Few Good Men, A

21-02-2020

7.5

Few Good Men, A (UHD)

Luitenant Daniel ‘Danny’ Kaffee (Tom Cruise) is een jonge marine advocaat, die zijn baan bij de JAG ziet als springplank voor een latere carrière. Hij ‘verdoet’ zijn tijd met softbal en het maken van ‘dealtjes’ met de aanklager. Zo ook zijn volgende zaak, die hij op verzoek van ‘de top’ toegewezen heeft gekregen. Een zaak waarin twee jonge mariniers, korporaal Harold W. Dawson (Wolfgang Bodison) en soldaat Louden Downey (James Marshall) worden beschuldig van moord op collega marinier Santiago. Kaffee moet hierbij samenwerken met luitenant JoAnne ‘Jo’ Galloway (Demi Moore), een jonge ambitieuze advocaat bij Interne Zaken. Danny Kaffee wil de zaak snel afhandelen met een schikking met aanklager kapitein Jack Ross (Kevin Bacon). Maar Jo Galloway is ervan overtuigd dat Dawson en Downey hebben gehandeld in opdracht van hun meerderen, luitenant Kendrick (Keifer Sutherland) en kolonel Nathan R. Jessup (Jack Nicholson). Zij gelooft dat Jessup een ‘Code Red’ heeft gegeven, een niet toegestane disciplinaire maatregel. Bij de voorbereidingen op de rechtszaak raakt ook Kaffee er langzaam van overtuigd dat Dawson en Downey in opdracht hebben gehandeld. Hij ziet zich voor de ogenschijnlijk onmogelijke taak te bewijzen dat kolonel Jessup een ‘Code Red’ heeft gegeven.

A Few Good Men is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Aaron Sorkin, dat in 1989 op Broadway in première ging. Sorkin heeft zich laten inspireren door een vergelijkbare zaak bij de marine waarbij een jonge, onervaren advocaat werd toegewezen aan een moeilijke zaak met een zeer ervaren aanklager, met de bedoeling de zaak buiten de rechtbank af te handelen. Regisseur Rob Reiner heeft, na het zien van het toneelstuk, Sorkin gevraagd het stuk te bewerken tot een filmscript. A Few Good Men is een militair rechtbankdrama met een uitstekende cast. Tom Cruise zet op schitterende wijze een jonge, van zichzelf overtuigde advocaat neer die langzamerhand echt betrokken raakt bij de zaak. Met grote onzekerheid begint hij aan de rechtszaak, waarbij gedurende het proces zijn vertrouwen en overtuigingskracht toeneemt. Jack Nicholson zet op ongeëvenaarde wijze wijze de rol van kolonel Jessup neer. De kolonel die ervan overtuigd is dat die advocaten alleen maar de verdediging van Amerika tegen de vijand afzwakken. Deze rol leverde Nicholson een Oscar nominatie op. Ook de overige castleden, met Demi Moore, Kiefer Sutherland, Kevin Bacon en Kevin Pollak zetten zeer goede rollen neer en dragen evenzo bij aan het succes van deze film. Naast enkele Oscar nominaties kreeg de film ook vijf Golden Globe nominaties en diverse andere prijzen en nominaties, zoals een MTV Movie Award als beste film. In de film is ook een nog jonge Noah Wyle te zien, die later bekend zou worden als Dr. Carter in de serie ER. In het begin van de serie is een scène waarin acteur John M. Jackson als kapitein West bespreekt wie de verdediging van de twee mariniers op zich zal nemen. John M. Jackson werd enkele jaren later bekend van een soortgelijke rol als admiraal A.J. Chegwidden in de televisieserie JAGA Few Good Men is een prachtige combinatie van een zeer geslaagd script, fraai camerawerk en prachtig vertolkte rollen. Een film die na vijftien jaar nog niets aan kracht en aantrekkingskracht heeft ingeboet.

Sony heeft A Few Good Men iin het verleden op DVD uitgebracht en een recensie ervan kan je hier teruglezen. Ook heeft Sony de film op Blu-ray Disc uitgebracht waar je hier een recensie van kan teruglezen. In 2019 is er een 'UHD-only'-uitgave gekomen, met alleen de film en één extra op een UHD-schijfje. Deze uitgave-wordt hier besproken.

Jaar: 1992
Speelduur: 138 min
Verpakking: UHD keepcase
Beeldverhouding: 2.35:1 Ultra UHD niet anamorf
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609648164

A Few Good Men krijgt op UHD een native 4K-beeldtransfer mee met een resolutie van 2160P en HDR10-beeldverbetering. De film heeft een best gedateerde sfeer en productie-ontwerp maar de beeldtransfer laat zien alsof alles gisteren is opgenomen. De transfer ziet er verbluffend mooi uit met heldere, felle kleuren en een zeer scherp beeld. Kleurgradatie is erg netjes gedaan en ook contrast en zwartniveau. Huidtinten hebben nu de kleur die ze moeten hebben (in plaats van tegen het rode aan op eerdere uitgaven) en de algehele gedateerde gloed over de transfer is nu weg. Een zeer verhelderende transfer.

N.B.: Screenshots zijn afkomstig van de (afzonderlijk verkrijgbare) Blu-ray Disc.

A Few Good Men krijgt op UHD een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack mee met een Dolby Atmos-extensie in de oorspronkelijke Engelse taal. De film kent geen bombastische scènes met veel actie en explosies en dergelijke, maar bevat genoeg verbaal vuurwerk. Deze dialogen komen zeer helder en krachtig over. Muziek en ambiance-geluiden bepalen de sfeer en deze track weet door een brede spreiding en dynamiek een mooie en continue geluidsbeeld en sfeer te creeëren. Een zeer fijne audiotrack die niet heel veel gebruik maakt van de hoogte-kanalen, maar deze wel weet te gebruiken om de ruimte in de track te vergroten.

De UHD van A Few Good Men bevat één extra. Andere extra's staan op de apart verkrijgbare Blu-ray Disc.

Regisseur Rob Reiner vertelt uitgebreid over het maken van de film.

Marine-advocaat Daniel Kaffee (Tom Cruise) voert zijn werk uit met uitzicht op een latere en betere carrière. Dan krijgt hij een zaak te pakken waarbij hij de grootste baas het vuur aan de schenen moet leggen. A Few Good Men is verbaal vuurwerk en bevat veel bekende namen in uitstekende rollen. Met oinder andere Tom Cruise, Jack Nicholson, Demi Moore, Kiefer Sutherland en Kevin Bacon is dit een geweldige film met een paar memorabele acteerprestaties. De UHD van A Few Good Men bevat een frisse en verhelderende beeldtransfer en een nette audiotrack. Als enige extra is het Audiocommentaar met regisseur Rob Reiner toegevoegd. Een aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.