Miami Vice (Unrated Director's Edition)

30-10-2019

9.2

Miami Vice (Unrated Director's Edition) (Blu-ray)

Tijdens een stakeout wordt Sonny Crockett (Colin Farrell) gestoord door een oude informant. Deze geeft een halve biecht en een tip dat een opgezette deal wel eens fout kan gaan. Crockett besluit alles af te blazen en op zoek te gaan naar de informant. Crockett en zijn partner Ricardo Tubbs (Jamie Foxx) worden daarna samengebracht met de teamleider van de dode agenten, agent Fujima (Ciaran Hinds) en hun eigen chef, Castillo (Barry Shabaka Henley). Ze leren dat er ergens een lek is en omdat de unit van Castillo niet meedeed aan de actie zijn Crockett en Tubbs niet bekend. Ze worden aangesteld voor een undercover actie om de daders te ontmaskeren. Omdat de daders vermoedelijk drugsdealers zijn, gaan ze beiden zich voordoen als drugsvervoerder voor de leveranciers, ene Yero (John Ortiz) genaamd. Crockett en Tubbs gaan vervolgens hun aliassen goed voorbereiden en gaan via een oude informant een afspraak regelen om een voorstel te kunnen doen. Tijdens dit voorstel maken ze kennis met de echte onderhandelaarster, Isabella (Gong Li), de vrouw van de baas van het kartel, genaamd Montoya (Luis Tosar). De interesse van Crockett in Isabella gaat echter voorbij het zakelijke, en wil verder gaan in de undercoveractie dan nodig is. Maar is er voor hem nog een weg terug?

