Billionaire Boys Club

09-04-2019

7

Billionaire Boys Club (Blu-ray)

Joe Hunt (Ansel Elgort) is een student die heel erg veel gevoel heeft voor wiskunde en heel creatief is in berekeningen. Medestudent Dean Karny (Taron Egerton) is erg populair op school en heeft heel veel vrienden en invloed. Samen overtuigen ze hun medestudenten om de Billionaire Boys Club op te richten om zo hun krachten te bundelen en snel rijk te worden. Met de steun van hun mentor Ron Levin (Kevin Spacey) ontdekken ze al snel dat ze met mooie trucjes heel veel geld kunnen verdienen. Ze feesten erop los en niks is te gek. In Los Angeles worden ze echte sterren en geven ze bakken met geld uit. Maar ze worden steeds gretiger, de hebzucht wordt groter en willen steeds meer geld verdienen om zo hun luxieuze leven te kunnen blijven bekostigen. De grens van fraude en valse investeringen wordt steeds verder opgerekt tot geweldadige misdaden en andere ciriminele acties. Kunnen ze de bubbel nog opgeblazen houden of gaan ze mee de afrgond in tezamen met de rest van de club?

Billionaire Boys Club heeft de twijfelachtige eer (voorlopig) de laatste film te zijn waarin Kevin Spacey een grote rol heeft gespeeld. Zijn naam prijkt ook groot boven de titel en in tegenstelling tot All the Money in the World is zijn vertolking niet vervangen door een andere acteur. Regisseur James Cox zei hierover dat het simpelweg een budgetkwestie was. Billionaire Boys Club is een veel kleinere productie geweest en er waren simpelweg geen middelen om Spacey te vervangen. De film is ook al opgenomen in 2015 en 2016 en was gepland voor een release in 2017, maar werd uitgesteld tot 2018. Opvallend is dat deze film hoofdrolspelers Ansel Elgort en Kevin Spacey weer samenbrengt uit Baby Driver, alhoewel Billionaire Boys Club eerder is opgenomen. De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal uit de jaren '80 en doet heel erg veel denken aan The Wolf of Wall Street. Een directe vergelijking loopt helaas helemaal spaak, want Billionaire Boys Club kan niet tippen aan de extravaganza en de over-de-top-vertolkingen en regie uit The Wolf of Wall Street. Billionaire Boys Club is uiteindelijk een redelijk brave film geworden. Het verhaal en de vertolkingen zijn prima, maar nergens heb je het gevoel dat het echt de spuigaten uitloopt. Het script blijft, ondanks dat het waargebeurde verhaal veel erger was, nogal binnen de lijntjes kleuren. Normaliter wordt er bij het maken van een film creatieve vrijheden genomen en worden zaken voor het effect van dramatiek nog wel eens overdreven, maar hier gebeurt het tegenovergestelde. De film is een stuk braver dan het waargebeurde verhaal en dat is best opvallend. De film is best leuk om een keer te bekijken, maar wil je een soortgelijk verhaal beleven dat echt alle perken te buiten gaat, dan is The Wolf of Wall Street toch echt de film die je dan beter weer kan opzetten.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 108 min
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461875952

Billionaire Boys Club staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.35:1 op Blu-ray Disc. De beeldtransfer is prima, maar er valt niet veel opzienbarends over te zeggen. De film is digitaal geschoten en heeft dus voornamelijk een erg "schoon" uiterlijk. Kleuren zijn helder en sprankelend en huidtinten komen natuurgetrouw over. Contrast is erg goed en ook in donkere scènes zijn schaduwdetails prima te noemen. Door de digitale opname is er verder geen ruis en de transfer is dusdanig dat er geen compressiefouten of andere artefacten te vinden zijn. Een prima transfer.

Billionaire Boys Club krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD Master Audio 5.1-track mee in de oorspronkelijk Engelse taal. Net als de beeldtransfer is de audiotrack prima te noemen, maar niet opzienbarend. De film is voornamelijk dialoog-gedreven en de dialogen komen netjes en helder uit de centerspeaker. De voornaamste ambiance-geluiden komen uit de voorste speakers en als er meer actie of muziek is (bijvoorbeeld tijdens alle feesten e.d.) worden de surroundspeakers en de subwoofer goed aangwezen om ondersteuning te bieden. Een prima audiotrack die de film goed ondersteunt.

Op de Blu-ray Disc van Billionare Boys Club staan geen extra's.

Joe en Dean gaan samen de perfecte combi aan: de één is goed in cijfers, de ander in mensen bespelen. Samen zetten ze een fraude op waarmee ze miljoenen verdienen. Maar als de hebzucht te groot wordt en ze steeds misdadiger moeten worden om de bakken met geld binnen te slepen, is het dan al niet te laat? Billionaire Boys Club is de film met de twijfelachtige eer de laatste film te zijn waar Kevin Spacey, voorlopig in elk geval, een grote rol heeft. De film zelf is een lichte versie The Wolf of Wall Street en is zelfs nog tammer dan het waargebeurde verhaal waarop de film is gebaseerd. De Blu-ray Disc is een prima uitgave met een nette beeldtransfer en prima geluidstrack maar verder helaas zonder extra's.