Apollo 13

22-01-2020

8

Apollo 13 (UHD)

Jim Lovell (Tom Hanks) is werkzaam bij de NASA, in het Amerika van de jaren ’70. Hij wil maar één ding en dat is voet op de maan zetten. Hij heeft er dan ook lang op moeten wachten, maar nu is het dan eindelijk zover. Door ziekte van de originele vluchtleider worden Jim en zijn team ingezet op Apollo 13. Hij is dan ook erg blij, maar zijn vrouw wat minder. Zij heeft geen goede gevoelens bij de reis naar onze maan, iets dat snel wordt omgezet in werkelijkheid. Tijdens de vlucht, die aanvankelijk goed verloopt, doen er zich een aantal grote problemen voor. Jim en zijn team moeten nu alles op alles zetten om weer veilig voet op aarde te kunnen zetten. In de tussentijd valt de media, die eerst nauwelijks interesse had in een zoveelste vlucht naar de maan, de vrouwen van de teamleden lastig. Dit alles voor een goed verhaal, maar hun aandacht is uiteraard bij hun mannen in de ruimte. Jim moet in de tussentijd samen met zijn teamleden Fred (Bill Paxton) en Jack (Kevin Bacon) zien te overleven in een vijandige omgeving, met een teruglopende voorraad zuurstof.

Apollo 13 vertelt het waargebeurde verhaal van de mislukte reis naar de maan van de dertiende Apollo missie. Dit zou de derde keer worden dat mensen op de maan zouden lopen, maar tijdens de reis ging er van alles mis. Commandant van het schip, Jim Lovell, schreef over zijn ervaringen in het boek Lost Moon: The Perilous Voyage of Apollo 13. Dit boek was de basis voor de hier besproken film, die geregisseerd werd door Ron Howard (Backdraft, Ransom). Waargebeurde films kunnen nogal eens verzanden in een flinke dosis sentiment en tranentrekkerij. Ook Apollo 13 heeft diverse momenten waarop dit van toepassing is, maar over het algemeen is het een film die weet te boeien en te vermaken. Het verhaal is volgens kenners een erg goede vertelling van wat er zich daadwerkelijk heeft afgespeeld in de ruimte. Deze feiten zijn op zich al spannend en dramatisch genoeg en daarom hoefden de makers nauwelijks van deze feiten af te wijken. De prent is goed geschreven, met een vlot tempo en voldoende karakterontwikkeling. Als kijker worden we afwisselend meegenomen naar de mannen in het ruimtevaartuig en hun geliefden op aarde. Deze wisselingen zorgen ervoor dat het nooit saai wordt en je op meerdere vlakken meeleeft met de karakters. Qua uiterlijk is het ook allemaal dik in orde. Howard en zijn team wilden een zo nauwkeurig mogelijke film maken. De sets zien er dan ook uitstekend uit. Je hebt nergens het idee dat de astronauten zich gewoon in een nagebouwde cabine bevinden. Voor de scènes waarin zij gewichtloos moesten zijn, werden vluchten gemaakt met een speciaal toestel van NASA. Dit toestel maakt enkele steile afdalingen waardoor gewichtloosheid kan worden gesimuleerd. Voor dit doeleinde werden voor de film vele honderden vluchten uitgevoerd, iets dat aangeeft hoe ver de makers wilden gaan om alles goed in beeld te brengen. Ook de cast lijkt alles te geven en leeft zich uitstekend in. De rollen van de drie astronauten worden gespeeld door Tom Hanks, Kevin Bacon en Bill Paxton. Hanks is sterk als vanouds, maar Bacon en Paxton weten zich naast hem goed staande te houden. Het drietal weet de wanhoop en onderlinge spanningen goed over te brengen. Hierdoor komt het geheel authentiek en realistisch over. Naast deze drie mannen zien we nog Ed Harris en Gary Sinise. Ook zij zetten sterke rollen neer. Apollo 13 stamt alweer uit 1995, maar de prent heeft nog niks aan kracht ingeleverd. Ook mensen die de film al eens gezien hebben, kunnen deze makkelijk nog eens bekijken. Want ook al weet je hoe het allemaal zal eindigen, de film blijft spannend en bovendien erg goed gemaakt.

