Dumbo (2019)

10-09-2019

8

Dumbo (2019) (Blu-ray)

Het is het jaar 1919. Oorlogsveteraan Holt Farrier (Colin Farrell) keert terug vanuit de oorlogsvelden van eerste wereldoorlog. Hij is intussen weduwnaar geworden, heeft een arm verloren en moet alleen voor zijn twee kinderen zorgen. Zijn oude werkplek, het circus, is bijna helemaal verdwenen en Holt krijgt alleen nog een baby-olifant. Het kleintje heeft opvallend grote oren en Holt en zijn kinderen verzorgen het dier met alle liefde en noemen hem Dumbo. Dan komen ze erachter dat het olifantje met die oren kan vliegen en een nieuwe circus-hit is geboren. Ook de ringmeester Max Medici (Danny DeVito) ziet potentie en probeert er alles aan te doen om zoveel mogelijk aan Dumbo te verdienen. Maar als de moeder van Dumbo wordt verkocht aan de zakenman Vandevere (Michael Keaton) loopt de veiligheid en de vrijheid van Dumbo gevaar. Holt en zijn kinderen moeten er alles aan doen om Dumbo te beschermen.

Dumbo is de live-action-remake van de animatieklassieker uit 1941. Veel van het oorspronkelijke verhaal is aangepast en heeft een “modern” sausje gekregen. Dit staat tussen aanhalingstekens, want het moet natuurlijk een verhaal blijven wat zich af had kunnen spelen in 1919, maar sommige segmenten uit de oorspronkelijke film konden de makers zich in het politiek correcte landschap van tegenwoordig niet meer permitteren. Dit betreft voornamelijk het stereotype weergeven van bepaalde bevolkingsgroepen dat tegenwoordig tegen  het racistische aan zou zitten, of zelfs er overheen.  Wat overblijft is een amusante familiefilm die leuk is om te zien voor jong en oud. Volwassenen kunnen zich identificeren met Holt en de jongeren met de kinderen van hem. Het verhaal zit grappig in elkaar en ook de effecten en de weergave van Dumbo als "echte vliegende olifant" is knap gedaan. Hoe had het ook anders gekund met Tim Burton aan het roer, die erg ervaren is met de combinatie van live-action en CGI in bijvoorbeeld Alice in Wonderland en vele andere films. Disney is druk bezig om alle animatieklassiekers om te zetten in live-action versies met Beauty and the BeastJungle Book, Aladdin, The Lion King en dus ook Dumbo. Waar dit eindigt weten we niet, maar als de kwaliteit hoog blijft dan zullen we altijd benieuwd zijn naar hoe echt en waarheidsgetrouw onze favoriete animatie-vrienden eruit zien.

Genre: Familie, Fantasy
Jaar: 2019
Speelduur: 111 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Engels Audio beschrijvend
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418533373

• Circus-sensaties
  • De olifant in de kamer
  • Verwondering
  • 9 deleted scenes
  • Easter eggs-parade
  • Clownerie
  • “ Baby mine” uitgevoerd door Arcade Fire

Dumbo staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1 op Blu-ray Disc. Dumbo is digitaal gefilmd en dat zie je geheel aan de transfer af. Deze is erg scherp met veel detail, en dat is te zien; de rimpels in de huid van Dumbo kun je gewoon tellen. Verder spatten de kleuren van het scherm af en komt alles zeer natuurgetrouw over. Ook in donkere scènes is alles goed te zien; contrast is erg goed en ook schaduwdetail is erg netjes gedaan. Een geweldige transfer die hoge ogen gooit.

Dumbo krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD Master Audio 7.1-track mee in de oorspronkelijke Engelse taal. Helaas is er geen Nederlandse audiotrack toegevoegd, wel een Vlaamse. De Engelstalige track is een erg goede track. De surround-track zorgt voor een continu surroundbeeld en laat geluidseffecten horen uit alle kanalen. Spraak komt netjes en helder uit de centerspeaker en alle omgevings- en ambiancegeluiden volgen uit de verschillende surroundspeakers. Een prima audiotrack die weinig te wensen overlaat. Wellicht alleen in de hoogte als Dumbo vliegt, dan zou een Dolby Atmos-track zeker van meerwaarde zijn.

De Blu-ray Disc van Dumbo heeft een klein, maar prima pakket aan extra's. Alles is in 1080p HD en is Nederlands ondertiteld.

Circus-sensaties (9 min)
Diverse interviews met cast en crew over de gevolgde trainingen en andere voorbereidingen voor o.a. het stuntwerk.

De olifant in de kamer (6 min)
Een korte kijk naar het creëren van Dumbo en alles wat erbij kwam kijken.

Verwondering (8 min)
Deze featurette gaat over de aankleding in de film en ander productie-ontwerpen.

9 deleted scenes (8 min)
Diverse verwijderde scènes. Leuk om te zien, maar duidelijk waarom deze zijn verwijderd (tijd/tempo in de film).

Easter eggs-parade (4 min)
Een leuke opsomming van alle verborgen hints en verwijzingen naar andere films die in Dumbo verwerkt zijn.

Clownerie (2 min)
De bekende “Gag-reel” met de daarbij behorende grappen en grollen.

“Baby mine” uitgevoerd door Arcade Fire (3 min)
Een muziekvideo met scènes erin verwekt van de film.

Dumbo is een kleine olifant die kan vliegen en die daarmee geen vlieg kwaad doet. Hij wordt liefdevol opgevangen door Holt (Colin Farrell) en zijn kinderen, maar ook die kunnen niet voorkomen dat Dumbo in gevaar komt door hebzucht en winstbejag. Dumbo is een live-action-versie van de animatieklassieker uit 1941 en is geregisseerd door veteraan Tim Burton. Hij heeft er een veilige familiefilm van gemaakt en heeft vele bekende acteurs opgetrommeld zoals bijvoorbeeld Danny DeVito en Michael Keaton. De film is leuk om te bekijken en het is zeker leuk om het olifantje Dumbo tot leven te zien komen. De Blu-ray Disc van Dumbo is een voltreffer met mooi beeld, geweldige audio en een prima pakket aan extra's. Zeker een aanrader!