Mortal Engines

13-01-2020

6.6

Mortal Engines (UHD)

De mensheid heeft na een allesvernietigende strijd niet alleen de wereldbevolking bijna uitgeroeid, maar ook de oppervlakte van de aarde teruggebracht tot een kale woestenij. Alle bestaande steden zijn verdwenen. De groepen mensen die de apocalypse wel hebben overleefd hebben mobiele steden gebouwd, waarmee ze de aarde rondrijden om zo de laatste vruchten van de aarde te plukken. De grootste van deze steden, London, trekt rond en jaagt alle kleinere steden na. Vervolgens worden deze steden letterlijk door London opgeslokt om vervolgens onderin de stad te worden vernietigd en te worden gebruikt als brandstof. In deze wereld zijn er slechts een paar opperbevelhebbers. Daaronder valt ook de stads-hoofd-historicus en architect Thaddeus Valentine (Hugo Weaving) die zo zijn eigen plannen heeft met de stad. Hij ontwikkelt in het geheim iets hyper-moderns waarmee London, volgens zijn zeggen, klaar is voor de toekomst. Bij de laatste annexatie van een kleinere stad is de opvallende verschijning Hester Shaw (Hera Hilmar) aan boord geklommen en probeert meteen Valentine te vermoorden. De jonge historicus en tevens bewonderaar van Valentine Tom (Robert Sheehan) probeert deze moordaanslag te verijdelen en jaagt Hester Shaw na die probeert te ontsnappen. Na een achtervolging bevinden ze zich beiden buiten de stad en moeten overleven van de elementen van de overgebleven woestenij. Hester is dit gewend, maar Tom niet en dit levert nogal de nodige wrijving op tussen de twee. Beiden gaan nu tegen wil en dank samenwerken om Valentine te stoppen. Tom moet nu uitvinden waarom Hester Valentine wilde vermoorden en wat haar moeder hiermee te maken heeft. Ook lopen ze London's Vijand Nr. 1 tegen het lijf, Anna Fang (Jihae), die zo haar eigen agenda heeft. Ze wil best haar hulp aanbieden, maar dan wel tegen een bepaalde prijs. Valentine zit echter niet stil en stuurt een niets-ontziende moordlustige cyborg op Hester Shaw af: Shrike (Stephen Lang), die zo zijn eigen historie heeft met Shaw. De strijd om te overleven is nu pas echt losgebarsten.

Mortal Engines is een effectrijk spektakel uit de koker van de makers van The Lord of the Rings- en The Hobbit-trilogieën. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Philip Reeve, uitgebracht in 2001. De filmrechten van het boek zijn in 2009 al gekocht door regisseur Peter Jackson. Samen met zijn echtgenote Fran Walsh en mede-producente, van eerder genoemde trilogieëen Philippa Boyens, heeft hij het script geschreven van Mortal Engines en de film tevens geproduceerd. Debuterend regisseur Christian Rivers is ook al bekend voor het trio, want Rivers heeft als storyboard artiest en designer meegewerkt aan de LOTR- en de Hobbit-films en heeft ook een paar korte films geregisseerd. Op zich dus een goede aanloop naar een succesvolle film zou je zeggen. Helaas is Mortal Engines dat niet helemaal geworden. De film is zeker onderhoudend door de indrukwekkende effecten, vooral van de mobiele steden en de vele actiescènes in de film die de vaart erin houden. Deze groteske en mechanische monstermachines zien er erg mooi gemaakt uit met een zeer realistisch ogend uiterlijk. De bewegende delen zien er erg vloeiend uit en ook de combinatie met live-action-opnames met acteurs is erg goed gedaan. Waar het voornamelijk erg rammelt is het verhaal en het script. Dialogen zijn erg eendimensionaal en de motivaties van de hoofdpersonen zijn nogal rechtlijnig en voorspelbaar. Het gehele verhaal is erg generiek met ook een hoofdpersoon die niet erg overtuigt om het hele film te dragen. Wellicht komt dit door de acteerkwaliteiten van de actrice, maar ook binnen het bereik van de ontwikkeling van haar karakter kan ze niet veel doen om het nog overtuigender te maken. Ook mede-hoofdrolspeler Robert Sheehan kan helaas geen extra gravitas aanbrengen in het duo wat we voornamelijk zien op het scherm. Zoals gezegd zijn de effecten en ook de actie erg goed in beeld gebracht en ook spectaculair. Het meest interessante personage is ironisch gezien ook gemaakt van CGI, namelijk Shrike. Overduidelijk geïnspireerd door The Terminator maakt deze niets-ontziende cyborg een interessante karakterontwikkeling door met een achtergrondverhaal dat best afwijkend is. Over het algemeen is Mortal Engines zeker een onderhoudend spektakel, maar dat is vooral te danken aan de indrukwekkende effecten en het imposante setdesign van de mobiele steden. Kijkers die zoeken naar een diepgravend verhaal over de motivatie van de acties van de mensen achter de apocalypse of over de nieuwe toekomst komen bedrogen uit. Mortal Engines draait voornamelijk om actie en spektakel en daar is de film ook best goed in geslaagd. De film is onderhoudend om te bekijken en zal voor een leuke filmavond zorgen, maar voor een echt boeiend verhaal in combinatie met de beste effecten, kun je toch beter een andere film opzetten, bijvoorbeeld uit de LOTR-trilogie (The Hobbit is ook wankel wat dat betreft) of recent bijvoorbeeld Blade Runner 2049.

Mortal Engines heeft diverse fysieke uitgaven gekregen, waaronder een UHD+BD-uitgave. Deze uitgave wordt hier besproken.

Genre: Actie, Avontuur, Fantasy
Speelduur: 128 min