Cold War

11-04-2019

7.8

Cold War (Blu-ray)

Dirigent en pianist Wiktor (Tomasz Kot) reist met zijn compagnon Lech (Borys Szyc) Polen af op zoek naar de meest aangrijpende volksmuziek om te gebruiken als repertoire voor hun folk-ensemble. Wiktor had nooit gedacht dat hij tijdens deze zoektocht de meest aangrijpende vrouw van zijn leven, de rebelse en enigmatische Zula (Joanna Kulig), tegen het lijf zou lopen. Het is het begin van een harstochtelijke levenslange relatie met net zoveel downs als ups waarin het stel op de goede momenten elkaar voorliegt dat er onderhuids niets aan ze vreet en op de slechte momenten zowel Zula als Wiktor zich voorhouden dat het  beter is dat zij elkaar nooit, maar dan ook nooit meer zien. Terwijl Wiktor en Zula elkaar (her)vinden en (opnieuw) verliezen, worden ze gedwongen zich te bewegen in een wereld waar de verdrukking van mensenrechten en creatieve vrijheid in Polen steeds erger wordt, maar ook het goddeloze, individuele westen geen rust biedt.

Poolse schrijver en regisseur Pawel Pawlikowski is na zijn Oscar-winnende Ida één van de meest gelauwerde Oost-Europese regisseurs van dit moment. Voor Cold War, een ode aan het leven van zijn ouders, grijpt de regisseur wederom terug naar de geschiedenis en een film in zwart-wit. De film is zeer gestileerd en oogt vanaf het eerste frame erg mooi. Op de voorgrond wordt een ogenschijnlijk liefdesverhaal geschetst, verhoogd door het goede acteerwerk van Kot en Kulig. Er wordt - geheel in de stijl van de oude films die Pawlikowski duidelijk lieft heeft - lang stilgestaan bij scènes met een emotionele impact, wat voor verschillende trage, kalme momenten zorgt. Deze zijn op stijlvolle wijze gemixt met erg snelle (muziek)scènes waardoor er afdoende variatie in de film zit. Desnalniettemin is Cold War niet voor alle kijkers aangezien er veel in de subtext verborgen zit. Overduidelijk is er een politiek thema in Cold War en maken de hoofdpersonages verschillende belangrijke keuzes, maar deze zijn buiten enkele uitgesproken momenten vooral op de achtergrond en door kijkers zelf in te vullen. Dit maakt Cold War erg welkom voor filmliefhebbers die zelf een film willen invullen in plaats van voorgekauwd te worden. Tomasz Kot en Joanna Kulig acteren met een geheel eigen stijl en hoewel de passie er niet opzichtig vanaf spat, is de spanning en charme tussen de twee acteurs zeker aanwezig. Kulig is een brok emotie die gedurende Cold War een echte transformatie doorgaat door (gedwongen) keuzes te maken in de harde, realistische wereld. Kot is veel ingetogener, stoïcijns haast, maar is duidelijk een kwestie van stille wateren, diepe (depressieve) gronden. Cold War is een erg mooi gemaakte film, maar niet voor iedereen of buiten in stijl zeer indringend of innoverend.

Speelduur: 88 min
Beeldverhouding: 1.33:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 Pools
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083144568

• Making Of
  • Over Cold War

Cold War staat in het niet anamorfe 1.33:1 beeldformaat op Blu-ray Disc. Er is bewust door de filmmakers voor gekozen voor zwart-wit beelden en regisseur Pawlikovski weet deze 'beperkte' kleurschakering op sublieme wijze te gebruiken. Continu wordt er gevarieerd in belichting, scherpte-diepte en enscenering wat Cold War beeldend zeer dynamisch maakt. Elk beeld is een schilderij, gelijk aan een Tarkovski of Fritz Lang. Door het relatief hoge contrast is er sprake van een mooie zwartwaarde en is er de ruimte voor Pawlikovski en zijn team om hier prachtig mee te spelen. Alle beelden zijn scherp en vol detail, ook in de wat donkerdere scènes. Al met al is er sprake van een zeer goede beeldkwaliteit.

Op deze BD-uitgave van Cold War is er één audiotrack aanwezig, namelijk een DTS-HD Master Audio-spoor in het originele Pools. Gesproken woorden zijn scherp en helder via het middenkanaal te horen en staan vrij hard in de mix. De geluidseffecten zijn ingetogen, maar hebben een duidelijk effect. Hetzelfde geldt voor de omgevingsgeluiden, die subtiel op de achtergrond via de surroundkanalen worden gepresenteerd. Het grote huzarenstuk van Cold War, hier ook prachtig gepresenteerd op deze BD-uitgave, is de soundtrack. Als kijker wordt je als eerste getrakteerd op prachtige Poolse volkszangers wiens stemgeluid via het middenkanaal direct je hart in gaat. Dan komen de koren, die door het volle geluid over de surroundkanalen een gigantische impact maken en elke muziekliefhebber zal plezier. De verschillende jazzstukken zijn de kers op de taart, die druipen van passie, maar ook op mooie wijze teruggrijpen naar de Poolse volksmuziek. De muziek voert kijkers en diens emoties door Cold War op sublieme wijze. Geconcludeerd een erg mooie geluidskwaliteit.

In het statische hoofdmenu is Cold War integraal af te spelen, is de ondertiteling te selecteren en is het mogelijk om de verschillende extra's af te spelen. De extra's zijn gering, zeker in vergelijking met de Britse BD-uitgave van de film.

Making Of (13 min.)
Paweł Pawlikowski legt zijn persoonlijke beweegredenen uit voor Cold War, de manier waarop hij tegen de productie, filmen en het selecteren van acteurs aankijkt. Een mooie toevoeging.

Over Cold War - Presentatie en Analyse
(17 min.)
Er wordt in deze uitgebreide extra diepte gegeven aan de gedachte achter Cold War, de motivatie van de filmmakers voor scènes of de politieke zaken op de achtergrond, de onbesproken emoties van de personages en de invloed van vroegere films op Cold War. Een zeer intrigerende en gewenste extra.

Trailer
(2 min.)
Een gestileerde trailer die Cold War goed neerzet.

Wiktor en Zula zijn voor elkaar gemaakt. Maar in de zware, harde, realistische wereld zijn en kunnen ze net zoveel met als zonder elkaar. Cold War is een zeer gestileerde, niet voor iedereen toegankelijke film die romantiek gedurende een mensenleven neerzet. De beelden zijn subliem, ook op deze BD-uitgave. De muziek is nog beter, zeker op deze BD-uitgave en het acteerwerk is ook van erg hoge kwaliteit. De manier waarop Cold War gemaakt is, is erg bewonderingswaardig, maar het verhaal zelf is niet heel indringend. De aanwezige extra's zijn een mooie toevoeging. Cold War is een mooie film voor cinefielen en liefhebbers van filmmuziek, maar wellicht niet voor reguliere kijkers.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Cineart.