Alita: Battle Angel

23-08-2019

7.9

Alita: Battle Angel (UHD)

500 jaar in de toekomst is de aarde veranderd. “The Fall” heeft plaatsgevonden, en niks is meer zoals het was. De oppervlakte van de aarde is verwoest en bevat niks meer dan troep en restanten van apparaten en andere machines. Boven de aarde zweeft de utopische stad Zalem dat een oord is voor de rijken en voorbestemden die hun geluk, dromen en luxe kunnen veroorloven. Dr. Ido (Christoph Waltz) speurt de oppervlakte van de aarde af in zijn zoektocht naar spullen die hij kan gebruiken voor zijn werk. Hij vindt dan een lichaam van een robot, en maakt hiervan een robot met een menselijk brein. Deze cybernetische robot heeft geen herinneringen meer, maar is blij met het thuis van Dr. Ido aanbiedt. Hij noemt haar Alita (Rosa Salazar) naar zijn overleden dochter. Voor Dr. Ido betekent het dat hij weer een vader kan zijn, na zijn verbroken relatie met Dr. Chiren (Jennifer Connolly) die zich heeft aangesloten bij Vector (Mahershala Ali), een duister onderwereld figuur met geheime banden met Zalem. Alita probeert te leven in een wereld met gevaar om elke hoek. Ze sluit zich aan bij een bende premiejagers die ook nog eens een zeer gevaarlijke sport uitoefenen, Motorball. Alita probeert zich meest te maken van deze sport en daarbij ontmoet ze Hugo (Keean Johnson), een vriendelijke man die Alita steun en medeleven geeft. Een andere dreiging vormt zich ook binnen Zalem, waar Nova (Edward Norton), zich ophoudt en via een soort telekinese lichamen kan bezitten en overnemen. Tijdens haar zoektocht komt Alita steeds meer te weten van het verleden, hoe The Fall heeft kunnen gebeuren, haar eigen verleden en de toekomst die sommigen hebben gepland, maar niet voor ieders bestwil. Alita moet alles op alles zetten om de strijd aan te gaan met sommige duistere en onbekende krachten.

Alita: Battle Angel (hierna genoemd Alita) wordt vooral aangeprezen als de nieuwe film van James Cameron. Die was zeker aanwezig tijdens de productie als producent, maar de regisseur van deze film is toch echt Robert Rodriguez. Deze is ook zeker niet onbekend in science-fiction-land met zijn Spy Kids films, naast de films waar hij voornamelijk van bekend is, zoals Desperado en From Dusk Till Dawn. Rodriguez heeft dan wel ervaring met science-fiction, maar minder met complexe verhalen en wat meer ingewikkeldere verhalenstructuur. En dan heb je meteen een beetje de achilleshiel te pakken van deze film. Maar als eerste de positieve punten. De wereld van Alita ziet er werkelijk fabelachtig mooi uit. Heel veel van de wereld bevat CGI en bevat heel veel detail en alles is eraan gedaan om de geest van de oorspronkelijke manga-wereld te visualiseren. Ook de personages zijn geweldig gedaan. Naast CGI is Motion Capture gebruikt voor de vertolking van de karakters en dat is zo goed gedaan dat het weer een stap vooruit is in deze techniek. Niet heel opzienbarend met James Cameron die over je schouder meekijkt natuurlijk. Gelukkig komen de vertolkingen an de acteurs nog wel goed naar voren en dan met name van Rosa Salazar. Dankzij deze casting is er gelukkig minder controverse gekomen rondom deze film dan bijvoorbeeld Ghost in the Shell met de casting van Scarlett Johannson of Doctor Strange met de casting van Tilda Swinton. Nu dan toch de mindere aspecten van deze film. De makers hebben wel heel erg veel van de oorspronkelijke Manga in deze film willen stoppen. Aan de ene kant is dat best goed gelukt want de sfeer en de thematiek van de oorspronkelijke verhalen wordt bij tijd en wijlen best goed gepakt en benadrukt. Maar aan de andere kant voelt de film wat zwaarlijvig met alle subplots die de film wil aanstippen en vertellen. Hier merk je dat Rodriguez toch wat minder ervaring heeft gehad met “grote” verhalen en complexere verhaalstructuren. Gelukkig bezwijkt de film niet onder de druk en onder de bagage die het allemaal met zich meesleept. Alita is wat dat betreft zeker geslaagd, met met de indrukwekkende visuele pracht en praal die op je scherm komt valt er zeer zeker genoeg te genieten.

