Life Without Dick

26-06-2002

3.5

Life Without Dick (DVD)

Colleen (Sarah Jessica Parker) houdt van Dick, dat is duidelijk. Maar als ze bij thuiskomst ziet dat hij de koffers gepakt heeft, terwijl ze zojuist van een waarzegster gehoord heeft dat Dick haar bedriegt, is Colleen geschokt. Ze draait door, bedreigt Dick (Johnny Knoxville) met een pistool en schiet hem vervolgens per ongeluk dood. Wat nu? Ze besluit het lijk voorlopig even te verstoppen, en de moord niet aan te geven bij de politie. Maar dan ontmoet ze Daniel (Harry Connick Jr), een Ierse huurmoordenaar die er toevallig op uit is gestuurd om Dick te vermoorden. Er bloeit iets moois op tussen Colleen en Daniel, maar intussen zitten ze natuurlijk nog steeds met een lijk...

Life Without Dick is tot nu toe de enige film van de onbekende regisseur Bix Skahill, die eveneens verantwoordelijk is voor het script. De film is duidelijk een “Komedie met Romantisch Ondertoontje”, zoals we die vaker tegenkomen. Helaas is Life Without Dick geen topper in zijn genre. Dit is ten eerste te wijten aan het oppervlakkige plot, waarin eendimensionale personages onderwerp zijn van een reeks vergezochte verwikkelingen. Ook voor hoogstaand acteerwerk hoef je de film niet in huis te halen: Sarah Jessica Parker speelt haar weinig verrassende standaardrol, en de acteerprestatie van Harry Connick Jr. is hoogstens matig te noemen. Ook de fans van Johnny Knoxville, de bekende waaghals/malloot uit MTV’s Jackass, zullen teleurgesteld zijn. Want met een geschatte “screentime” van zo’n vijf minuten stelt het acteerdebuut van Knoxville duidelijk niet veel voor. Maar het belangrijkste nadeel van deze romantische komedie is dat de film gewoonweg niet grappig genoeg is, en dat ook qua romantiek de spetters er nu niet bepaald vanaf vliegen. Zelfs de echte liefhebbers van het genre zullen dus weinig missen aan het flauwe Life Without Dick.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2001
Speelduur: 92 min
Verpakking: Scanavo Keep Case
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: 8712609757422

Op beeldgebied heeft de DVD van Life Without Dick vrijwel alle kenmerken van een recente film. De anamorfe transfer (met de oorspronkelijke verhouding van 1.85:1) heeft namelijk een prima scherpte en helderheid, en een goed zwartniveau en schaduwdetail. Ook het feit dat het beeld geheel vrij van vuil en beschadigingen is bevestigt de lage leeftijd van de film. Bovendien heeft de transfer totaal geen last van artefacting en neemt de gebruikte lichte edge enhancement nergens storende proporties aan. Kleuren worden over het algemeen natuurgetrouw weergegeven, maar op een handvol momenten is er enige oververzadiging te zien. De ondertiteling is goed geplaatst en duidelijk leesbaar. De indeling van de film in een ruime 28 tracks is eveneens prima. Life Without Dick staat op een DVD-5 (enkellaags en enkelzijdig), zodat een eventueel hinderlijke laagwisseling ontbreekt.

Gezien het genre zal het niemand verbazen dat Life Without Dick geen film is om je Home Theatre te demonstreren. Desondanks biedt de Dolby Digital 5.1-track (448kbit/s) een luisterervaring die prima bij de film past. Daarbij ligt de nadruk op de voorkanalen, die een breed stereobeeld ten gehore brengen. Zoals gebruikelijk komen de dialogen netjes uit de centerspeaker. Deze zijn altijd goed te verstaan, maar klinken soms ietwat te scherp. De surroundluidsprekers worden voornamelijk gebruikt voor de muziek en het sporadische omgevingsgeluid, en vergroten op deze manier de ruimtelijkheid van de track. Het LFE-kanaal blijft daarentegen vrijwel de gehele film inactief. Dit ligt echter geheel in de lijn der verwachting, gezien het gebrek aan basintensieve muziek of zware geluidseffecten.

Wat extra’s betreft is de DVD een echte teleurstelling. Als toevoeging op de film vinden we namelijk enkel en alleen een schamele trailer (1.33:1, DD 2.0, Nederlands ondertiteld). Verder bevat de verpakking een inlay met daarop een hoofdstukoverzicht.

Op audiovisueel gebied levert de DVD van Life Without Dick prima prestaties, zowel beeld en geluid zijn dik in orde. Wat extra’s betreft valt er daarentegen niets te beleven. Kijken we naar de film zelf, dan kunnen we concluderen dat Life Without Dick een erg flauwe romantische komedie is. Zelfs de allergrootste liefhebbers van het genre doen er dus goed aan om het schijfje eerst te huren, voordat ze het volle pond voor deze uiterst matige film neertellen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Columbia Tristar Home Video.