Hunter Killer

08-05-2019

8

Hunter Killer (Blu-ray)

Captain Joe Glass (Gerard Butler) is nooit naar de militaire school Annapolis geweest. Maar hij heeft zeeën aan praktijkervaring opgedaan als kapitein van duikboten. Een leven onder water, zoals hij het zelf noemt. Deze ervaring komt goed van pas, wanneer er een crisissituatie ontstaat. Een Amerikaanse onderzeeër is plotseling van de radar verdwenen. Glass moet met een schip op onderzoek uit. Al snel blijkt dat ze zich in een oorlogssituatie met Rusland bevinden. Niet met het hele land, maar met één verraderlijke generaal. Deze doortrapte man heeft ook de Russische president ontvoerd. Het Russische leger neemt nu zijn bevelen aan, omdat ze denken dat die via hun president komen. Joe Glass moet de gevaren op zee de baas worden, terwijl een team elite eenheden op het land moet proberen om de Russische president te redden. Wat er op het spel staat? Het wel of niet uitbreken van de derde wereldoorlog en misschien wel totale wereldvernietiging door het nucleaire arsenaal van beide landen. Zijn de betrokkenen bestand tegen deze grote druk? Terwijl sommigen van hen nog nooit een oorlog hebben meegemaakt en nog nooit beschoten zijn?

Gerard Butler heeft de laatste jaren naam genaamd door als acteur te gaan spelen in generieke actiefilms die een bekend verhaal vertellen en weinig nieuws te beiden hebben, maar tegelijkertijd soms best onderhoudend zijn. Titels als Olympus Has Fallen, London Has Fallen, Geostorm en Den of Thieves klinken liefhebbers van dit genre vast bekend in de oren. Wat opvalt is dat de films best succesvol zijn en er vaak vervolgen worden gemaakt (vervolgen op London Has Fallen en Den of Thieves zijn reeds aangekondigd) en Butler heeft vaak een andere bekende A-acteur aan zijn zijde in deze films. Morgan Freeman, Aaron Eckhart en Ed Harris zijn zomaar wat namen die voorbij komen. In Hunter Killer is het Gary Oldman die naast (of liever: tegenover) Butler staat in deze actiethriller. Ook wijlen Michael Nykvist (Millennium-trilogie) maakt zijn opwachting in zijn laatste filmrol. De film vertelt een bekend verhaal, maar geeft er toch een andere draai aan. Wat opvalt is dat het verhaal geen tijd spendeert aan achtergrondverhalen of diepgaande emoties. De dreiging is het meest belangrijke dat de film om draait en aan andere zaken wordt geen aandacht besteed. Butler speelt zijn rol met de bekende gravitas die hij meebrengt en dat is altijd wel prima. Wat Gary Oldman doet in deze film is verder wel een raadsel, zeker na een kwaliteitsfilm als Darkest Hour. Hij heeft niet veel te doen en in zijn scènes schreeuwt hij meer dan dat hij echt acteert. De actie in Hunter Killer is verder prima gemaakt en ook de onheilspellende scènes in de onderzeeër geven een benauwd gevoel. Eigenlijk is de film best spannend en dat is best knap, ook omdat de film twee uur duurt en de spanning weet vast te houden. Het verhaal wordt net even anders verteld en in combinatie met de spanning levert dat uiteindelijk een best goede film op.

Genre: Actie, Thriller
Speelduur: 121 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
Uitgever: Dutch Film Works
EAN: 8719372007815

• Behind the Scenes

Hunter Killer is in het oorpspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 op Blu-ray Disc gezet. De film is volledig digitaal gedraaid en dat is ook te zien aan de transfer. Het beeld is erg scherp en vooral in dagscènes komt de transfer erg sterk over. Kleuren spatten van het scherm af en diepte is ook erg goed. In de vele donkere onderwaterscènes (in de onderzeeër) is de transfer ook erg goed te noemen. Schaduwtinten worden goed weergegeven en contrast en zwartniveau zijn ook erg goed. Omdat de transfer zo sterk is vallen de matige CGI-effecten wel erg op. Het is erg goed te zien dat deze effecten nep zijn en omdat hiervoor waarschijnlijk weinig budget was valt de kwaliteit van deze effecten helaas negatief op. Verder is dit een erg sterke transfer.

Op de Blu-ray Disc van Hunter Killer staat één audiotrack: een DTS-HD Master Audio 5.1-track in de oorspronkelijke Engelse taal. De audiotrack is prima en is opgebouwd volgens een standaard stramien. De voornaamste actie en dialogen komen uit de voorste- en centerspeaker. Bij grote actiemomenten en spannende subtiele omgevingsgebluiden werken de surroundspeakers goed mee. Ook de subwoofer geeft een acte de presence met een erg goede ondersteuning in het laag. Een prima audiotrack maar gezien de beschikbare Atmos-track op buitenlandse uitgaven ben je als kijker toch benieuwd naar deze extra dimensie, vooral gezien het karakter van de film.

Op de Blu-ray Disc van Hunter Killer staat één extra. Dit is vergelijkbaar met buitenlandse uitgaven.

Behind the Scenes (25 min)
Een redelijk standaard making-of met best interessante interviews en achter-de-schemen opnames.

Als zeebonk Joe Glass op onderzoek wordt gestuurd in een onderzeeër maar zonder militaire scholing in een oorlogsituatie belandt moet hij alles op alles zetten om te overleven. Hunter Killer is best goede actiefilm met best grote namen die erin meespelen. De actie is best onderhoudend en biedt voldoende vermaak. De uitgave op Blu-ray Disc is best prima te noemen met een sterke beeldtransfer, solide audiotrack en een interessante extra.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch Film Works.