Mia and the White Lion

05-07-2019

6.8

Mia and the White Lion (Bioscoop)

Mia (Daniah de Villiers) is opgegroeid in Londen, maar woont nu sinds kort met haar familie op de leeuwenboerderij van haar vader (Langley Kirkwood) en moeder (Mélanie Laurent) in Zuid-Afrika. Ze kan er niet aarden, heeft geen vrienden en op school wil het ook niet echt vlotten. Ook de geboorte van een zeldzame witte leeuw lijkt haar weinig te doen, in tegenstelling tot haar broertje Mick (Ryan Mac Lennan), die helemaal weg is van de leeuw, die de naam Charlie heeft gekregen. Maar het duurt niet lang voordat ook Mia in de ban raakt van de schattige welp en binnen afzienbare tijd zijn ze onafscheidelijk. Mia wordt regelmatig gewaarschuwd dat een leeuw een gevaarlijk roofdier is, maar Mia heeft daar weinig oren naar. Ze wil vooral spelen met Charlie. Als het dan bijna fout dreigt te gaan verbiedt vader Mia om nog zich langer met de leeuw bezig te houden. Maar weer luistert Mia niet en dan blijft er voor vader maar een mogelijkheid over: Charlie verkopen. Maar ook dat probeert Mia tegen te gaan.

Mia and the White Lion is een bijzondere film. Niet zozeer vanwege het verhaal, want dat is eigenlijk maar flinterdun en weinig verrassend, maar vooral waarop de film tot stand is gekomen. De Franse regisseur Gilles de Maistre kwam op het idee voor deze film jaren geleden, tijdens het maken van een documentaire over kinderen die een innige band hebben met wilde dieren. In Zuid-Afrika maakte hij kennis met een 10-jarige jongen, die leefde op een leeuwenboerderij. Die jongen staat model voor Mia, bij aanvang van de film een 11-jarig meisje, dat een band krijgt met een pasgeboren witte leeuw. De Maistre werd ten zeerste afgeraden om de film te maken, het zou te gevaarlijk zijn. Maar De Maistre zette door en begon in 2015 met filmen. De opnames werden gedaan in een tijdsbestek van bijna drie jaar, waarin de leeuw meegroeit met de tijdspanne waarin de film zich afspeelt. Het is chronologisch gedraaid, zodat het een natuurlijk verloop heeft. Het doet even denken aan de film Boyhood, die ook zo is gemaakt, alleen dan over een veel langer tijdsbestek.
In  Mia and the White Lion zit geen trucage, de leeuw is echt en de jonge Mia, gespeeld door de op dat moment pas 12-jarige Daniah de Villiers, lijkt geen angst te kennen voor het dier. Wat in werkelijkheid ook zo is, want door een intensieve voorbereiding, waarbij Daniah en Ray Mac Lennan, die de broer speelt van Mia, bijna dagelijks met de jonge leeuw bezig zijn om een vertrouwensband te creëren. Op het scherm ziet het er dan ook levensecht en waarachtig uit. Dat het verhaal dan niet zo bijster origineel is – behalve dan dat het om een innige connectie met een wild dier is – is weliswaar jammer, maar geen reden om de film niet te gaan zien. Probleem aan het verhaal is vooral dat het een aaneenschakeling van scènes is waarin we Mia zien ravotten en knuffelen met de leeuw of waarin ze een uitbrander krijgt van haar ouders omdat ze weer niet naar hen heeft geluisterd. Eigenlijk is Mia een onverantwoord en vervelend kind, waar je als ouders af en toe een punthoofd van krijgt. Alleen het moment dat Mia iets bijzonders ontdekt binnen het bedrijf maakt het even spannend, maar daarna vervalt het weer in hetzelfde patroon als in het begin van de film. Mia and the White Lion is daarmee niet een heel erg goede, maar wel een opzienbarende film. En dan vooral door de manier waarop deze tot stand is gekomen.

Jaar: 2019
Speelduur: 98 min
Uitgever: In The Air

De 11-jarige Mia leeft op een leeuwenboerderij in Zuid-Afrika, waar een zeldzame witte leeuw wordt geboren, die Charlie wordt genoemd. Mia krijgt een innige band met de leeuw, tegen de wil van haar ouders, die het allemaal veel te gevaarlijk beginnen te vinden. Mia and the White Lion is een bijzondere film. Niet zozeer vanwege het verhaal, dat weinig verheffend en redelijk voorspelbaar is, maar met name door de manier waarop de film is gemaakt. Met een echte leeuw, over een tijdspanne van bijna drie jaar, waarin de leeuw en Mia, gespeeld door Daniah de Villiers, letterlijk een paar jaar ouder worden.