Joker

Claudio Santulli
04-10-2019

9.3

Joker (Bioscoop)

Arthur Fleck is zijn hele leven zwaar depressief en teneergeslagen, maar lacht altijd vol overdaad. Arthur heeft namelijk een afwijking die hem bij elke vorm van emotie doet schateren van het lachen, gepast of ongepast. Daardoor voelt hij zich onbegrepen door zijn omgeving en het brengt hem continu in penibele situaties, waar hij meestal ook niet ongehavend uit komt. Het gaat slecht met Gotham en orde is ver te zoeken. Het is ook zeker niet veilig op straat. Het zit Arthur dan ook niet mee… Het enige wat hem staande houdt is het zorgen voor zijn zieke moeder en zijn werk als clown. Maar elke dag is zwaar en brengt alleen maar nieuwe tegenslagen. En wat is nou het werkelijke verhaal van zijn ouders? Langzaam ontdekt en herleeft Arthur zijn traumatische verleden. Talkshow-presentator Murray Franklin is echter zijn grote voorbeeld; een lichtpuntje in zijn leven. Samen met zijn moeder kijkt hij dat graag, maar als beeldmateriaal van Arthur’s optreden opeens onderdeel is van spot in de show van Franklin, knapt er iets bij Arthur en wordt zijn pad duisterder en steeds gewelddadiger. Als blijkt dat na de vele positieve reacties op zijn beelden hij door Franklin wordt uitgenodigd als volgende gast, stelt hij maar een eis; "kondig mij aan met dezelfde naam die je de vorige keer gebruikte". Een introductie die leidt naar een pad die zijn gewelddadige weerga niet kent! Maar hij voelt geen wroeging meer. Hij voelt zich bevrijdt. "Let’s put on a happy face", want Joker is geboren.

HaHaHaHaHaHaHaHa...

Superheldenfilms zijn nog immer populair. Ondanks dat DC minder succesvol is dan Marvel, lusten we er wel brood van, aldus blijkt uit de opbrengsten. Maar Joker is helemaal geen superheldenfilm. Is Joker een origin-verhaal? Ja. Zijn er veel referenties? Jazeker, maar in principe houdt het daarbij op. Regisseur en schrijver Todd Phillips (War DogsThe Hangover II en III) heeft bijna een Martin Scorsese-versie van de film gemaakt. Het vergelijk met een Taxi DriverDog Day Afternoon of The King of Comedy is snel gemaakt – geeft hij zelf ook aan. Voornamelijk omdat Scorseses films (tussen 1970/1980) draaide om complexe personages. En Arthur is complex en de film zeker geen lichte kost en op zijn tijd best heel gewelddadig. Todd Phillips heeft de film namelijk zo gemaakt dat deze niet zou misstaan in die periode. Joaquin Phoenix speelt een voortreffelijke Arthur en brengt enorm veel diepgang en emotie. Zijn acteerwerk zit vol met details en ontelbare uitdrukkingen. Je gelooft ieder moment. De lijdensweg is bijna tergend en zijn pad bijna vanzelfsprekend. Joaquin draagt de film met verve. Ook Robert De Niro als Talkshow-presentator doet het prima, al is zijn rol niet groot, maar daardoor niet minder. Enkele momenten herinneren je er weer aan dat je in de wereld van Batman zit. Met name omdat Thomas Wayne (Brett Cullen) als rode draad in het verhaal is verweven. Of de subtiele verwijzingen naar andere Batmanfilms of eastereggs uit de Batman-wereld. Er zijn verder nog wat kleine rollen van Zazie Beetz als buurmeisje Sophie en Francis Conroy als moeder Peggy Fleck. Al bij de voorpremières kreeg de film laaiend enthousiaste kritieken, maar toch zijn de meningen verdeeld. De film kent zeker zijn trage stukken en de immer aanhoudende schaterlach van Joaquin is net niet repetitief genoeg om te gaan vervelen of irriteren, maar het zit soms op het randje. Het is een film die hangt tussen drama en een licht komisch tint. Waarschijnlijk is er geen middenweg. Of je vindt het helemaal niks of een meesterwerk. Verwacht zeker geen blockbuster, maar een nieuwe realistische kijk op een personage wat al meerdere keren het witte doek heeft gezien. In mindere alsook memorabele versies, met Heath Ledger als hoogtepunt. Je hoeft ook helemaal niks met de DC-Universe of Batman te hebben om deze film te bekijken. Alleen het acteerwerk van Joaquin maakt het een kijkbeurt waard. Toch, als Batman-fan zul je deze film net even wat beter begrijpen en waarderen. Kortom, een bijzondere verfilming van een iconische superschurk.

Jaar: 2019
Uitgever: Warner Brothers

Arthur Fleck is zijn hele leven zwaar depressief en terneergeslagen, maar lacht altijd vol overdaad. Arthur heeft namelijk een afwijking die hem bij elke vorm van emotie doet schateren van het lachen, gepast of ongepast. Daardoor voelt hij zich onbegrepen door zijn omgeving en het brengt hem continu in penibele situaties, waar hij meestal ook niet ongehavend vanaf komt. Joker is een bijzonder drama van een icoon uit de wereld van Batman, maar voelt allerminst aan als een superheldenfilm. Toch zijn er genoeg verwijzigen die je doen ontdekken dat het allemaal afspeelt in die wereld. Een prima film die volle zalen zal trekken.