Rogue Trader

15-06-2001

4.9

Rogue Trader (DVD)

In 1995 werd de financiële wereld opgeschrikt door één van de grootste bankfiasco’s uit de geschiedenis. Dit is het verhaal van Nick Leeson (Ewan McGregor), de man die in zijn eentje zoveel schulden opstapelde dat de Barings Bank, de oudste handelsbank ter wereld, bankroet ging. Nick is een gewone volkjongen die door hard werk en doorzettingsvermogen in het Indonesisch kantoor van de bank belandt. In de sterk groeiende maar soms ondoorgrondelijke Aziatische economie leidt hij grote verliezen maar weet die handig te verbergen achter schijnbaar fantastische deals. Alleen Nick beseft dat zijn bank in de nesten zit, maar hij hoopt zich uit de nood te redden.

Rogue Trader uit 1998 is een film van regisseur James Dearden die gebaseerd is op het waar gebeurde verhaal van handelaar Nick Leeson. Het is moeilijk om een film als deze interessant te houden, om een aantal redenen. Zo is het verhaal doorspekt met termen uit de economie, waarbij de indexen, opties en aandelen je om de oren vliegen. Er is gepoogd om de droge materie enigszins uit te leggen, maar daar is men slechts ten dele in geslaagd. Voor mensen met een achtergrond in de economie zal deze film misschien zeer begrijpbaar zijn, voor de leek is er op sommige momenten geen touw aan vast te knopen. Hopen geld worden verdiend en vervolgens verspeeld zonder dat echt duidelijk wordt waarom. Ten tweede is bij iedereen die enigszins het nieuws heeft gevolgd de afloop van het verhaal al bekend, waardoor eventuele spanning teniet wordt gedaan. Ewan McGregor levert aardig acteerwerk (in tegenstelling tot enkele andere leden van de cast) maar kan deze productie toch niet redden. Rogue Trader is dan ook een film die slechts een select publiek zal kunnen boeien, terwijl de overigen al lang in slaap zullen zijn gesukkeld.

Jaar: 1999
Speelduur: 97 min
Uitgever: Video Film Express
EAN: 871305300080

• Het Beleggingsspel op CD-Rom

Het beeld van Rogue Trader, dat een verhouding van 1.33:1 heeft, kent een aantal minpunten. Om te beginnen is het beeld iets aan de donkere kant en ook het schaduwdetail is laag. Bovendien is het zwartniveau niet in orde, waardoor zwart meer op grijs lijkt. Ook de kleuren hadden beter gekund: ze zijn namelijk wat flets en hadden dus voller mogen zijn. Sporadisch zijn beeldruis en aliasing aanwezig, maar echt hinderlijk is dit niet. Qua scherpte en detaillering is het beeld van Rogue Trader vergelijkbaar met een goede VHS-tape. De ondertiteling is zowel correct geplaatst als goed leesbaar en kan desgewenst uitgeschakeld worden. Verder is deze enkellaags DVD slechts ingedeeld in 12 tracks. Al met al is het beeld wel om aan te zien, maar er zijn duidelijk DVD’s met betere weergave verkrijgbaar.

Bij films die om dialogen draaien valt het gebruik van surround-kanalen vaak tegen. Ook bij Rogue Trader is dit meestal het geval. Toch zijn er in de film momenten (bijvoorbeeld in het drukke beursgebouw of het uitgaansleven van het verre Oosten) waarop het achter-kanaal correct gebruikt wordt voor omgevingsgeluid en muziek. De dialogen zijn altijd goed te verstaan, maar zijn soms iets te hard ten opzichte van overig geluid, waardoor ze boven de rest uitsteken. Aangezien Rogue Trader niet zou profiteren van een apart bas-kanaal en ook het gebruik van een stereo achter-kanaal niet veel toe zou voegen, voldoet het gebruikte Dolby Surround-geluid prima (in plaats van Dolby Digital 5.1).

De DVD-versie van Rogue Trader heeft slechts één extra meegekregen, maar wel een zeer unieke. In de verpakking is namelijk een CD-rom te vinden met daarop het beleggingsspel, dat op de PC gespeeld kan worden. De foto voorop de cover doet vermoeden dat het hier om de computerversie van een bordspel gaat. Doel van het spel is om door het handelen in aandelen zoveel mogelijk geld te verdienen. Aan het begin van het spel wordt een startkapitaal ter beschikking gesteld, waarvan naar hartelust aandelen gekocht kunnen worden. Mensen die een boeiende en uitvoerige simulatie verwachten komen bedrogen uit. De speler heeft namelijk slechts de keus uit het kopen en verkopen van aandelen van acht verschillende fondsen. De koersen van deze aandelen schommelen en aan de hand daarvan wordt de winst bepaald. Af en toe komt er een krantenbericht voorbij met daarin informatie die je wellicht kan helpen om een keus voor een bepaald aandeel te maken. Muziek is niet aanwezig en ook de vormgeving is nogal elementair. Het beeld (zie screenshots) bestaat uit een aantal statische tabellen met daarin onder andere de waarden van de fondsen. Ook is er een taartdiagram te zien met de aandelenverhouding.
Het kijken naar de verspringende cijfertjes is ongeveer even spannend als het kijken naar groeiend gras. Ik denk dan ook dat alleen de echte economie-freaks warm zullen lopen voor dit spel, en dat de overigen het beleggen na vijf minuten wel voor gezien houden.

Het beeld van deze DVD is matig en het geluid is redelijk goed. Het op CD-rom meegeleverde beleggingsspel, dat op de PC speelbaar is, is alleen interessant voor de economen onder ons en zal voor velen dus geen reden zijn om Rogue Trader aan te schaffen. Ook het verhaal zal niet iedereen kunnen boeien. Ieder die geïnteresseerd is in de gebeurtenissen rond de ondergang van de Baringsbank haalt echter met deze DVD een aardige visie op dit onderwerp in huis.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.