Backdraft

30-01-2020

9.1

Backdraft (UHD)

Het kan tijdens een brand gebeuren dat het vuur alle beschikbare zuurstof in de aanwezige ruimte opbrandt en zo min of meer uitdooft. Bij een plotselinge toestroom van lucht wakkert het vuur echter zeer vlug weer aan, op een explosieve manier. Dit verschijnsel wordt "backdraft" genoemd. De brandweer van Chicago krijgt te maken met een pyromaan die dankbaar van dit verschijnsel gebruik maakt. Het is aan de rivaliserende broers en brandweermannen Stephen en Brian McCaffrey (Kurt Russell en William Baldwin) om uit te zoeken wie precies die branden sticht en waarom. Zij krijgen daarbij onder andere de hulp van brand-expert Donald Rimgale (Robert De Niro) en pyromaan Ronald Bartel (Donald Sutherland).

In de jaren '90 was regisseur Ron Howard erg succesvol met filmklassiekers als Apollo 13, Ransom en ook Backdraft. Voor alle films wist hij de grootste sterren te strikken, waaronder Tom Hanks, Mel Gibson, Bill Paxton en nog veel meer. Ook voor Backdraft wist hij niet de minste namen aan zijn cast toe te voegen: Kurt Russell, Robert De Niro en zelfs Donald Sutherland in een bijrol. Backdraft gaat over een verschijnsel dat wanneer een ruimte in vuur en vlam staat het vuur ogenschijnlijk wordt gedoofd door een gebrek aan zuurstof, maar uiteindelijk nog wel aanwezig is. Door een plotselinge stroom zuurstof krijg je een instantie ontbranding en dus een explosie. De twee broers die hiermee te maken krijgen worden overtuigend gespeeld door Kurt Russell en William Baldwin. Russell speelt de stoere en grote broer die zijn kleinere broer pest en plaagt, maar uiteindelijk hem wil beschermen, omdat hij van hem houdt als broer. Baldwin speelt de jongere, besluiteloze en ietwat lakse broer ook met verve. Overtuigd van zijn eigen gelijk en daarbij ietwat naïef, gaat hij toch als brandweerman werken, ondanks sterke adviezen van zijn oudere broer om het niet te doen. En de relatie van de broers is het hart van de film en daarom is deze film, bijna 30 jaar na dato, nog steeds actueel en hartverwarmend. De grootschalige fysieke effecten overtuigen ook nog steeds. Bijna alle scènes met brand en vuur erin zijn praktisch gefilmd, dus zonder computereffecten. Dat blijft verbluffend ogen en overtuigen dat het menens is. Overigens was dat vaak voor de cast en crew ook veelal met gevaar voor eigen leven en apparatuur. Zaken die in de tegenwoordige tijd anders worden opgelost door middel van het inzetten van CGI. Ook de rest van de cast presteert indrukwekkend. Robert De Niro bijt zich als brand detective echt vast in de zaak en weet ondanks kortere screentime de aandacht echt te pakken. Ook Scott Glenn, J. T. Wlash, Jennifer Jason Leigh en Donald Sutherland maken indruk met hun betrekkelijke kleine rol. Backdraft blijft een spektakelstuk met actie, spanning, sensatie en nog steeds indrukwekkende vuur-effecten. Met een dijk van ene cast en een hartverwarmend centraal verhaal dat altijd actueel blijft is Backdraft nog steeds een filmklassieker.

Backdraft heeft een aantal fysieke uitgaven gekregen. De eerste DVD-uitgave hebben we hier besproken en die was niet al best van kwaliteit. Een tweede DVD-uitgave was een 2-disc Special Edition. In 2010 is een eerste uitgave op Blu-ray Disc gekomen. Bijna 10 jaar na die uitgave is een UHD+BD-uitgave uitgebracht. De UHD bevat een volledige nieuwe 4K-remaster en een upgrade in de audiotrack, de BD is dezelfde als die uit 2010.

Jaar: 1991
Speelduur: 137 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Beeldverhouding: 2.35:1 Ultra UHD niet anamorf
  • DTS:X - Engels
  • DTS 2.0 - Spaans
  • DTS 5.1 - Japans
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Fins, Frans, Noors, Zweeds, En vele andere
EAN: 5053083185398

• Ron Howard Introduction
  • Igniting the Story
  • Bringing Together the Team
  • The Explosive Stunts
  • Creating the Villain: The Fire
  • Real-Life Firemen, Real-Life Stories

De UHD van Backdraft bevat een beeldtransfer in het oospronkelijke beeldformaat van 2.35:1 met een resolutie van 2160p en met HDR10-beeldverbetering. Net als Apollo 13 heeft Universal een volledig nieuwe 4K-scan gemaakt en het resultaat is indrukwekkend. Door de verhoogde resolutie is scherpte en detaillering uitstekend, zelfs perfect te noemen. Kleuren zien er fris en helder uit. Het rode van het vuur spat van je scherm af. Schaduwdetaillering en contrast zijn erg sterk in de donkere scènes. Door HDR10  is er een hele mooie nuance tussen de kleuren. In de felle vuurzee blijven de rest van de omgeving ook goed zichtbaar en gedetailleerd. Een geweldig mooie transfer.