Apollo 13 is al meerdere malen op DVD en Blu-ray Disc verschenen. Eerst als een standaard uitgave, later als een 2 Disc Special Edition. Lees hier onze, enigszins beknopte, recensie van de standaard DVD. De recensie van de eerste BD-uitgave is hier te vinden. Na deze eerste uitgave is er 5 jaar erna voor het 20-jarig bestaan van de film nog een nieuwe uitgave uitgebracht die een geremasterde beeldtransfer bevat. In 2017 is er een UHD+BD-uitgave gekomen met een UHD met 4K-geremastered beeld en een object-based-soundtrack, en de BD van het 20-jarig jubileum. Deze UHD+BD-uitgave wordt hier besproken.

Genre: Actie, Drama, Thriller
Jaar: 1995
Speelduur: 140 min
Verpakking: UHD Duo keepcase in slipcase
Beeldverhouding: 2.35:1 Ultra UHD niet anamorf
  • DTS:X - Engels
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Pools
  • DTS 5.1 - Tsjechisch
  • En vele andere
EAN: 5053083120511

• Apollo 13: 20 jaar later
  • Audiocommentaren
  • Lost Moon: De overwinning van de Apollo 13
  • Conquering Space: De maan en verder
  • Lucky 13: Het verhaal van de astronauten

Niet conform de normale volgorde in een UHD-recensie bespreken we eerst de beeldkwaliteit op BD. Dit omdat deze transfer ook vanuit een 4K-master komt en op zichzelf al een hele grote ugrade is ten opzichte van de eerste BD-uitgave die wij hier ook hebben besproken. Dus de opbouw van beeldkwaliteit volgt de volorde van besprekingen. De eerste beeldtransfer had nogal last van kunstmatige verbeteringstechnieken, zoals edge-enhancement, en artefacten zoals beeldruis en de wat uitgewassen kleuren. Universal is voor deze release terug gegaan naar de tekentafel en een geheel nieuwe transfer gemaakt van een nieuwe master. En dat is ook te zien. Apollo 13 krijgt nu een 1080p-beeldtransfer mee, in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.35:1, die een nieuwe kijk geeft op de film. Kleuren spreken veel meer en ogen veel meer natuurlijk. Scherpte is nu in goede mate aanwezig en niet kunstmatig versterkt. Beeldruis is afwezig en wat overblijft is een mooie filmische grain. Detaillering is een stuk beter gedefinieerd en schaduwdetail en contrast zijn veel beter van kwaliteit. Een geweldige stap vooruit.

De UHD-transfer in 2160p met HDR10-beeldverbetering doet nog een stapje boven de kwaliteit op BD. Ook uitgevoerd in het oorspronkelijke beeldformaat is dit een 'native'-4K-transfer, ofwel een direct 4K-scan van het originele negatief. En dat is te zien. Door de verhoogde resolutie is detaillering nu nog beter. Kleuren zijn door HDR10 nog mooier, natuurlijk en beter geschakeerd. Vooral het contrast en schaduwdetail van de vele scènes in de ruimte zijn een grote stap vooruit. Het beeld blijft een mooi filmisch uiterlijk hebben met een mooie gradatie aan grain. Om in de geest van de film te blijven is de BD een stap vooruit maar de UHD een grote sprong.