Alita: Battle Angel wordt standaard in een 3-disc UHD/3D/BD-uitgave uitgegeven, iets wat je niet heel vaak ziet (vaak alleen in store-exclusives). Deze volledige uitgave wordt dan ook besproken.

Genre: Actie, Avontuur, Romantiek
Jaar: 2019
Speelduur: 122 min
Verpakking: UHD triple keepcase
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
3D: Ja
  • Dolby Atmos
  • DTS-HD 2.0 - Spaans
  • DTS-HD MA 2.0 - Frans
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626082316

• Alita’s World
  • From Manga to Screen
  • Evolution of Alita
  • Motorball
  • London Screening Q&A
  • 10 Minute Cooking School: Chocolate
  • 2005 Art Compilation (2019)
  • Scène-analyse

UHD:
De beste manier om Alita in 2D te bekijken is natuurlijk via 4K-resolutie op de UHD-disc. De transfer bevat zowel Dolby Vision als HDR10+-kleurverbetering en wordt getoond in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.39:1. De film is voornamelijk met DV bekeken met af en toe een schakeling naar HDR10, maar hierin is eigenlijk geen verschil gevonden in kleurverwerking. De kleuren in Alita zijn fabelachtig mooi en de combinatie van CGI en live action komt zeer goed over, bijna perfect. Bijna, want sommige CGI-beelden komen soms een beetje soft over en is scherpte hierbij niet zo optimaal als bij de Live Action beelden. En dat is jammer want bij de combinatie van die twee soorten beelden is het soms best goed zichtbaar. Detail is extreem goed zichtbaar, en vooral in het begin bij de operatie van Alita zijn alle minuscule details zeer goed zichtbaar.

3D:
Met James Cameron in het productieteam kon je er natuurlijk vanuit gaan dat Alita ook in 3D zou worden vertoond, een formaat dat door hardware-fabrikanten niet meer wordt ondersteund maar in software nog wel. Wellicht komt hier met Avatar 2 verandering in, maar voor nu moet men het doen met HD/4K-TV’s die het formaat nog ondersteunen. Ook deze 3D-transfer van Alita wordt getoond in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1. De transfer toont een mooie palet van continue diepte die vooral als “kijkdoos” fungeert en minder met effecten die uit het beeld komen. Er is eigenlijk altijd continue spreiding tussen personen en objecten en alles onderling terwijl niks als bordkarton overkomt. Scherpte en detail komen meer uitgebalanceerd over ten opzichte van de 4K-transfer en dat maakt de 3D-transfer wel prettig om naar te kijken. De transfer bevat ook geen fouten en zeer minimale crosstalk. Sommige snelle beweging, vooral in het Motorball-spel komen wel een beetje soft over maar dat is maar bij een paar scènes het geval. Verder is deze 3D-transfer referentiemateriaal om je 3D-setup te showcasen, of om er vooral zelf weer eens van te genieten. Want voor dit soort films is het 3D-formaat ideaal en eigenlijk een net iets leukere manier om de film te beleven.

2D:
Op een aparte Blu-ray Disc is Alita in 1080p toegevoegd aan deze uitgave, samen met de extra's. De beeldtransfer is in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1. De transfer is over het algemeen prima te noemen. Scherpte en detail zijn in orde, en ook alle kleuren komen natuurgetrouw over. Schaduwdetail en contrast zijn goed, maar als je de UHD hebt bekeken dan weet je wel wat je hier mist. Gelukkig leidt dat niet af en wat overblijft is een nette transfer in 1080p.

