Jack Ryan - Seizoen 1

19-06-2019

8.5

Jack Ryan - Seizoen 1 (Blu-ray)

Analist bij de CIA Jack Ryan (John Krasinkski) heeft een kantoorbaan waarbij hij financiële stromen en proces monitort en anaylseert. Hij volgt hierbij het geld van mogelijk terroristen om zo bij te dragen aan hun opsporing. Als hij een nieuwe baas krijgt, Jim Greer (Wendell Pierce), dan moet hij direct zijn resultaten presenteren. Ryan is al een tijdje bezig om een bepaalde geldstroom te volgen en heeft daarbij zijn eigen theorie bedacht. Hij heeft daarbij een ongrijpbare baas in het vizier, Suleiman genaamd (Ali Suliman). Jim Greer gelooft er, net als de collega's van Ryan, niks van maar Ryan houdt voet bij stuk. En als er in de wereld een aantal aanslagen volgen en het bewijs steeds concreter wordt dan gaat Greer toch meer luisteren naar de eigenwijze Ryan en krijgt Ryan zelfs een plek in het operatie-team wat ook buiten het kantoor acteert. En dat is nieuw voor Ryan, die sinds zijn Marine-tijd niet meer in actieve dienst heeft gefungeerd. Als hij privé dan ook nog tegen een nieuwe liefde aanloopt, Cathy (Abbie Cornish), dan wordt het allemaal een stuk ingewikkelder. Ryan moet alles op alles zetten om zijn hoofd erbij te houden en Suleiman te stoppen.

De naam Jack Ryan is een bekend karakter vanuit de boeken van Tom Clancy en is al meerdere keren in een film voorgekomen. Als eerste werd Ryan vertolkt door Alec Baldwin in The Hunt for Red October in 1990. Daarna heeft Harrison Ford het personage twee keer, en het meest succevol, vertolkt in Patriot Games en Clear and Present Danger. Daarna werd het stil rondom deze filmreeks totdat in 2002 Ben Affleck de rol ging vertolken naast Morgan Freeman in de reboot The Sum of All Fears. Ondanks best goede kritieken en een bescheiden succesvolle opbrengst kreeg deze eerste aanzet geen vervolg. Toen werd de reeks in 2014 opnieuw opgestart met Jack Ryan: Shadow Recruit met Chris Pine, Kevin Costner en Keira Knightley in de hoofdrollen. Ook met deze film was op zich niks mis, maar ook werd de bekende juiste snaar net niet geraakt en werd het weer stil rondom deze franchise. Producent Paramount gaf echter niet op en wilde weer opnieuw beginnen met het verhaal van Jack Ryan maar deze keer niet in de vorm van een film, maar een TV-serie. Hebben de producenten nu eindelijk de juiste snaar gevonden? En het antwoord is: ja! En dat is vooral te danken aan het sterke schrijfwerk en de vertolking van hoofdrolspelers John Krasinski en Wendell Pierce. Krasinkski weet net zoals Harrison Ford de juiste combinatie gestalte te geven van iemand die liever op kantoor werkt maar tegen wil en dank het veld in wordt gegooid maar daar ook zijn mannetje weet te staan. Pierce brengt veel natuurlijk charisma met hem mee en laat goed zien dat hij de ervaren rot is die eigenlijk nergens meer om zou moeten geven (hij is tenslote niet voor niet gedemoveerd) maar door Ryan nieuwe inzichten krijgt die het vuur weer in hem doet oplaaien. Abbie Cornish past daar goed bij als de slimme en onafhankelijke Cathy die Ryan eerlijk en recht door zee houdt. Het sterke schrijfwerk komt ook terug in het feit dat de antagonist, de schurk, een gezicht en een achtergrondverhaal wordt gegeven. Er wordt tijd en ruimte gegeven om het gezin en de familie van Suleiman te beschrijven en wat voor gevolgen zijn acties hebben op het gezin en zijn kinderen. Verder is er genoeg budget vrijgemaakt voor deze productie. Er worden op locaties over de hele wereld gefilmd en alle (praktische) effecten zien er goed gemaakt uit. Ook de regie is straks en er zit een goed tempo in de serie. Niet teveel, zoals bijvoorbeeld in 24 (waarin er soms van alles tegelijk gebeurde), want er is gelukkig genoeg tijd en ruimte om de krakters en het verhaal te laten ademen en tot rust te laten komen. Het is echt een serie die je wilt "binge-watchen" en gelukkig kan dat, want na Seizoen 2 is Seizoen 3 net begonnen in Amerika. Je moet dan wel een abonnement hebben op Amazon Prime, want alleen deze aanbieder streamt de serie. Of je wacht op de uitgave op Blu-ray Disc, zoals nu bij Seizoen 1.

Genre: Actie, Drama, TV
Speelduur: 400 min
Verpakking: Duo Keep Case
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Frans, Noors, Spaans, Zweeds
Uitgever: Paramount Home Entertainment Benelux
EAN: 5053083189068

Jack Ryan wordt in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.78:1 in 1080p HD op Blu-ray Disc gezet. Het eerste seizoen bestaat uit acht afleveringen en worden over twee Blu-ray Discs verspreid. De beeldkwaliteit is erg goed te noemen. Scherpte is erg goed aanwezig en detail is goed. Kleuren komen natuurlijk over en ook donkere scènes kennen een goed contrast en schaduwdetail. De kwaliteit is opvallend goed gezien het feit dat er per disc bijna vier uur beeldmateriaal op staat en dat de bitrate vaak rond de 10 mb/sec blijft hangen (met soms 2 a 3). Dit wordt echter goed besteed en merk je als kijker gelukkig totaal niks van. Soms heeft de transfer wat bewegingsonscherpte maar die momenten zijn gelukkig haast niet aanwezig. Een prima transfer.

Jack Ryan krijgt op Blu-ray Disc een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack mee met een Dolby Atmos-extensie. Het is een erg nette toevoeging van Paramount om de serie de beste lossless audiotrack mee te geven, alhoewel de Atmos-extensie niet zoveel krijgt te doen. De serie is voornamelijk dialoog-gedreven met een aantal actiemomenten en scènes met opzwepende muziek. De track verliest soms een beetje qua ruimtelijkheid en dynamiek als de achterste speakers niet zoveel worden gebruikt. Bij de grotere scènes komt de track wat meer tot leven en worden ook de hoogtespeakers goed aangewend. Verder is dit een prima audiotrack die verder geen steken laat vallen en gezien de aard van de serie genoeg tot uiting komt.

Jack Ryan krijgt een paar extra's mee, verdeeld over beide Blu-ray Discs. Deze staan via een statisch menu direct onder de naam van de aflevering.

Deleted Scenes (8 min)
Verschillende korte deleted scenes. Duidelijk geknipt om de vaart erin te houden.

Analist Jack Ryan wordt dankzij zijn scherpe speurwerk naar financiële geldstromen tegen wil en dank in het veld gegooid om zijn theorieën te onderbouwen en de terrorist te pakken. Jack Ryan is een nieuwe poging om het karakter te laten slagen in film of TV en dat is deze keer wel goed gelukt. Dit eerste seizoen is direct scherp en goed geschreven en de hoofdrolspelers zitten direct goed in hun rol. Het is een serie die je direct af wilt kijken. Wel moet je een abbonnement hebben op Amazon Prime en omdat niet iedereen dat heeft is het extra fijn dat er een fysieke Blu-ray Disc-release komt van deze serie. De uitgave zit goed in elkaar met een erg mooie beeldtransfer, prima audio en een paar extra's. Zeker een aanrader!