Little Comrade, The

07-01-2020

7.5

Little Comrade, The (DVD)

Het is 1950 in de Sovjet-republiek Estland. De 6-jarige Leelo (Helena Maria Reisner) verhuist met haar vader (Tambet Tuiske) en moeder (Yulia Aug) vanuit een groot huis naar een bijna vervallen woning op het platteland. Niet veel later wordt moeder opgepakt door de binnenlandse veiligheidsdienst vanwege haar nationalistische Estse sympathieën. Voordat ze weggevoerd wordt zegt ze nog tegen Leelo dat als ze lief zal zijn, ze heel snel weer terug naar huis zal komen. Leelo doet haar uiterste best om lief te zijn en vader beloofd ook de snelle terugkomst van moeder, maar hoe de maanden ook voortschrijden, moeder is er nog niet. Leelo denkt steeds meer dat ze niet lief genoeg is geweest.

Estland staat nu niet direct bekend als een groot internationaal filmland. Maar af en toe komen films ook in onze regionen terecht, zoals de indrukwekkende oorlogsfilm 1944 en ook The Little Comrade mag er wezen. Leelo Tungal is een beroemde Estse schrijfster van (kinder)boeken en de film The Little Comrade is gebaseerd op haar autobiografische boeken Comrade Kid and the Grown-Ups (2008) en Velvet and Sawdust (2009). In de boeken – en dus ook de film – wordt beschreven hoe haar moeder wordt weggevoerd door de binnenlandse veiligheidsdienst, waarna Leelo samen met haar vader oneindig wacht op haar terugkeer. Regisseur Moonika Siimets laat in haar debuutfilm The Little Comrade het terreurbewind van het Sovjet-regime vanuit een heel bijzonder oogpunt zien, namelijk vanuit de 6-jarige Leelo. Ze is een jong, naïef meisje dat nauwelijks weet heeft van het Stalinistische Sovjet-regime en wat dat voor haar nationalistische ouders betekent. Ze doet haar best om lief te zijn, want dan komt haar moeder snel weer thuis. Ze begrijpt niet waarom ze dingen voor de binnenlandse veiligheidsdienst moet verbergen. Je mag toch trots zijn op wat je gepresteerd hebt? Maar haar openheid brengt haar vader bijna in de problemen. De film geeft een interessant tijdsbeeld van een moeilijke periode voor de Esten, die het op allerlei manieren bijna onmogelijk werd gemaakt om nog een nationalistisch gevoel te hebben.
Blikvanger in The Little Comrade is Helena Maria Reisner als de jonge, ontwapenende Leelo. Ze speelt heel naturel en is ook aandoenlijk. De naïviteit is zo begrijpelijk. Ze is een kind en snapt de problemen niet. Hoezo kun je niet tegelijk Estse liedjes leuk vinden en ook bij de Sovjet-pioniers aangesloten zijn? Beide is leuk. De relatie met haar vader, een mooie rol van Tambet Tuiske, is aandoenlijk. Je ziet aan alles dat hij een innerlijke strijd voert. Hij wil de jonge Leelo zo veel mogelijk ontzien en haar zo min mogelijk wil vertellen, maar Leelo wil juist weten wat er speelt om het allemaal te kunnen begrijpen. De tweestrijd waar vader in zit, de hardheid van de binnenlandse veiligheidsdienst en de ontwapende Leelo geven The Little Comrade voldoende ingrediënten voor een boeiende film.

Speelduur: 99 min
  • Dolby Digital 5.1 - Ests
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8711983970168

De beeldtransfer van The Little Comrade staat in het 2.39:1 beeldformaat op DVD. Ondanks dat het hier gaat om een enkellaags disc, is de beeldkwaliteit erg goed. De hele disc is, door de afwezigheid van extra’s en andere geluidstracks, bijna volledig voor de beeldtransfer benut. De mooi gefilmde opnames komen prachtig over op DVD, met een mooie diepte in beeld, dat goed scherp is en geen compressiefouten kent. De kleuren zijn vrij ingetogen, maar waar nodig ook goed verzadigd. Het contrast is wat aan de lage kant, waardoor ook het zwartniveau niet echt optimaal is. Maar dat is een klein punt van kritiek op verder een heel goede beeldtransfer.

Voor het geluid op de DVD van The Little Comrade is er een Ests Dolby Digital 5.1-track beschikbaar. Geen probleem, gezien dat de originele taal van de film is. Er wordt ook hier en daar een flard Russisch gesproken. Het geluid richt zich erg op de voorste kanalen, met de nadruk op het middenkanaal, waar ook alle dialogen uit voortkomen. De front- en surroundkanalen doen wel mee, maar staan behoorlijk zacht in de mix. Met name bij de spaarzame muziek worden ze wel volledig benut. Het LFE-kanaal komt in het geheel niet voor, maar daar is het ook de soort film niet naar. Het is op zich een sfeervol opgebouwde geluidstrack, maar het gevoel dat je echt ‘midden-in-het-geluid’ zit is er hier niet bij.

De DVD van The Little Comrade heeft statische menuscherm waar de instellingen voor ondertiteling en hoofdstuktoegang kan worden gekozen. Er staan geen extra’s op deze DVD-uitgave.

Als de 6-jarige Leelo met haar ouders net verhuisd is wordt haar moeder opgepakt vanwege te overdadige Estse nationalistische sympathieën. Ze beloofd Leelo snel weer thuis te komen, als ze zich lief gedraagt. Maar na maanden is moeder nog niet thuis. The Little Comrade is gebaseerd op de authobiografische boeken van Leelo Tungal, een beroemde Estse schrijfster van (kinder)boeken. De film geeft vanuit een bijzonder oogpunt een kijk op het leven in Estland onder het bewind van Stalin. De DVD-uitgave heeft een uitstekende beeldkwaliteit en een prima, doch weinig opzienbarende geluidstrack en helemaal geen extra's.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Just Entertainment.