Da Vinci Code, The

02-03-2020

8.2
UHD

Da Vinci Code, The (UHD)

Jacques Saunière (Jean-Pierre Marielle), de curator van het Louvre, wordt in zijn eigen museum vermoord. Voor hij sterft weet hij nog enkele mysterieuze codes op de vloer te schrijven. Voor de Franse politieagent Bezu Fache (Jean Reno) is de Amerikaanse professor in symboliek Robert Langdon (Tom Hanks) de belangrijkste verdachte. Sophie Neveu (Audrey Tautou), de kleindochter van het slachtoffer, denkt daar echter anders over en helpt Langdon te ontsnappen. Samen volgen ze de sporen die Saunière heeft achtergelaten om de echte moordenaar te vinden. Ze worden daarbij niet alleen achternagezeten door Fache en zijn Franse politiecollega’s, maar ook door monnik Silas (Paul Bettany) en zijn opdrachtgever bisschop Aringarosa (Alfred Molina). Langdon en Neveu gaan te rade bij Langdon’s vroegere studievriend Sir Leigh Teabing (Ian McKellen). Van hem horen ze meer over de Priorij van Sion, een mysterieus genootschap dat een bijzonder geheim beschermt. Een geheim over het geloof en het leven van Jezus Christus, dat zo groot is dat het de mensheid voor altijd zal veranderen...

In 2003 verscheen de ‘fact-fiction’ roman “The Da Vinci Code” van de Amerikaanse schrijver Dan Brown. De roman was het vervolg op zijn eerder verschenen thriller “Angels and Demons” (Het Bernini Mysterie). In “Angels and Demons’ wordt een reis terug in de tijd gemaakt om de strijd tussen religie en wetenschap te verklaren. In deze roman spelen de kunstwerken van Gian Lorenzo Bernini in Rome de leidraad in een zoektocht. De verfilming van dit boek is nu (2009) onder de titel Angels and Demons te zien. Met “The Da Vinci Code” hanteert Brown dezelfde aanpak. In dit verhaal een zoektocht naar de Heilige Graal en de ontrafeling van het grootste geheim uit de geschiedenis dat de Kerk eeuwenlang verborgen heeft gehouden. Centraal in deze vertelling staan de kunstwerken van Leonardo da Vinci, en dan met name zijn wereldberoemde fresco ”Het Laatste Avondmaal”. De fictieve thriller bleek een wereldwijde bestseller, het boek is vertaald in 44 talen en wereldwijd werden er zo’n 50 miljoen exemplaren verkocht. Ondanks het feit dat het boek pure fictie is, waarbij Brown handig gebruik maakt van een herkenbaar en realistisch geschetst decor, werd de roman door velen als ‘waarheid’ aangenomen. Mede vanuit deze optiek wekte het boek veel kritiek uit zowel christelijke als wetenschappelijke hoek.