Miami Vice herinnert natuurlijk iedereen zich als de hitserie van de jaren '80 (recensie vind je hier). Don Johnson en Philip Michael Thomas hebben groot succes als de agenten Crockett en Tubbs; twee agenten die vol bezieling en soms de regels ten voeten tredend de misdaad bestreden in snelle auto’s, zwoele zomers en altijd met begerende femme fatales. De serie is ook een springplank geweest voor vele hedendaagse acteurs die hierin een gastrol hadden: Bruce Willis, Laurence Fishburne, zelfs Phil Collins heeft er ooit een gastrol in gehad.
De serie is gecreëerd door Anthony Yerkovich; echter het brein achter het hart van de film was altijd schrijver/regisseur Michael Mann. Uit zijn hoofd kwamen de vaak intelligente scenario’s met dubbele bodems en vol tegenstrijdigheden voor de 2 agenten; vooral Crockett kreeg veel tegenstrijdige keuzes tijdens zijn undercoverwerk. Goed was niet altijd goed, en kwaad was soms nodig om het goed te bestrijden. Ook het element dat er een hoop verdriet en drama school achter het vaak (letterlijk) mooie plaatje kwam uit de koker van Mann.
Met de filmversie heeft Mann zeker niet een verlenging of persiflage gemaakt van de serie, zoals bij bijvoorbeeld Starksy & Hutch wel het geval was. Fans van de serie kunnen de serie voldoende op dvd kijken, zoals Mann zelf zegt. De filmversie is in eerste instantie een nieuwe en een diepere kijk in de psyche van een undercoveragent. De keuzes waarmee hij te maken krijgt, en het effect waarin de agent niet meer weet wanneer hij de lijn tussen goed en kwaad net is overschreden of zelfs al lang achter zich heeft gelaten. Toch is deze filmversie wel gebasdeerd op een paar verhaallijnen uit de serie, met name de aflevering Smugglers Blues uit het eerste seizoen. De film is net zoals Collateral bijna volledig geschoten op HD. Met deze techniek heb je (bijna) geen belichting meer nodig tijdens donkere scènes; de film krijgt hierdoor een natuurlijker uiterlijk. Tegenstanders menen dat de film er een stuk korreliger en onduidelijker op wordt. Korreliger is Miami Vice zeker, maar dit geeft de film een rauw en realistisch uiterlijk.
De start van de film is rauw en compromisloos; je wordt als kijker direct in de actie gezet. De toon van de film is snel en serieus, de gesprekken idem dito. De film eist je aandacht, want niks wordt duidelijk verteld en veel bijkennis wordt van de kijker verwacht. Typisch Mann, hij houdt niet om de kijker aan het handje mee te nemen; hij toont je de zaken zoals ze zijn en hij verwacht dat je als kijker zekere kennis in huis hebt. Het basis verhaal is desondanks redelijk simpel; een paar agenten worden vermoord en de daders moeten gepakt worden. Met het feit dat Mann het verhaal redelijk snel op de rails kan zetten biedt ruimte om de karakters meer uit te diepen en enkele bijverhalen te introduceren. Echter zijn deze bijverhalen, vooral de romance tussen Trudy en Tubbs, erg triviaal en voegen bijna tot niks toe aan het verhaal. De kern van de film wordt de rol van Crockett; als undercover agent wordt hij verliefd op de vrouw van de drugsbaas – Isabella- , en zij op hem. Tegen beter weten in dat deze liefde nooit kan opbloeien, stort Crockett zich vol overgave in de romance en zet hij zijn rol in de hele operatie danig op het spel door openlijk met Isabella te flirten.
Tubbs probeert hopeloos zijn partner met beide benen op de grond te houden en gelukkig komt Crockett bij tijd bij zinne door een belangrijk keerpunt in het verhaal. Wat dan volgt is een spannende actie/politiefilm met prachtige nacht scènes op het water en dito shootout. Uiteraard kan de laatste de verfilming in Heat niet evenaren, maar de uitgedachte verfilming met veel hand-held gefilmde scènes die je midden in de actie zetten maken veel goed. Het einde is echter onvermijdelijk en Crockett biedt Isabella een uitvlucht, en daarmee ook voor hemzelf.
Critici vinden deze film erg oppervlakkig, veel te serieus en te pretentieus. Toch zit er een diepere bodem binnen deze film, eentje die alleen Mann erin kan verweven. Bijvoorbeeld de scène waarin Crockett kort naar buiten staart naar de blauwe zee (blauw is overigens een duidelijk stijlkenmerk van Mann) is een metafoor voor de wens van Crockett om dit hele leven te ontvluchten maar er snel in wordt teruggetrokken.
Aan de andere kant zijn de dialogen vaak erg onrealistisch en krakkemikkig, bijvoorbeeld de scène waarin Crockett Isabella adviseert goed voor een appeltje voor de dorst te hebben voor als het allemaal fout loopt en ze plotseling moet vluchten is een dialoog die geschreven moet zijn door een schrijver op de dieptepunt van zijn inspiratie.
Toch is deze film een geslaagde actiefilm, echter niet de film die het had kunnen zijn. Een deel daarvan heeft te maken met de productie. Hoewel Colin Farrell zich vol overgave stort in zijn rol, loopt Jamie Foxx er een beetje ongeïnteresseerd en ongeïnspireerd bij. Foxx won tijdens de productie zijn Oscar voor Ray en in de pers kwam naar voren dat Foxx nogal wat pretenties kreeg en onder andere voor het einde niet meer wilde reizen naar de Dominicaanse Republiek, wat resulteerde dat Mann een heel ander, en volgens eigen zeggen een veel minder dramatisch, einde moest fabriceren. De bijrollen zijn zeker in orde, vooral Luis Tosar geeft een zekere duisternis aan zijn rol als de crimineel Yero. De art direction, compleet met Ferrari en een uniek één-motorig vliegtuig, en de stilistische fotografie zijn allemaal in orde. Helaas mist deze film net dit beetje magie die van Miami Vice echt een verfilming had kunnen maken die het succes van de topserie had kunnen evenaren.

In Amerika is er op Blu-ray Disc een Unrated Director’s Edition gemaakt die 7 minuten langer duurt. In deze versie is er een “normaal” intro gemaakt, compleet met credits en de introductie van de karakters die je als kijker later in de nachtclub tegenkomt (het moment dat de bioscoopversie van de film start). Ook zijn er meer aanwijzingen verweven voor de ontvoering van Gina en zijn andere scènes wat verlengd. Deze toevoegingen maken de film iets completer en meer coherent en brengt iets meer rust tussen de opeenvolging van gebeurtenissen en de actie op de verschillende locaties. Deze versie op Blu-ray Disc wordt besproken.

Genre: Actie, Misdaad, Thriller
Speelduur: 139 min
Ondertiteling: Engels, Frans, Spaans