Sunshine

12-12-2019

7.5

Sunshine (Blu-ray)

De zon is stervende. De enige manier om de zon en de mensheid te redden is om hem op te blazen met een bom. Een vreemde theorie in eerste oogpunt, maar wetende dat de zon een gigantische ontplofte ster is, lijkt deze bom de oplossing die de zon nodig heeft. Het ruimtevaartschip Icarus II reist af met een gecombineerde bemanning van astronauten en wetenschappers (o.a. Cillian Murphy, Michelle Yeoh en Chris Evans). De reis verloopt soepel, totdat men het vorige schip Icarus I op een afstand van 20.000 km tegenkomt. Het besluit om de Icarus I op te pikken voor een tweede bom, en dus een tweede kans op het redden van de mensheid, zet een aantal variabelen in beweging die de voltooiing van de missie ernstig in gevaar brengt. Kan de bemanning hun hersens erbij houden om de mensheid te redden of zijn we gedoemd en sterft de mensheid samen met de zon die ons leven geeft?

Regisseur Danny Boyle kennen we natuurlijk allemaal van het fenomenale Trainspotting, (en het vervolg) de tweede film na zijn debuut Shallow Grave. Deze debuutfilm lanceerde Boyle als één van de meest getalenteerde regisseurs en de weg lag wagenwijd open voor nieuwe succesfilms. Dat succes kwam ten dele met het half geslaagde A life less ordinary, waarin Boyle het pad van de romantische komedie betrad. Boyle kwam vervolgens ijzersterk terug met The Beach, een ijzersterke thriller. Het horrorgenre ging hem vervolgens ook goed af in 28 Days Later. In 2008 had Boyle zijn grootste succes met Slumdog Millionaire, een verhaal over een Indiase jongen die meedoet met een TV-quiz en kans maakt op een grote hoofdprijs, en hoe dit alles invloed heeft op zijn dagelijks leven. De film werd een groot succes en werd overladen met maar liefst 8 Oscars. Met Sunshine begeeft Boyle zich op het pad van de science fiction. Een pad wat Boyle vaker mag betreden, want met Sunshine levert Boyle een interessant en spannend ruimteavontuur af naar de waanzin en de psyche achter de wanhoop van de mens. De rollen worden ijzersterk vertolkt door o.a. Cillian Murphy, Chris Evans (in een pre-Avengersrol) en Michelle Yeoh. Ook het productie-ontwerp, de sets en de effecten komen erg goed over. Zeker nu de film toch alweer ruim 10 jaar oud is. Het verhaal begint sterk, maar begint richting het einde wel een beetje overdreven te worden. Boyle zoekt het horror-gedeelte op binnen het script, terwijl het suspense-gedeelte, en dat je veel dingen niet ziet, juist sterker werkt. Dit zijn kleine smetjes op een voor de rest erg geslaagde film, die een origineel en intrigerend uitgangspunt heeft en lange tijd erg goed de suspense weet vast te houden.

Genre: Science fiction, Thriller
Speelduur: 107 min
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626035954

• Audiocommentaar van regisseur Danny Boyle
  • Audiocommentaar beschikbaar van Dr. Brian Cox, van de universiteit van Manchester
  • Verwijderde scènes
  • Productiedagboeken op internet
  • Twee korte films met een korte introductie van Danny Boyle

Het beeld van Sunshine is werkelijk fenomenaal. Sunshine is met een MPEG-4-compressie met een resolutie van 1080p in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1 op Blu-ray Disc gezet. Ondanks de verouderde codec (VC-1 is nu eigenlijk gemeengoed) is de transfer van goede kwaliteit. De kleuren en de verzadiging zijn geweldig. Het contrast van de verschillende overheersende kleuren geel, zwart, groen en blauw zijn een ware lust om naar te kijken. Het geheel oogt zeer natuurlijk en alleen in de hele verlichte scènes zie je een kleine vorm van ruis. Een piepkleine smet om een verder fenomenaal beeld.

Net als het beeld is het geluid ook een hoge score score waard. De Engelse DTS-HD Master Audio 5.1-track op de Blu-ray Disc van Sunshine knalt werkelijk uit je speakers. De scènes met het ruimtevaartschip geeft een diep laag die de subwoofer goed aan het werk zet. De surroundspeakers worden vaak gebruikt en geven de track een erg ruimtelijk gevoel. Het detail is hoog en de verschillende brandscènes laat je het gevoel geven alsof je boxen zelf in brand staan. Een zeer goede track die een hoge waardering krijgt.

De Blu-ray Disc van Sunshine bevat een aantal extra's. Alles is Nederlands ondertiteld, ook het audiocommentaar.

Audiocommentaar van regisseur Danny Boyle
In deze track geeft Boyle een interessante kijk achter het maken van de film. Vooral het creëren van de sfeer en de voorbereiding daarvan krijgt een uitgebreide uitleg. Een interessante track zonder teveel stiltes.

Audiocommentaar beschikbaar van Dr. Brian Cox, van de universiteit van Manchester
Hij was wetenschappelijk adviseur voor de film om het geheel redelijk waarheidsgetrouw te maken. Tijdens deze track heeft hij interessante anekdotes over het maken van de film en waar wat compromissen gesloten moesten worden om sommige zaken wel waarheidsgetrouw, maar ook begrijpelijk te maken voor de algemene kijker. Ook geeft Dr. Cox interessante wetenswaardigheden over de zon en andere ruimtefeiten. Een erg interessante track.

Verwijderde scènes (13 min)
Deze geven een interessante extra kijk op de extra scènes. Ze zijn te bekijken met of zonder regisseurscommentaar. Zeer interessant, vooral het alternatieve einde.

Productiedagboeken op internet (38 min)
Dit zijn totaal 23 korte featurettes met korte interviews met de cast en crew, afgewisseld met productieopnames. Het geheel is redelijk interessant maar niet erg diepgaand.

Twee korte films met een korte introductie van Danny Boyle (12 min)
Deze zijn toegevoegd als extra’s om het medium korte film ook aan een breed publiek te kunnen laten zien. De eerste is Dad’s Dead en gaat over de zogenaamde vriendschap tussen twee Engelse vrienden. De tweede is Mole Hills en laat een deel van een straat zien met verschillende gebeurtenissen die er plaatsvinden. Dad’s Dead is erg goed gemaakt met een mix van ‘Live Action’ en animatie en een interessant verhaal. De bedoeling van de tweede is wat artistieker, maar heeft geen verhaal en is minder interessant.

Trailers (4 min)
Twee trailers van Sunshine.

De zon is stervende en de aarde ligt onder een dik pak ijs. De enige manier om de zon te redden is om deze opnieuw op te blazen. Men stuurt twee ruimteschepen erop af om twee keer zoveel kans te hebben op succes. Maar is dat wel genoeg? Sunshine van regisseur Danny Boyle is een interessante uitstap naar sci-fi voor de regisseur. De film heeft een interessant uitgangspunt en uitwerking. Ook het einde is erg verrassend maar wel een beetje 'over-de-top'. De Blu-ray Disc-uitgave van Sunhine zit prima in elkaar met een mooie, solide beeldtransfer, dito audiotrack en een net pakket aan extra's.