Hancock

29-06-2020

5.2

Hancock (UHD)

Er zijn helden, er zijn superhelden, en dan heb je Hancock. Iedereen weet dat bij grote macht een grote verantwoordelijkheid komt kijken…behalve John Hancock (Will Smith). Hancock is niet bepaald het toonbeeld van wat een superheld moet zijn: hij is sarcastisch, depressief, drankverslaafd en wordt niet begrepen. Hij zal de wereld redden, of ze het nu willen of niet. Hoewel hij al talloze levens heeft gered, krijgen de inwoners van Los Angeles langzamerhand genoeg van de verwoestende acties van hun lokale held, maar Hancock is niet het soort man dat zich iets aantrekt van wat mensen van hem denken. Daar komt echter verandering in als hij op een dag het leven redt van PR-agent Ray Embrey (Jason Bateman). Uit dankbaarheid wil Ray Hancock’s imago oppoetsen en de held weer geliefd maken bij het publiek. Rays vrouw Mary (Charlize Theron) is er echter rotsvast van overtuigd dat haar man voor een hopeloze zaak strijdt. Hancock staat nu misschien wel voor zijn grootste uitdaging ooit. Hij moet zich realiseren dat zijn manier misschien toch niet de juiste manier is, wil hij het volhouden als held.

De reacties op Hancock lopen sterk uiteen. De één vind het prima vermaak en de ander heeft er geen goed woord voor over.  Will Smith is op zijn manier eigenlijk altijd wel okay. Niet zozeer in de zin van continu Oscar-waardige rollen, maar in de zin dat hij met zijn charisma in staat is om grote films te dragen. Charlize Theron is veelal (Monster en Destroyer uitgezonderd) een prettige verschijning. Al zal haar rol als Mary in Hancock vermoedelijk niet het personage zijn die haar fans het meeste zal bijblijven. Maar dat is niet zozeer te wijten aan Theron zelf. Jason Bateman zet een ambitieuze PR-man neer die het imago van Hancock met succes opvijzelt. De zogenaamde 'bad guys' in de film (waaronder Eddie Marsan) zijn niet echt indrukwekkend te noemen. Een grommende reus en een gefrustreerde bankovervaller met een haak zijn niet voldoende om schurken van enig belang neer te zetten. Die maken een teveel komische indruk om later in de film serieus genomen te worden. Wellicht had men toch wat meer nadruk moeten leggen op de haat-liefde verhouding van Hancock met het publiek. De leukste momenten in de film zijn in mijn beleving die waarin de aan alcohol verslaafde en in een identiteitscrisis verkerende Hancock het aan de stok heeft met klagende omstanders. Door zijn persoonlijke problemen richt hij namelijk vaak meer schade aan dan hij tracht te willen voorkomen. Het tweede gedeelte van de film maakte op mij een ietwat rommelige indruk. De mythologische twist die wordt geïntroduceerd komt krampachtig over en lijkt uiteindelijk (zonder dat ik het einde hier wil verklappen) geen echt doel te hebben. Even lijkt een link te worden gelegd naar zijn ongecontroleerde gedrag uit het eerste gedeelte van de film, maar echt overtuigend komt dat niet over. Het slotakkoord van Hancock voelt dan ook wat gehaast aan. Regisseur Peter Berg (The KingdomVery Bad Things) heeft samen met cameraman Tobias Schliessler wellicht gedacht dat een bij tijd en wijlen onrustig en nerveus draaiend camerabeeld iets toevoegt aan de sfeer van de film. Het eerste gedeelte van Hancock was absoluut vermakelijk. Het tweede deel van de film hinkt op teveel gedachten tegelijkertijd, waardoor de film een goede uitwerking ontbeert.

Sony heeft Hancock zowel op DVD als op Blu-ray Disc uitgebracht, van de BD is hier een bespeking te vinden. Recent is een 'UHD-only'-uitgave uitgebracht. Op deze UHD staat alleen de film, zonder verder extra's. Ook de verlengde versie van de film is niet toegevoegd. Deze UHD-uitgave wordt hier besproken.

Genre: Actie, Komedie/Humor
Speelduur: 92 min
Verpakking: UHD keepcase
Beeldverhouding: 2.40:1 Ultra HD niet anamorf
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609649307

Hancock krijgt op UHD een 2160p-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1 met HDR10-beeldverbetering. Het uiterlijk van de film is nogal warm met veel felle kleuren en een warme gloed. De tyransfer weet dit uitstekend weer te geven. Kleurentiming en gradatie is erg goed gedaan, en HDR10 is hier de grootste hulp bij geweest. Zwartniveau en schaduwdetail zijn ook dik in orde. Donkere sc`nes blijven erg don ker zonder veel schaduwdetail maar dat is een stijlkeuze van de regisseur. Een hele goede transfer van Sony.

N.B.: Screenshots zijn afkomstig van de (afzonderlijk verkrijgbare) Blu-ray Disc.

Hancock vliegt op UHD met een referentie-waardige Dolby TrueHD 7.1-audiotrack met een Dolby Atmos-extensie. Hancock bevat veel actiescènes met bombastische gebluidseffecten die door elke hoek van de kamer slingert. Spreiding en dynamiek zijn optimaal. Ook is de track genuanceerd zodat er ook rustige momenten zijn in de track. Afstelling en balancering zijn erg goed gedaan. Een aanrader.

Zoals hierboven vermeld bevat de UHD van Hancock geen extra's.

John Hancock (Will Smith) is niet zomaar een superheld. Hij bezit alle krachten, maar is als persoon een ploert van een mens. Als hij het leven redt van PR-agent Ray Embrey wil Ray in dank voor de hulp het imago oppoetsen van Hancock. Ondanks wat de vrouw (Charlize Theron) van Hancock wil, gaat hij toch de uitdaging aan. Hancock is gemaakt door regisseur Peter Berg (Deepwater Horizon, Patriots Day) en is niet zijn beste film. Het is allemaal wat rommelig, geforceerd en uiteindelijk soms ook gewoon niet grappig. Latere films van Berg, bijvoorbeeld The Kingdom (en hierboven genoemde), zijn wat genuanceerder en hebben een consistenter verhaal. De UHD van Hancock is een redelijke aanrader met goed beeld en geluid, maar zonder extra's. Ook de verlengde versie van de film is niet bijgevoegd, maar gezien de kwaliteit van de film is dat misschien nog niet eens zo'n groot gemis.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.