dus. De Atmos-extensie zorgt voor een royaal en vol geluidsbeeld en als kijker voel je alsof je qua geluid in elk geval middenin de film zit. Er is overal en uit elke hoek en speaker altijd activiteit. De hoogtespeakers doen ook erg goed mee. Er zijn rustige momenten in de film en de audiotrack geeft dit ook erg goed weer zonder stil te vallen. De extreme verschillen tussen luid en actief en zacht en subtiel zijn er niet en dus is dit een zeer prettige geluidstrack die de belevenis van de film erg goed versterkt.

Crimes of Grindelwald krijgt op Blu-ray Disc een beest aardige selectie aan extra's mee. Ook krijgt deze uitgave een Extended Cut van de film mee op een aparte Blu-ray Disc. Dat laatste is een nette toevoeging, want op buitenlandse uitgaven is deze verlengde versie van de film slechts beschikbaar via een digitale download. Op de Blu-ray Disc waarop de bioscoopversie staat van de film staan de hieronder genoemde extra's.

Extended Cut op aparte Bluray Disc (142 min)
Deze verlengde versie van de film heeft een zogenaamde "deleted Scenes-marker" waarbij een korte melding in beeld komt wanneer een nieuwe scène wordt getoond. Regisseur Yates verklaarde dat deze versie niet zijn Director's Cut is maar een meer uitgebreidere versie voor de fans.

J.K. Rowling: A World Revealed (10 min)
In deze featrurette komt voornamelijk de schrijfster van de boeken aan het woord, over hoe ze de wereld van Harry Potter wilde vergroten en uitbreiden. Ook de regisseur van de film en andere cast-en crew leden komen voorbij, net als scènes van Harry Potter-films.

Wizards on Screen, Fans in Real Life (19 min)
Deze featurette volgt een paar acteurs die in de film spelen maar ook fans van de franchise zijn.

Distinctly Dumbledore (10 min)
Hier wordt meer verteld over de jongere versie van de meest wijze tovenaar van de franchise.

Unlocking Scene Secrets (49 min)
Wat lijkt op totaal zes featurettes aan scène-vergelijkingen tussen productie-beelden en uiteindelijke scènes in de film, is uiteindelijk een soort mini-documentaire geworden die zeer de moeite waard is.

Deleted Scenes (14 min)
Verwijderde scènes, waarvan een deel in de Extended Cut zit verwerkt.

In Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald staat een nieuwe dreiging op en wil de magische tovenaarswereld veroveren. Alle ogen zijn gericht op Newt Scamander die de wereld moet gaan redden. Dit tweede deel van de prequel saga van Harry Potter zit vol met karakters, ontwikkelingen en ook wat somberheid. De film sleept zichzelf soms voort en springt van de hak op de tak. Actie en spektakel zijn wel aanwezig maar de film doet overdadig en zwaarmoedig aan. De Blu-ray Disc is technisch zeer erg goed in orde met een geweldige beeldtransfer en een fantastische geluidstrack. Met een mooi pakket aan extra's én de Extended Cut op een aparte Blu-ray Disc is dit een zeer verzorgde uitgave.