NB: Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

Op UHD krijgt Apollo 13 ook een volledig nieuwe audiotrack, namelijk een DTS-HD Master Audio 7.1-track met een DTS:X-extensie. Ten opzichte van de DTS-HD MA 5.1 track is deze DTS:X track meer object-based opgezet, dus met een continue geluidsbeleving in plaats van een directionele surround-track. Bij deze DTS:X-track is er dus continu geluid aanwezig uit alle kanalen, maar dat is voornamelijk erg subtiel.  Dialogen zijn nog steeds netjes hoorbaar en alle geluiden zijn goed geplaatst over alle kanalen, waar deze track vooral de meerwaarde biedt is in de hoogte-kanalen. Vooral tijdens de ruimte-missie is er veel geluid te horen uit de hoogte-kanalen en dan vooral de effecten van de shuttle waarmee ze vliegen. Ook overhead-speakers die zaken omroepen in het NASA-ruimtestation is nu vanuit de hoogte te horen. Een geweldige audiotrack die een volledig nieuwe dimensie en ervaring biedt.

De BD bevat dezelfde DTS-HD MA 5.1-track als de eerste BD-uitgave die we besproken hebben.

Op de UHD van Apollo 13 staan als enige extra's de twee audiocommentaren. Op de BD staan dezelfde extra's als de eerste uitgave, met daarbij één nieuwe extra, een korte retroperspectieve featurette. Die is als enige in HD, de rest van de extra's is in SD. Alle extra's zijn Nederlands ondertiteld.

Apollo 13: 20 jaar later (11 min)
Regisseur Ron Howard en producent Brian Grazer blikken na 20 jaar terug op het maken van de film. Ze hebben wat leuke anecdotes en herinneringen te vertellen. Jammer genoeg is de speelduur wat kort en mis je ook mensen zoals een Tom Hanks die hadden kunnen bijdragen.

Lost Moon: De overwinning van de Apollo 13 (58 min)
Een zeer uitgebreide en informatieve documentaire waarin leden van de cast en crew aan het woord komen over de film. Ook praten zij over de vlucht en hoe zij het vonden om aan dit project mee te werken. Door middel van archiefbeelden en interviews krijgen we ook de echte astronauten en betrokkenen te zien en te horen. Zij vertellen iets over de gebeurtenissen aan boord van het ruimtevaartuig en hoe het was om op aarde mee te leven met de drie mannen.

Conquering Space: De maan en verder (48 min)
Deze documentaire gaat in op de race die ontstond in de jaren ’60 om als eerste land een mens op de maan te zetten. Experts komen aan het woord over deze race en het ruimtevaartprogramma in het algemeen.

Lucky 13: Het verhaal van de astronauten (12 min)
Een kort overzicht van de gebeurtenissen aan boord van Apollo 13, waar we ook de echte astronauten aan het woord zien. De featurette stamt uit 1995, net na het uitkomen van de film.

Op deze uitgave zijn twee commentaren te vinden. De eerste is van regisseur Ron Howard. Hij vertelt veel over het maken van de film, met veel achtergrondinformatie en feitjes. Hij heeft duidelijk een zwak voor deze prent, aangezien hij met veel plezier praat over zijn project. Het tweede commentaar is van de echte Jim Lovell, samen met zijn vrouw Marilyn. Ook dit commentaar is interessant om te beluisteren, aangezien je nu vanuit eerste hand hoort hoe het was om alles mee te maken in het vaartuig, maar ook op aarde. De twee geven ook aan wanneer de film afwijkt van de werkelijkheid.

Trailer (3 min)
Bioscooptrailer van de film.

Apollo 13 vertelt het waargebeurde verhaal van dertiende Apollo missie. Tijdens deze vlucht naar de maan ging er van alles fout, waardoor de drie astronauten moesten zien te overleven en een weg terug vinden naar de aarde. De film is pakkend en zit bovendien erg goed in elkaar. Het geheel is duidelijk met liefde gemaakt en oogt ook erg realistisch. De cast zet enkele uitstekende optredens neer. Alles bij elkaar een film die nog steeds weet te vermaken. Deze UHD+BD-uitgave bevat een geheel nieuwe 4K-transfer op UHD en ook tevens een nieuwe transfer op BD. Ook de audiotrack is geheel vernieuwd met een next-gen object-based DTS:X-audiotrack. De extra's zijn overgenomen van de BD en ten opzichte van de eerste BD-uitgave aangevuld met een nieuwe featurette. Een zeer grote aanrader.