Venom

05-04-2019

8.3

Venom (UHD)

Eddie Brock (Tom Hardy) is een journalist die allerlei (milieu-vervuilende) misstanden door grote bedrijven aan de kaak stelt in een wekelijkse videorapprtage. Hij heeft een knappe vriendin Anne (Michelle Williams) die een succesvol advocaat is. Samen hebben ze een mooi appartament en trouwplannen. Een heerlijk leven dus waarbij niets hun succes en geluk in de weg staat. dan wordt Eddie gevraagd om een oppervlakkig interview te doen met de grote en rijke industrialist Carlton Drake (Riz Ahmed). Eddie vindt Drake de grootste misdadiger en vervuiler die er rondloopt en legt dus tegen de orders van zijn baas in Drake het vuur aan de schenen. Dit kost hem vervolgens zijn baan, relatie en zijn mooie appartament. Hij heeft echter wel gelijk over Drake want hij voert geheime plannen uit om een buitenaards gevangen virus te cominreren met dieren en mensen om zo een ideale alien-symbioot te creëren. Als Eddie vervolgens inbreekt bij Drake om bewijzen van deze misdaden te verzamelen wordt hij aangevallen door het virus en wordt het deel van hem. Waar eedere testpersonen allemaal overlijden omdat het virus het lichaam afstootte blijkt het een ideale match te zijn met Eddie. Eddie wordt vervolgens Venom en beiden gaan ze op de vlucht voor de handlanger van Drake. Drake wordt vervolgens door een ander virus besmet en wordt dan samen Riot en wil met een pas gemaakte raket meerdere virussen ophalen uit de ruimte om iedereen op aarde te laten besmetten. Venom en Eddie willen dit tegengaan omdat ze het samen wel geoeg vinden zo. Venom is echter een maatje kleiner dan Riot dus kunnen Eddie en Venom het samen aan om Riot te verslaan?

Het karakter Eddie Brock en zijn alter-ego Venom kwamen als eerste op het wiite doen in de film Spider-Man 3. Er waren sinds die film al plannen voor een stand-alone film voor Venom maar productionele problemen zorgden ervoor dat de productie nooit werd afgerond, tot 2018. Het nieuws dat Tom Hardy de hoofdrol zou gaan vertonen werd wisselvallend ontvangen, maar het is uiteindelijk een schot in de roos geweest. Hardy speelt de rol van Eddie Brock met verve. Vooral als Eddie net is geinfecteerd en afglijdt in een soort deleruim voordat hij zijn alter ego Venom heeft geaccepteerd is een feest om naar te kijken. Ook het sarcastische gekibbel tussen Venom en Eddie is erg grappig en zit vol met zwarte humor. Dat maakt Venom echt een anti-held die het juiste doet maar alleen door egoïstische motieven. De vertolking van Hardy redt eigenlijk de film, want naast het feit dat de actie, effecten en het spektakel van de bovenste plank is, is het verhaal niet heel erg sterk. Het verhaal heeft een nogal generiek uitgangspunt en volgt een standaard stramien. Ook de dreiging van Carlton Drake (Riz Ahmed) komt niet heel erg sterk over en dat komt ook wel door de acteur die de rol speelt. Ahmed heeft niet het uiterlijk om echt dreigend over te komen en ook zijn rol en acteerwerk komen niet echt sterk over. Michelle Williams heeft een beetje een ondankbare  bijrol als boze (ex)vriendin die aan het einde wel wat grappige acties heeft, maar eigenlijk is dat pas een beetje (te) laat in de film. Venom draait geheel om Eddie en zijn "nieuwe beste vriend" Venom en voelt als een opmaat naar meer. En die mag er best komen maar wel als Tom Hardy de rol gaat spelen want hij speelt de rol met verve.

Venom heeft een brede release gekregen op fysieke media, want naast de hier besproken UHD-uitgave wordt Venom ook uitgegeven op reguliere Blu-ray Disc, 3D-Blu-ray en een Steelbook-uitgave van de Blu-ray Disc met extra Bonus disc.

