Two Popes, The

06-01-2020

7.8
Streaming

Two Popes, The (Streaming)

Als paus Johannes Paulus II in 2005 overlijdt moet er een nieuwe paus worden gekozen. De kardinalen komen bij elkaar in de Sixtijnse kapel en houden een conclaaf, totdat er een opvolger van Johannes Paulus II is gekozen. De progressieve Argentijn Jorge Bergoglio (Jonathan Pryce) behaalt een aantal stemmen, maar de conservatieve Duitser Joseph Ratzinger (Anthony Hopkins) wordt gekozen tot nieuwe paus Benedictus XVI. Bergoglio keert terug naar Argentinië, waar hij zich inzet voor de armen en voor het lokale voetbalteam. Hij ziet de afstand tussen de kerk en de bevolking steeds groter worden en wil eigenlijk geen kardinaal meer zijn. Als priester staat hij steeds dichter bij de mensen, dus vraagt hij de paus in een brief om zijn ontslag. Als hij door de paus naar Rome wordt ontboden verwacht hij dat het om het ontslag gaat, maar paus Benedictus wil hem om een heel andere reden spreken. Een heel schokkende reden, iets wat de afgelopen ruim 600 jaar niet is voorgekomen.

Paus zijn is een eenzaam bestaan. Dat ondervindt paus Benedictus XVI nadat hij in 2005 wordt gekozen als leider van de katholieke kerk. Maar ook kardinaal zijn is geen makkelijke baan. Dat vindt ook Mario Bergoglio, kardinaal in Argentinië. De afstand tot de gelovigen is te groot en veel mensen verlaten de kerk. Zelfs in het gelovige Zuid-Amerika. Daar moet wat aan veranderen, denkt Bergoglio en stuurt een brief naar de paus om zijn aftreden aan te kondigen. Maar de paus zelf heeft heel andere plannen. Het is in het kort het verhaal van The Two Popes van regisseur Fernando Meirelles (Cicade de Deus, The Constant Gardener). Het was tijdens een trip naar Rome dat scenarioschrijver Anthony McCarten op het idee kwam voor het scenario voor The Two Popes. Terwijl paus Franciscus een dienst hield op het St. Pietersplein, was ook voormalig paus Benedictus nog in een klooster in de buurt. Het vroeg zich af hoe de relatie tussen de twee kerkvorsten zou zijn geweest voor de overgang van paus Benedictus naar paus Franciscus. Wat hebben ze elkaar verteld? De conservatieve Duitser Ratzinger (Benedictus) en de progressieve Argentijn Bergoglio (Franciscus) stonden in veel zaken lijnrecht tegenover elkaar; abortus, homohuwelijken, getrouwde priesters enzovoort. Ook het feit dat Ratzinger in een onderzoek naar misbruik in de katholieke kerk niet goed uit de bus kwam zou zeker onderwerp van gesprek zijn. Het verhaal van The Two Popes wordt verteld vanuit het oogpunt van Bergoglio. We zien hoe hij opgekomen is als priester, waarbij hij het niet makkelijk heeft gehad, tot aan het leven als kardinaal in Argentinië. Bergoglio is een sympathieke, wat flamboyante man die erg van voetbal houdt, maar ook veel voor de armen doen. Ratzinger is een autoritaire man die neerkijkt op de mensen, maar ook twijfelt aan zichzelf. Met het script klaar en Meirelles op de regisseursstoel heb je al een goede basis voor een film, maar zonder goede acteurs redt je het nog niet. Met Jonathan Pryce en Anthony Hopkins is ook aan die wens invulling gegeven. En dus zijn alle ingrediënten voor een sterke film aanwezig. En juist het acteren van zowel Pryce als Hopkins geven deze film nu net dat beetje extra wat het van een goede naar een sterke film tilt. Je weet in principe hoe het verhaal afloopt als je de kerk een beetje gevolgd hebt. Maar dat doet niets af aan de spanning – en ook humor – in de film. Pryce, als Bergoglio, is aimabel, spreekt z’n talen en gelooft in wat hij doet. Hopkins maakt van Ratzinger een hautaine man, die toch ook gevoel heeft en als je door zijn harde huid heen prikt, zie je toch een zachtaardige man die twijfelt aan zichzelf. Hoe je het ook bekijkt, The Two Popes is een sterke film, die soms ook iets moraliserend is, met geweldig acteerwerk. De kans op prijzen is dan ook zeker aanwezig bij de diverse awarduitreikingen.

Medium: Streaming
Genre: Biografie, Drama
Jaar: 2019
Speelduur: 125 min
Uitgever: Netflix

In 2005 wordt de conservatieve Ratzinger gekozen als de nieuwe paus. Jaren later wil kardinaal Bergoglio terugtreden om zo dichter bij het volk te kunnen zijn. Op uitnodiging van de paus gaat hij naar Rome, denkende dat het om zijn ontslag zal gaan. Maar de paus heeft een heel ander verhaal te vertellen. The Two Popes is een sterke film over een – fictieve – discussie tussen de paus en kardinaal, vlak voordat bekend wordt dat paus Benedictus zal aftreden. Vooral het interessante script en het goede acteerwerk tillen deze film naar een hoger niveau. Deze Netflixfilm heeft ook in de bioscoop gedraaid en mag daarom ook meedoen met de diverse filmaward-uitreikingen. De kans op prijzen zijn daarbij zeker aanwezig.