Aladdin (2019)

28-05-2019

7.1

Aladdin (2019) (Bioscoop)

Aladdin (Mena Massoud) is een straatschoffie. Geboren voor een dubbeltje zal hij nooit een kwartje worden. Dat is tenminste wat hem vaak wordt gezegd. Zijn leven wordt nog verder bemoeilijkt door het feit dat hij al heel jong zijn beide ouders heeft verloren. Aladdin moet het bijna helemaal alleen zien te rooien. Bijna, want hij heeft altijd zijn trouwe aapje Abu aan zijn zijde. Zijn leven verandert op slag wanneer hij bij toeval prinses Jasmine (Naomi Scott) ontmoet. Niet in haar paleis, maar vermomd op straat. De prinses wilde eens zien hoe het er buiten de paleismuren aan toe gaat. Dit is het begin van een onmogelijke romance. De prinses moet namelijk trouwen met een prins, zodat er een opvolger is voor haar vader de Sultan (Navid Negahban). Wat de Sultan niet weet is dat zijn meest vertrouwde adviseur Jafar (Marwan Kenzari) eigenlijk tegen hem werkt en zelf de meeste macht wil hebben. Een magische lamp in een grot in de woestijn kan dit mogelijk maken. Als je er overheen wrijft komt er een geest uit (Will Smith). Deze zal drie wensen vervullen. Als je deze slim gebruikt, kunnen al je dromen in vervulling gaan. Maar in de verkeerde handen vormt de lamp een groot gevaar. Aladdin blijkt een van de weinigen te zijn die ‘puur van hart’ is en daarom de grot in mag. Maar weet hij de lamp voor zichzelf te houden of lukt het Jafar om deze van hem te stelen?

Disney is al jaren druk bezig om haar grootste klassiekers opnieuw naar het witte doek te brengen. Soms opnieuw als animatie, maar dan ditmaal met de computer. Meestal gaan ze in de remake voor live-action, zo is ook bij Aladdin het geval. Een verhaal dat in 1992, toen de originele animatiefilm het levenslicht zag, nog niet of moeilijk verfilmbaar was. Met de hedendaagse techniek is alles mogelijk. Maar is het dan ook een verbetering? Ja én nee. Aladdin volgt bijna slaafs het originele verhaal en de originele liedjes. Dit maakt het herkenbaar en voor sommigen die ermee opgroeiden nostalgisch. Maar je kunt ook stellen dat de film hiermee toch wat overbodig is. Regisseur Guy Ritchie (Lock, Stock and Two Smoking Barrels, Snatch, Sherlock Holmes) is niet de minste en dat maakt dat Aladdin op filmisch vlak toch wel interessant is en zeker iets toevoegt op het origineel. Ritchie lijkt een vreemde match voor deze film, maar wilde graag een keer een familiefilm maken voor zijn vijf kinderen. Hij vond Aladdin dan goed bij hem passen, omdat hij vaak films maakt over zogenoemde ‘straatschoffies’ of criminelen. Die blijken dan toch ook maar mens te zijn en ook een hoop goede kwaliteiten te hebben. Daar houdt de vergelijking dan ook wel op. Aladdin is met Ritchie aan het roer niet opeens gewelddadig of eng geworden. Je kunt gerust je kinderen ermee naartoe nemen. De trefzekere regie en de prachtige oosterse sfeer die wordt gecreëerd weet meteen te boeien. Daarnaast is de casting heel goed gedaan. Met minder bekende namen, Will Smith uitgezonderd, maar wel talentvol en charismatisch. Bovendien is de chemie tussen Aladdin en Jasmine geloofwaardig, wat toch wel het hart van de film vormt. De grootste verrassing is misschien wel Will Smith als de geest uit de fles. De legendarische Robin Williams deed de stem van dit personage in het origineel. Smith levert hier een eerbetoon, maar doet er toch ook zijn eigen ding mee. Tenslotte valt het nog op dat er veel humor in de film zit. Goed getimed en oprecht leuk, óók voor volwassenen. Daarmee is deze remake van Aladdin met recht een film voor het hele gezin geworden. Het feilloze vakmanschap van de originele tekenfilm verdient het nog altijd om gezien te worden door jong en oud, maar deze remake van Aladdin vormt hier een mooie aanvulling op.

Genre: Avontuur, Familie, Komedie
Jaar: 2019
Speelduur: 128 min
Uitgever: Walt Disney Company Benelux

Aladdin is een straatschoffie die het beste probeert te maken van zijn leven in armoede. Wanneer hij de prinses Jasmine ontmoet, wil hij alles doen om haar voor zich te winnen. Hij raakt in een strijd verwikkeld met Jafar, de adviseur van de koning. Ze vechten om een magische lamp, waarin een geest verschuilt die drie wensen vervult. Daarmee kunnen al je dromen uitkomen of in de verkeerde handen kan het op een ramp uitlopen.  Aladdin als bijna letterlijke live-action remake had gemakkelijk overbodig kunnen zijn. Maar de film is vakkundig gemaakt het humor en een charismatische cast. Dit maakt het vermakelijk van begin tot eind en een mooie aanvulling op het origineel.