Genre: Actie, Science fiction
Speelduur: 112 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Beeldverhouding: 2.40:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
EAN: 8712609643428

• Venom-Mode: Trivia Track
  • Verlengde en Verwijderde Scenes
  • Van Symbiote tot Scherm
  • De Antiheld
  • De Dodelijke Beschermer in Actie
  • Venom Visie
  • Het Creëren van Venom
  • Geheimen van Symbioten
  • Pre-Vis van Geselcteerde Scènes
  • Muziek Videos
  • Spider-Man: Into The Spider-Verse Vooruitblik

Venom is in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1 in de resolutie van 2160p op een UHD-disc gezet. De film is met Dolby Vision bekeken. De film speelt zich vaak 's avonds en 's nachts af en zit vol met effecten en CGI en de transfer geeft dit erg goed weer. Het beeld is erg scherp en alle gebruikte kleuren komen erg waarheidsgetrouw over. Contrast en zwartniveau is voornamelijk erg sterk en dit zie je vooral in donkere en slecht verlichte scènes goed terug. Verder is het beeld erg stabiel en strak. Een geweldige UHD-transfer die erg veel profiteert van Dolby Vision.

Venom krijgt op UHD een Dolby TrueHD 7.1 audiotrack met een Atmos-extensie mee in de oorspronkelijk Engelse taal. De track heeft een erg ruimtelijk karakter en als kijker zit je altijd middenin de actie. De hoogtekanalen worden erg goed gebruikt en bieden een extra ondersteuning en meerwaarde in de geluidsbeleving. Spraak is netjes en helder gecentreerd en er is een mooie balans tussen activiteiten uit de voorste speakers en continue ondersteuning vanuit de surroundspeakers. Er zijn ook rustige momenten in Venom en de track geeft dit ook erg goed weer. Als er actie is in de film dan gaan alle regiseters open en biedt de track optimale dynamiek en spreiding vanuit alle speakers. Zeker één van de betere Atmos-tracks van het moment.

Venom krijgt op UHD één extra mee, namelijk een sneak peak naar Spider-man: Into the Spider-Verse. Deze laatste extra staat ook op de bijggevoegde Blu-ray Disc waar ook de rest van de extra's opstaan.

Venom-Mode: Trivia Track (112 min)
Dit lijkt heel wat, maar is eigenlijk niet meer dan een trivia-track met extra informatie over de film die wordt afgebeeld door tekst in het beeld. Deze tekst krijgt nog een beetje een soort Venom-achtige gloed eromheen maar eigenlijk voegt het niet veel toe.

Verlengde en Verwijderde Scenes (5 min)
Een drietal verwijderde en verlengde scènes uit de film. Niet opzienbarend.

Van Symbiote tot Scherm (20 min)
Interessante achtergrondinformatie over het personage Venom, zijn karakter en plaats in het Marvel-universum.

De Antiheld (10 min)
Wat meer achtergrondinformatie over Eddie Brock en zijn alter ego Venom.

De Dodelijke Beschermer in Actie (9 min)
Deze featurette laat zien hoe de actiescènes in beeld zijn gebracht.

Venom Visie (7 min)
Wat meer achtergrondinformatie over de regisseur Ruben Fleischer.

Het Creëren van Venom (6 min)
Wat meer informatie over hoe het karakter eruit ziet in de comics en de veranderingen die Venom heeft ondergaan, tot aan zijn uiterlijk in de film.

Geheimen van Symbioten (3 min)
Er zijn voor de fans van de comics wat Easter Eggs verborgen in de film. Deze extra laat zien wanneer ze getoond worden.

Pre-Vis van Geselcteerde Scènes (14 min)
Geanimeerde storyboards van een aantal scènes in de film.

Muziek Videos (8 min)
Een tweetal muziekvideos met scènes uit de film.

Spider-Man: Into The Spider-Verse Vooruitblik (3 min)
Een sneak peek naar deze geanimeerde film over Spider-Man.

Als Eddie Brock een onderzoek start waarom testpersonen die geïnfecteerd worden door een buitenaards virus steeds sterven wordt hij ook geïnfecteerd, maar met een heel ander resultaat. Eddie krijgt een alter ego genaamd Venom, en deze heeft buitenaardse krachten die Eddie helpen de strijd aan te gaan. Maar de vijand van venom heet Roit, en laat die toevallig de vijand van Eddie infecteren: Carlton Drake. Hoe loopt deze strijd af? Venom is een amusante film geworden maar dat komt eigenlijk enkel en alleen door de vertolking van Tom Hardy. Hij maakt de rol van Eddie met zijn alter ego Venom complex en verwarrend en speelt dit erg goed. Ook het gekibbel met veel zwarte humor tussen de twee is erg grappig. Het verhaal is van ondergeschikt belang maar de actie en het spektakel is erg goed gedaan. Het smaakt naar meer, maar de mid-credits scènes aan het einde van de film hint hier ook zeker naar. De UHD-uitgave zit er goed in elkaar met een strakke en scherpe Dolby Vison-transfer, geweldige Atmos-track en een breed pakket aan extra's met interessante achtergrondinformatie. Zeker een aanrader.