Red Joan

15-10-2019

6.5

Red Joan (DVD)

Joan Stanley (Judi Dench) wordt in haar eigen huis gearresteerd door de veiligheidsdienst op verdenking van 27 schendingen op de wet op staatsgeheimen. De veiligheidsdienst heeft een dossier over haar, dat al in 1938 begint. Toen ging Joan (Sophie Cookson) natuurkunde studeren aan de universiteit van Cambridge. Tijdens haar studie komt ze in contact met huisgenoot Sonya (Tereza Srbova), die haar meeneemt naar een filmvoorstelling, waar Joan kennismaakt met Sonya’s neef Leo (Tom Hughes). Joan begint een affaire met Leo, die duidelijke communistische sympathieën heeft. Leo is echter ook een Duitser en zo vlak voor de oorlog zijn de Britten niet erg blij met Duitsers in hun land en wordt Leo opgepakt. Joan krijgt een baan bij het geheime Tube Alloys-project, waar de Britten aan hun eigen atoombom werken. Professor Max Davis (Stephen Campbell Moore) is de leider van het project en al snel heeft Joan zich in het ontwikkelingsteam gewerkt. Als Leo dan ineens weer opduikt en aan Joan vraagt om informatie over die atoombom te delen met de communisten, komt zij in dubio te staan. Loyaal blijven aan haar professor, met wie ze het heel goed kan vinden of haar land verraden om haar grote liefde niet teleur te stellen?

De 87-jarige Melita Norwood stond in 1999 op de voorpagina van alle Britse kranten. Ze was ontmaskerd als een Russische spion, die al sinds 1938 actief was. Norwood staat model voor het karakter Joan Stanley in de film Red Joan van regisseur Trevor Nunn. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek Red Joan (in het Nederlands vertaald als Rode Liefde) van Jennie Rooney, die haar thriller gebaseerd heeft op het verhaal van Melita Norwood, ook bekend als “Granny Spy”. Uiteindelijk is de film wel “geïnspireerd op ware gebeurtenissen”, maar is het werkelijke verhaal van Melita Norwood behoorlijk anders dan in de film. De grote naam in deze film is Judi Dench, die Joan Stanley op latere leeftijd speelt. Haar rol is echter niet zo heel groot, haar screentijd zit ze voornamelijk aan de verhoortafel van de veiligheidsdienst. Ze is meer een tussenpersoon die doorverwijst naar het grotere verhaal van deze film. Maar haar breekbare personage van Joan is mooi neergezet, ondanks dat ze verhoudingsgewijs weinig dialoog heeft. Dit is echter niet de rol die Judi Dench snel zal noemen in haar ‘best of’ overzicht. Het grootste deel van de film speelt zich af kort voor en in de oorlog en in die periode speelt de jonge Sophie Cookson (Kingsman: The Secret Service) de rol van Joan. Ze vertolkt haar als een slimme, maar ook enigszins naïeve, jonge vrouw met een eigen wil. Ondanks het goed spel ontbreekt de film aan goede karakterontwikkeling. Juist de belangrijkste motivaties van Joan om iets wel of niet te doen worden niet overtuigend kenbaar gemaakt. Het warrige script maakt soms ongemakkelijke keuzes. Het morele dilemma voor Joan om wel of niet haar land te verraden wordt bijna weggemoffeld en is niet heel overtuigend. Terwijl dat juist een belangrijk keerpunt in het leven van Joan moet zijn geweest. De keuzes die ze maakt lijken allemaal zo vanzelfsprekend, terwijl juist de tweestrijd waarin ze verkeerd moet hebben zo fascinerend moet zijn geweest. Dat ontbreekt hier en daarmee is Red Joan vooral een hele brave spionagefilm geworden, die nooit echt heel spannend wordt.

Speelduur: 97 min
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083150613

De beeldtransfer van Red Joan betreft het originele anamorfe 2.35:1 beeldformaat. De transfer staat op een dubbellaags disc, die voor ruim 6GB is beschreven. De film is nog op ‘ouderwets’ 35mm-film opgenomen, wat de sfeer zeker ten goede komt. De beeldkwaliteit is over het algemeen ruim voldoende, zonder dat het allemaal van het scherm spat. Vooral de scherpte is lang niet altijd optimaal, mede door de aanwezige beeldruis. Het contrast is iets aan de lage kant, waardoor het zwartniveau ook niet geweldig is. De kleuren in het heden zijn kil en in het verleden zijn ze ingetogen en wat flets, wat goed bij de sfeer van de film past.

De DVD van Red Joan heeft één geluidstrack en dat betreft een Engelstalige Dolby Digital 5.1-track. Dit is een erg dialooggeörienteerde film, waarbij het geluid zich vooral op de voorste kanalen richt. Dialogen zijn prima te volgen en waar nodig zijn omgevingsgeluiden toegevoegd, die ook licht in de surroundkanalen te horen zijn. Het LFE-kanaal is niet actief bij deze film en heel veel dynamiek zit er niet in de geluidstrack. Toch is deze prima ondersteunend voor de film, niets meer en niets minder.

De DVD van Red Joan heeft een eenvoudig statisch menu, waar de standaard instellingen kunnen worden gekozen. Hier kom je ook uit bij de enige extra van deze DVD-uitgave.

Trailer (2 min)
De trailer van de film, die al behoorlijk veel prijsgeeft van het verhaal.

Joan Stanley wordt opgepakt voor spionage. Haar dossier gaat al terug naar 1938, vlak voor de oorlog, wanneer ze in contact komt met jonge communisten. Joan gaat werken voor een geheime organisatie, die bezig is een Britse atoombom te maken. Joan wordt gevraagd om informatie over dat proces te delen met de Russen. Red Joan is gebaseerd op het ware verhaal van Melita Norwood, een Britse spion die werkte voor de Russen, maar waar ook veel fictie in zit. Het verhaal heeft z’n momenten, maar ontbeert de nodige spanning. De DVD-uitgave heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit en heeft een trailer als enige extra.