Widows

04-02-2020

7.5

Widows (UHD)

Een groep gangsters onder de leiding van Harry Rawlings (Liam Neeson) pleegt lucratieve overvallen, waarbij ze goed geld verdienen. Hun echtgenoten zitten thuis en leiden zo hun eigen leven. Ze weten van de 'baan' van hun man, maar zeggen er weinig over en doen alsof er weinig aan de hand is. Na een laatste overval gaat het gruwelijk mis; bij de ontspanning staat een cordon politieagenten hun op te wachten en voorziet de vluchtauto van een kogelregen waarbij niemand het overleeft. Hun echtgenoten staan er voortaan alleen voor. Maar dan worden ze benaderd door allerlei ongure types die aangeven dat hun echtgenotes geld hebben gestolen van hun baas en dat willen ze terug. De leiding van deze types is Jamal Manning (Brian Tyree Heny) en hij strijdt met Jack Mulligan (Colin Farrell) om de stad te gaan besturen. Jack wordt bestuurd door zijn vader Tom (Robert Duvall) en de druk ligt hoog, want alle generaties Mulligan hebben de stad bestuurd. Ondertussen heeft Veronica Rawlings, de echtgenote van Harry, een plan om de laatste ideeën van haar man om te zetten in concrete plannen. Ze benadert de weduwen van de collega's van haar man (o.a. Michelle Rodriguez) om samen ene team te vormen. Zo kunnen ze de schulden van hun echtgenotes afbetalen en houden ze zelf er ook nog wat aan over. Maar zoals altijd komen er genoeg kinken in de kabel en vele verrassingen...

Widows is de nieuwste film van gelauwerd regisseur Steve McQueen, die zijn film 12 Years A Slave een Oscar zag winnen voor Beste Film. De lat lag hierna, voor regisseur McQueen, aardig hoog en met Widows is hij een kant opgegaan die weinig mensen wellicht verwachtte. De film is op zich namelijk best generiek opgezet en het thema en verhaal zijn al wel eens verteld in andere films. Waar het in deze film voornamelijk om draait is de hoofdpersoon Veronica, voorteffelijk gespeeld door Viola Davis. Ze kon ook voor het eerst in haar loopbaan een rol als hoofdrolspeelster gaan spelen. En die mogelijkheid pakt ze meteen met beide handen aan. Ze speelt de kille en harde Veronica met veel lagen in haar persoonlijkheid absoluut geweldig. Aan de een kant is een een harde zakenvrouw die de overval die ze wilt plegen niets anders dan een zakelijke transctie, aan de andere kant is het een eenzame vrouw, met slechts een klein hondje als enige vriend(in). Ook mist ze haar echtgenoot erg en wil contact met hem houden via zijn spullen, maar tegelijkertijd wil ze geen verbintenis hebben met haar nieuwe teamleden. Widows bevat een grote verrassing en plotwending in de film die het gehele laatste deel van de film bepaalt. Het geeft de film helaas alleen wel weinig herkijkwaarde en is een beetje een 'goedkope' truc om een interessante film te maken. De impact op de karakters is wel groot en dat wordt ook erg goed gespeeld. Het is alleen een truc die een regisseur als McQueen niet nodig moet hebben, want met voorgaande films heeft hij wel bewezen met een goed en sterk script een uitstekende film te kunnen maken, zonder dit soort trucs. Toch blijft Widows overeind staan en dat is vooral te denken aan de zeer sterke vertolking van o.a. Viola Davis.

Widows krijgt in Nederland alleen een uitgave op DVD en Blu-ray Disc. In het buitenland, onder andere Duitsland, krijgt de film ook een uitgave op UHD. Deze Duitse UHD, die zowel op de BD als UHD Nederlandse ondertiteling heeft, wordt hier besproken.

Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Speelduur: 130 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Spaans, En vele andere
EAN: 4010232078018

• Widows Unmasked: A Chicago Story
  • Gallery

Widows krijgt op UHD een beeldtransfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1. De resolutie is 2160 en de transfer bevat HDR10-beeldverbetering. Widows is op film gedraaid en heeft een 4K-output gekregen en dus is deze 4K-transfer erg trouw aan hoe de film origineel is opgenomen. En dat is ook zeker te zien. De transfer bevat een zeer aangename beeldkwaliteit met een mooi, rustig uiterlijk met een goede scherpte en veel detail. Kleuren zijn warm en er is een mooie gradatie aan grain. HDR10 laat zien hoe de mooie kleuren worden afgewisseld en ook bij de vele donkere scènes zie je genoeg detail. Een prachtige transfer die niets te wensen overlaat.

Ook de 1080p-transfer van Widows is van goede kwaliteit. De transfer heeft een 2.39:1-beeldverhouding en heeft als resolutie 1080p. Scherpte is prima in orde, net als de kleuren. Contrast en zwartniveau zijn prima. Het enige foutieve is dat sommige scènes wat bewegingsonscherpte hebben, vooral rondom personen. Alsof de personen te snel bewegen voor het beeld om te volgen. Het ziet er een beetje vreemd uit, maar gebeurt gelukig niet al te veel.

NB: Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

Widows bevat op UHD een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack met een Dolby Atmos-extensie. De soundtrack van deze film is wat meer ingetogen, met veel ambiance-geluiden en muziek. Geweldscènes komen wel voor en deze zijn dan meteen erg bombastisch. Toch is de dynamniek veel verfijnder dan de 'reguliere' surroundtrack op BD. De Atmos-track weet de sfeer van de film meer te benadrukken door een betere dynamiek en spreiding. Een erg aangename audiotrack, ook uit de hoogte.

De BD van Widows bevat een DTS-HD Master Audio 5.1-track in de oospronkelijke Engelse taal. Deze track is wat meer directioneel geplaatst dan de Atmos-track. Desalniettemin is de track zeer sterk met goed verstaanbare dialogen en een goede spreiding van de verschillende geluiden over de kanalen. Een prima audiotrack.

De UHD van Widows bevat geen extra's. Alle extra's staan op de bijgeleverde Blu-ray Disc. De extra's zijn in 1080p HD en zijn ook Nederlands ondertiteld.

Widows Unmasked: A Chicago Story (52 min)
Een zeer interessante making-of, die dieper ingaat op het verhaal, de origine en de totstandkoming van alle facetten van de productie. Zeker het bekijken waard. Ook bevat de making een aantal interessante interviews.

Gallery (2 min)
Een fotogalerij met allerlei stills uit de film

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film.

Veronica Rawlings (Viola Davis) gaat na de dood van haar man Harry (Liam Neeson) zijn baan oppakken om het geld te verdienen dat hij zou gaan doen. Alleen, Harry was een crimineel en overvaller en het geld wat ze moet verdienen moet ze afstaan aan andere criminelen die haar onder druk zetten. Samen met de andere weduwen van de bende van Harry beraamt ze een plan om de miljoenen te gaan ophalen. Alleen alles loopt fout en diverse verrassingen volgen. Widows is een meer conventionele film van gelauwerd regisseur Steve McQueen, die helaas een trucje heeft gestopt in het script om het allemaal extra interessant te maken. En dat was niet nodig, want de film blijft al overeind staan door het sterke spel van o.a. Viola Davis. De Duitse UHD-uitgave van Widows heeft een uitstekende 4K-transfer op UHD en een sterke Dolby Atmos-track. De BD bevat een prima 1080p-transfer en een solide DTS-HD MA-track. De extra's staan op de BD en zijn in hoeveelheid klein, maar de inhoud is erg goed. Deze UHD-uitgave is het waard om te importeren.