Regisseur Ron Howard, producer Brain Gazer en scriptschrijver Akiva Goldsman werkten al eerder samen bij films als A Beautiful Mind (2001) en Cinderella Man (2005). Met de verfilming van The Da Vinci Code begonnen zij te werken aan een controversieel werk. Bij de verfilming zijn ze dicht bij het boek van Dan Brown gebleven. Brown zelf is betrokken geweest bij het schrijven van het script. Het proces betekende ook dat Brown aanvullingen op het verhaal heeft gemaakt en de film in zekere zin een soort bijgewerkte versie van het boek is. De film is een bijzondere mengeling van een thriller en mysterie. Terwijl de hoofdpersonen op de vlucht zijn voor politie en andere achtervolgers, proberen ze een mysterie op te lossen, waarin de waarheid verscholen ligt achter geheimzinnigheid en bedrog. Actie en spanning worden afgewisselend met momenten van spirituele rust, kalmte en overpeinzingen. Howard heeft de afwisseling tussen deze verschillende kenmerken met goede timing in de film gebracht, wat de film een ‘plezierig ritme’ geeft. Evenals het boek is ook de verfilming met gemengde kritieken ontvangen. Met name de professionele critici lieten zich minder enthousiast over de film uit. Maar het publiek was positief, getuige de ruime bezoekersaantallen in de bioscopen. Het zwaartepunt van de kritieken ligt voornamelijk op de hoofdkarakters. Howard heeft een soort afstandelijk stijl genomen. Beide onderzoekende personen Robert Langdon en Sophie Neveu, prima gespeeld door Tom Hanks en Audrey Tautou, roepen geen hartstochtelijk gevoelens van dramatiek of betrokkenheid op. Een bewuste keuze van Howard, waardoor de aandacht meer ligt op het mysterie en het onderzoek en niet zozeer op de karakters van de hoofdpersonen. Als nadeel zou je kunnen aandragen dat je daardoor als kijker minder betrokken bent bij de hoofdkarakters. Een karakter dat zeker bij de kijkers emotie oproept is de monnik Silas, zeer sterk gespeeld door Paul Bettany. Met name zijn zelfkastijding roept bij menig kijker heftige reacties op. Andere rollen worden gespeeld door Ian McKellen, Alfred Molina, Jean Reno en Jürgen Prochnow. Jean Reno verklaarde dat Dan Brown al bij het schrijven van de thriller hem zag als onderzoekende politiecommissaris Fache. Voor regisseur Ron Howard was er maar één actrice die de rol van Sophie Neveu zou spelen en dat is dus Audrey Tautou. Visueel is het verhaal door Howard prachtig in beeld gebracht. De gekozen locaties in zowel Frankrijk, met onder andere de glazen piramide van het Louvre, Engeland en op Malta zijn zeer fraai gefilmd, evenals de ingelaste ‘historische beelden’. De religieuze sfeer wordt dankzij de muziek effectief naar voren gehaald. De prachtige filmmuziek is afkomstig van meester-componist Hans Zimmer. Met The Da Vinci Code heeft regisseur Ron Howard wederom een zeer fraai staaltje cinema afgeleverd. Een film die niet gemakkelijk wegkijkt, maar het zeker waard is meer dan eens te bekijken.

Van The Da Vinci Code is ook een 25 minuten verlengde versie gemaakt. Met een speelduur van bijna drie uur is deze versie een meer ‘voldragen’ film geworden. De uitbreiding zit in de gehele film verweven in diverse scènes die verlengd zijn. Hiermee geven deze scènes meer inzicht in het handelen van de karakters, zoals bijvoorbeeld bij de bijzondere relatie tussen de monnik Silas en bisschop Aringarosa. Ook wordt nu meer achtergrondinformatie gegeven. Het verhaal verandert hierdoor niet qua inhoud, maar heeft wel meer diepte gekregen. Als geheel zijn deze 25 extra minuten een welkome aanvulling op de film.

Sony Pictures heeft van The Da Vinci Code eerder zowel de bioscoopversie als de verlengde versie op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht (waarvan op BD alleen de verlengde versie). Lees hier onze recensie van de DVD-uitgave nog eens terug en hier de recensie van de BD. De BD-uitgave kreeg nogal wat kritiek te verduren, want de lossless Dolby TrueHD-track werd alleen in de Franse taal aangeboden, en slechts een lossy Dolby Digital 5.1 in het Engels. Dit in tegenstelling tot buitenlandse uitgaven die wel een Engelse Dolby TrueHD 5.1-track kregen. Nu is er een UHD+BD-uitgave uitgebracht ter ere van het 10-jarig jubileum van de film. De film krijgt op UHD nu een 4K-transfer mee en een Dolby Atmos-track. Alleen is het jammer genoeg niet de verlengde versie, slechts de bioscoopversie. Op de bijgevoegde Blu-ray Disc staat ook alleen de kortere versie, dit keer wel uitgevoerd met een lossless-audiotrack. Deze uitgave wordt hier besproken.

Medium: UHD
Genre: Thriller
Speelduur: 149 min