UHD:
De UHD van Alita bevat een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack met een Atmos-extensie. Deze object-based-audiotrack zet je als kijker echt middenin de actie en laat via alle kanalen geluid horen en geeft een zeer imposante geluidsbeleving die de film echt omhoog haalt. Elk detail is te horen en vooral in de hoogte is dit zeer goed merkbaar. Elke keer als Zalem boven je voorbij komt ga je bijna buiten kijken of er toevallig iets boven je huis aan het zweven is. De Atmos-track is echt om van te genieten en jammer genoeg niet op de 3D-disc beschikbaar.

3D:
De 3D-disc van Alita bevat een DTS-HD Master Audio 7.1-audiotrack die er ook zeker mag zijn. De track biedt een zeer imposante surroundbeleving met genoeg activiteit uit alle kanalen om ook de film zeer goed te beluisteren. Op zichzelf al krijgt deze track al de maximale score en ondanks dat de Atmos-track de duidelijke winnaar is doet deze track op de 3D-disc er weinig voor onder.

2D:
De 2D-transfer van Alita in 1080p HD bevat dezelfde DTS-HD MAster Audio 7.1-track als de 3D-versie, zoals hierboven besproken.

Alle extra’s van Alita worden meegeleverd op de bijbehorende 2D-Blu-ray Disc, die ook de film in 2D en in 1080p bevat.

Alita’s World (14 min)
Hier wordt via animatie de oorsprong van bepaalde facetten uit Alita’s wereld toegelicht.

From Manga to Screen (20 min)
Meer interessante achtergrondinformatie over het proces om de Manga-wereld aan te laten passen op de Live-Action-wereld.

Evolution of Alita (20 min)
Een featurette over het karakter van Alita.

Motorball (6 min)
Wat meer informatie over het gewelddadige spel in de film.

London Screening Q&A (27 min)
De hoofdrolspelers, James Cameron en Robert Rodriguez beantwoorden vragen tijdens de screening in London.

10 Minute Cooking School: Chocolate (6 min)
Duurt heel wat minder lang dan 10 minuten en heeft niks met de film te maken.  Voorheen gaf regisseur Rodiguez tijdens deze “10 Minute”-sessies wat leuke en waardevolle tips voor het maken van films, maar daarna ging hij kooktips geven. Die mag hij achterwege laten wat mij betreft.

2005 Art Compilation (2019) (15 min)
De naam van deze extra is nogal verwarrend en bevat getekend materiaal wat een verhaal vertelt via een voice-over.

Scène-analyse (11 min)
De meest interessante extra van allemaal. Hierin kan je verschillende stadia van totstandkoming van een scène bekijken. Via je afstandsbediening kan je schakelen in de verschillende stadia. Erg interessant om te zien.

In de wereld van Alita: Battle Angel ga je met Alita mee terwijl ze haar eigen verleden en toekomst verkent, en daarnaast ook probeert te ontsnappen van al het kwaad wat op de loer ligt. Alita: Battle Angel is een visueel zeer imposante film, niet bijzonder met James Cameron als producent. Regisseur Robert Rodriguez heeft zichtbaar meer moeite met het complexe verhaal dat veel subplots bevat. Wel weet hij de sfeer en de adem van de oorspronkelijke Manga goed weer te geven en is de actie van de bovenste plank. De UHD/3D/BD-uitgave van deze film is dat ook, met een geweldige UHD en 3D-transfer die beiden ook een imposante audiotrack bevatten, elk in hun eigen recht. De extra’s zijn dan wel weer wat licht voor een productie met deze ambities. Toch is deze uitgave van Alita meer dan aanbevolen en dan ook zeker voor weer eens een geweldige 3D-ervaring.