Baantjer: Het Begin

26-04-2019

8

Baantjer: Het Begin (Bioscoop)

Het is 1980 in onze hoofdstad Amsterdam. Rechercheur De Cock (Waldemar Torenstra) is gestationeerd op het politiestation aan de Warmoesstraat. Samen met zijn nieuwe partner Montijn (Tygo Gernandt) moet hij een moordzaak oplossen. De moordzaak lijkt een opmaat te zijn naar een aanval tijdens de op handen zijnde kroonceremonie van toen nog prinses Beatrix. Er staat dus veel op het spel. De Cock begint net als agent en wil alles graag volgens het boekje doen. Volgens zijn doorgewinterde partner Montijn is het allemaal niet zo zwartwit. De Cock heeft bovendien wel een oogje op Pien (Lisa Smit), het zusje van Montijn. De relatie tussen beide heren komt hierdoor nog meer op gespannen voet te staan. Het blijkt bovendien dat Pien de krakersbeweging een warm hart toedraagt. En laat dit nu net de groepering zijn waarvan de politie vermoed dat ze achter de geplande aanslag zitten. Lukt het De Cock om zich staande te houden in deze harde wereld?

De televisieserie Baantjer, gebaseerd op de boeken van Appie Baantjer, was maar liefst 12 seizoenen lang op tv te zien. Op het moment van uitzenden was het de best bekeken Nederlandse serie ooit. In het seizoen 2003-2004 werd een piek bereikt met gemiddeld 2.861.000 kijkers per aflevering. In 1997 won de serie een Gouden Televisier Ring. Vanaf het zevende seizoen was er steeds sprake van dat de serie zou stoppen, maar er kwamen toch steeds seizoenen bij. De serie werd gekenmerkt door een vaste formule: het lijk wordt ontdekt, ondervragingen, bekentenis en reconstructie. Heerlijk voorspelbaar, maar dat sprak blijkbaar een groot publiek aan. En nu is er dan een speelfilm in de bioscopen. Zoals de titel al verklaard gaat het over de begindagen van het politie duo. De internationale titel is Amsterdam Vice. Scenarioschrijver Thijs Römer is de kleinzoon van de acteur Piet Römer die De Cock speelde in de televisieserie. Zijn Opa zal de film niet meer meemaken, want hij overleed in 2012 op 83-jarige leeftijd. De vraag die op ieder lippen ligt is natuurlijk; hoe is de film in vergelijking tot de serie? Daar kunnen we kort over zijn. Baantjer: Het Begin is slechts losjes gebaseerd op de serie. Het hoofdpersonage, de setting en de bozige chef zijn van de partij. Maar daarmee houdt de vergelijking al bijna op. Het vaste stramien wordt zeker niet gevolgd. Het script van deze film zit juist behoorlijk slim in elkaar. Het tempo zit er goed in en de wendingen zijn inventief en maken dat het altijd onderhoudend blijft. Er is hier gekozen voor een snoeiharde film. Grof en expliciet geweld wordt niet geschuwd. Dit is bepaald geen familiefilm! Toch zich er ook een flinke dosis (Amsterdamse) humor in deze film. Het is knap hoe deze humor gecombineerd wordt met de serieuze setting. De actie komt nog even hard over, de humor tussendoor doet hier helemaal niets aan af. Baantjer: het Begin speelt driftig leentjebuur bij onze Amerikaanse vrienden. Men heeft duidelijk goed naar Hollywood gekeken, met Training Day als meest opvallende inspiratie. Het credo ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’, gaat hier zeker op. Tegelijk is dit wel degelijk ook een typisch Nederlandse film. De Amsterdamse setting (inclusief overtuigende accenten!) draagt hier zeker aan bij. Torenstra en Gernandt zijn geknipt voor hun rollen. Ze spelen zeer overtuigend en ook de onderlinge chemie is aanwezig. Dit kan helaas niet gezegd worden van de romance tussen Torenstra en Smit. Deze wordt er aan de haren bijgesleept en is bepaald niet overtuigend. Maar het is wel een belangrijk plotmiddel. Wanneer je hoort dat er wéér een verfilming is bedacht van een bestaand concept, kun je je afvragen wanneer men nog eens met echt originele producties komt. Daarmee word je in dit geval op het verkeerde been gezet, want Baantjer het Begin is hooguit gebaseerd op de serie. De film is op vrijwel alle vlakken overtuigend. Grappig, onderhoudend en spannend. Een must-see voor wie eens een goedgemaakte misdaadthriller van eigen bodem wil zien.

Genre: Actie, Drama, Misdaad
Jaar: 2019
Speelduur: 113 min
Uitgever: Paradiso Films

Het is 1980 in onze hoofdstad Amsterdam. Rechercheur De Cock is gestationeerd op het politiestation aan de Warmoesstraat. Samen met zijn nieuwe partner Montijn moet hij een moordzaak oplossen. Ondertussen lijkt het alsof er een aanslag wordt voorbereid voor tijdens de kroning van prinses Beatrix. Lukt het De Cock om zich staande te houden in deze harde wereld? Baantjer het Begin is hooguit gebaseerd op de gelijknamige serie. Het betreft hier een geheel eigen productie met een veel harde toonzetting. Toch ontbreekt de humor bepaald niet, maar dit gaat niet ten koste van de algemene meer serieuze sfeer. De film is op vrijwel alle vlakken overtuigend. Grappig, onderhoudend en spannend. Een must-see voor wie eens een goedgemaakte misdaadthriller van eigen bodem wil zien.