Godzilla

19-02-2020

7
UHD

Godzilla (UHD)

Wanneer een vissersboot wordt aangevallen door een enorm monster uit de zee wordt er alarm geslagen. Maar dat is nog niet alles, het monster is de stad New York ingedoken en zorgt daar voor veel ravage. De Amerikaanse regering stelt direct een onderzoeksteam samen. Nick Tatopoulus (Matthew Broderick) maakt deel uit van dit team. Zijn taak; onderzoeken wat GODZILLA naar New York City heeft gedreven. Nick gaat samen met het leger achter het enorme beest aan met maar een doel, Godzilla vernietigen voordat hij alles en iedereen verplettert.

Films over Godzilla bestaan al een hele lange tijd. Het mystieke wezen heeft zijn oorsprong in 1954 in Japan in de eerste Godzilla-film, geregisseerd door Ishiro Honda. Tussen 1954 en 1974 werden er totaal 15 Godzilla-films gemaakt in Japan en het Amerikaanse specialty-label Criterion heeft speciaal voor zijn duizendste uitgave een volledige boxset gemaakt met alle Japanse Godzilla-films erin. Godzilla kwam in Amerika voor het eerst in 1998 op het witte doek met deze film van regisseur Roland Emmerich (Independence DayThe Day after Tomorrow, The Patriot). In de bioscoop is Godzilla een enorme flop geworden door het ontbreken van (toenmalig) bekende acteurs en door het slechte, dan wel ongeloofwaardige verhaal. Toch is de film soms zo slecht dat het dan wel weer leuk wordt. De film volgt een klassiek rampenfilm-scenario qua opbouw en plotontwikkeling. Hoofdrolspelers Matthew Broderick en Jean Reno doen hun best om 'leading men' te spelen en doen dat prima. Zoals gezegd is Godzilla een echte guilty pleasure en popcorn-film geworden. In 2014 is er een remake gemaakt, ook Godzilla genaamd. In hetzelfde universum is er daarna Kong: Skull Island gemaakt en het vervolg op Godzilla: Godzilla: King of the Monsters. Dit jaar is de ultime 'face-off' gepland in de film genaamd Godzilla vs. Kong.

Godzilla is in het verleden op DVD uitgebracht en daarvan is hier een recensie te vinden. Ook is Godzilla op Blu-ray Disc verschenen in 2009. 10 jaar na die release is een UHD-uitgave verschenen. Sony brengt zijn back-catalogue-titels in Nederland uit met een 'UHD-only'-uitgave, met alleen het UHD-schijfje waarop vaak weinig of geen extra's zijn toegevoegd. Op de UHD van Godzilla staan een paar extra's en deze uitgave wordt hier besproken.

Medium: UHD
Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 1998
Speelduur: 139 min
Verpakking: UHD keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.40:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609644418

• Teaser Trailers
  • Theatrical Trailer

Godzilla krijgt op UHD een native-4K 2160P-transfer in het oorsprponkelijke beeldformaat van 2.40:1 en met HDR10-beeldverbetering. De uitgave op Blu-ray Disc is alweer 11 jaar oud dus het werd wel weer tijd voor een upgrade. En de transfer van Godzilla is er met sprongen op vooruit gegaan. De film speelt zich voornamelijk 's nachts af met veel donkere en slecht verlichte scènes. Door de verhoogde resolutie is ten eerste de scherpte en detaillering er gigantisch op vooruit gegaan. Daarnaast is er met HDR10 een veel beter contrast en shaduwdetail gekomen waardoor alle details en hints naar het Godzilla-monster veel beter zichtbaar zijn. Een geweldige tranfser die nu veel beter laat zien wat er nu eigenlijk gefilmd is.

N.B.: Screenshots zijn afkomstig van de (afzonderlijk verkrijgbare) Blu-ray Disc.

Godzilla krijgt op UHD een monsterachtige (pun intended) Dolby TrueHD 7.1-audiotrack met een Dolby Atmos-extensie. Deze track gaat als een olifant door een porceleinkast tekeer en stampt door je hele huis door. Dynamiek en spreiding is optimaal ingericht en ook zeker naar de hoogte-kanalen. En daar ligt de grootste meerwaarde van deze track. Naast de spreiding en positionering is ook de prioritering van deze track erg goed gedaan. In al het geluidsgeweld is alles goed afzonderlijk hoorbaar. Een geweldige audiotrack.

Op de UHD van Godzilla staan de volgende extra's:

Teaser Trailers (4 min)
Een tweetal teaser-trailers van de film.

Theatrical Trailer (2 min)
Bioscooptrailer van de film.

De stad New York wordt geteisterd door een onbekende monsterlijke dreiging. Godzilla is gekomen en dreigt de stad te vernielen. Aan Nick Tatopoulus (Matthew Broderick) de taak om de stad te redden. Godzilla is een echte popcorn-film geworden die jaren na dato soms zo slecht is dat hij weer leuk wordt. Op UHD is het in elk geval genieten van een geweldige beeldtransfer en monsterlijk goede audiotrack. een paar extra's zijn toegevoegd. Voor fans van de film een aanrader.