Hier zie je waar het verschil ligt. Backdraft staat op Blu-ray Disc in 1080p in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.35:1. De kwaliteit van de transfer is op zich prima. Scherpte is prima alhoewel soms een beetje soft. Kleuren komen natuurlijk over. Het vuur kleurt mooi rood en de donkere scènes zijn best goed te noemen. Maar toch, als je de UHD hebt bekeken dan komt de BD wat saai over, helaas. Op zichzelf prima, maar gezien de leeftijd van de transfer (2010) zijn er ook betere transfers te vinden op BD.

Backdraft krijgt op UHD een DTS-HD Master Audio 7.1-track mee met een DTS:X-extensie. Net als het beeld is het geluid ook opnieuw onder handen genomen. Volledig nieuw gemixt, levert deze track een nieuwe ervaring op. Veel aggressiever dan de reguliere 5.1-track die we hieronder bespreken; levert deze DTS:X-track een veel actievere en dynamische geluidsbeleving op. Dat merk je vooral in de brandscènes waar het vuur uit alle kanalen wakkert, ook uit de hoogte-kanalen. Explosies dreunen echt je kamer binnen met een echte 'punch' in het laag. Muziek en de score van Hans Zimmer zingt rond door je kamer heen. Dialogen zijn nestjes en fris. Een geweldige audiotrack.

De BD van Backdraft krijgt een DTS-HD Master Audio 5.1-track mee. Ook op zich niks mis mee, maar deze stamt al uit 2010. Iets meer directioneel georiënteerd geeft deze track een wat meer klassieke surroundervaring. Dialogen zijn netjes hoorbaar en alle voorname geluiden, met spaarzame omgevingsgeluiden, komen uit de voorste speakers. Bij actiescènes komen de surroundspeakers aan bod met een goede ondersteuning. Ook de subwoofer doet zijn werk goed. Een prima audiotrack.

Op de UHD van Backdraft staan geen extra's. Alle extra's staan op de BD en die zijn hetzelfde als op de 2-disc Special Edition DVD. Alle extra's zijn in SD en Nederlands ondertiteld.

Ron Howard Introduction (3 min)
Ron Howard geeft een korte indroductie op zijn film. Deze introductie wordt voor de film afgespeeld.

Deleted Scenes (43 min)
Maar liefst bijna drie kwartier aan verwijderde scènes. Erg interessant om te bekijken.

Igniting the Story (15 min)
Regisseur Howard en producent Brian Grazer praten over de film en hoe het verhaal en script tot stand kwam.

Bringing Together the Team (19 min)
Deze featurette gaat over de casting.

The Explosive Stunts (15 min)
Hier zie je hoe de vele actiescènes werden gefilmd. Heel interesant om te zien.

Creating the Villain: The Fire (13 min)
Ook erg interessant, hier zie je hoe de vuurscènes werden gemaakt.

Real-Life Firemen, Real-Life Stories (9 min)
De brandweerkazerne waar werd gefilmd bestaat echt en wordt ook gebruikt. Hier zie je welke brandweerhelden er werken.

In Backdraft gaan de broers McCaffrey (Kurt Russell en William Baldwin) tezamen de vele branden te lijf om als brandweerhelden de levens van de onschuldigen te redden. De film heeft een hart en een ziel dat gaat over broederliefde. Ook heeft de film nog steeds indrukwekkende scènes met vuur die nog steeds ontzag wekken. De UHD+BD-uitgave maakt ook indruk met een fabelachtig mooie 4K-transfer, geweldige DTS:X-soundtrack en een sterk pakket aan extra's die een hele interessante kijk achter de schermen geven. Het enige waar we echt over kunnen klagen is de nieuwe cover van de UHD. Deze is toch een stuk minder mooi dan de klassieke cover met het silhouet van een brandweerman te midden van een vuurzee (te bekijken op de cover van de DVD die we hier hebben besproken). Desalniettemin is deze UHD+BD-uitgave van Backdraft een dikke aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.