Unforgiven

20-04-2020

9
UHD

Unforgiven (UHD)

In het dorpje Big Whiskey wordt een van de ‘dames van plezier’ door enkele cowboys zodanig met een mes bewerkt dat ze voor altijd littekens aan haar gezicht zal houden. De jongens krijgen door sheriff Little Bill Daggett (Gene Hackman) een boete opgelegd om in het voorjaar acht paarden af te staan. De dames vinden dat een straf van niks en loven een fikse beloning uit aan diegene die de twee cowboys om het leven brengt. De jonge onervaren Schofield Kid (Jaimz Woolvett) lijkt deze beloning wel wat. Hij vraagt William Munny (Clint Eastwood) mee te doen en samen de beloning van $1000 te delen. Munny was vroeger een beruchte dief en mededogenloze moordenaar, maar nu een hardwerkende varkensboer. Omdat hij geld nodig heeft, gaat hij in op het aanbod van Kid. Wel wil Munny zijn oude partner Ned Logan (Morgan Freeman) erbij betrekken. Gedrieën togen zijn naar Big Whiskey. Ondertussen is de beruchte gunman English Bob (Richard Harris) in Big Whiskey gekomen. Sheriff Daggett heeft alle wapens in het stadje verboden. Als English Bob weigert zijn wapens af te geven, rekent Daggett keihard af met hem en gooit hem in de cel. Kort daarna komen Munny, Kid en Logan in het dorpje. Munny is niet fit, maar krijgt van sheriff Dagget ongeveer dezelfde afstraffing als English Bob. Zwaar gewond verlaat Munny samen met zijn twee vrienden het dorp. Hij is vastbesloten te doen waarvoor hij kwam.

Unforgiven is een van de meest geprezen films van Clint Eastwood. Eastwood heeft de film opgedragen aan Sergio Leone en Don Siegel. Onder hun regie had Eastwood als acteur al heel wat successen op zijn naam staan. Unforgiven is Eastwood’s zestiende film als regisseur. Algeheel werd niet gedacht dat de film zo succesvol zou zijn in een tijd waarin de filmscripts uitblonken van snelle actie en special effects. Maar evenals Costner’s Dances with Wolves (1990) werd ook Unforgiven een groot succes. Dat succes werd natuurlijk extra versterkt door de negen Oscar nominaties die de film ten deel viel. Uiteindelijk werden vier nominaties verzilverd en kreeg Eastwood in 1993 de Oscar voor de beste film en de beste regie. Gene Hackman, die schittert als de sluwe, brutale en meedogenloze sheriff Little Bill Dagett kreeg een Oscar voor zijn rol in de film. Joel Cox kreeg de onderscheiding voor de filmediting. Unforgiven was de derde western die een Oscar voor beste film kreeg. Twee jaar eerder scoorde het al genoemde Dances with Wolves ook een Oscar voor beste film. “De moraal zit in de bezorgdheid om het gebruik van vuurwapens” vertelde Eastwood aan de Los Angeles Times. Unforgiven is een boeiende eigentijdse klassieker die geen seconde verveelt.

Warner heeft Unforgiven in het verleden op DVD uitgebracht met daarna een 2-Disc Special Edition met een aantal nieuwe extra's. Op HD is Unforgiven in 2007 uitgebracht op Blu-ray Disc en ook op HD DVD. Enkele jaren geleden heeft Warner de film een volledig nieuwe transfer gegeven en deze uitgebracht op zowel UHD in 4K als op Blu-ray Disc in 1080p. Ook de audio is onder handen genomen. Deze UHD+BD-uitgave wordt hier besproken.

Medium: UHD
Genre: Western
Jaar: 1992
Speelduur: 125 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.40:1 Ultra HD niet anamorf
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Fins, Frans, Grieks, Pools, Portugees, En vele andere
EAN: 5051888229033

• Eastwood On Eastwood
  • All On Accounta Pullin’A Trgger
  • Eastwood & Co.:Making Unforgiven
  • Eastwood… A Star
  • Maverick: Duel At Sundown
  • Theatrical Trailer

UHD
Warner is niet over één nacht ijs gegaan met de productie van deze nieuwe, native 4-transfer. Deze is uitgevoerd in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1 en met HDR10 beeldverbetering. Warner heeft het orginele negatief opnieuw ingescand in hun eigen facaliteiten, en daarnaast de productie laten overzien door de cinematograaf Jack N. Green én met duidelijke richtlijnen en restricties van regisseur Clint Eastwood. Ook het eindresultaat is zorgvuldig bekeken en goedkgekeurd door Eastwood. Hoewel het duidelijk is dat de 4K-transfer de betere transfer is als je kijkt naar het verschil tussen 4K en 2K (Blu-ray Disc) is het resultaat toch minder wereldschokkend dan alle toeters en bellen rondom de prodcutie van de 4K-transfer doen vermoeden. Uiteraard is de resolutie flink verhoogd met 2160P en daardoor zijn scherpte en detaillering een stuk verbeterd. Ook HDR10 laat een betere schakering van leuren zien maar dat is meer nuancering en het feit dat het beeld strakker en frisser is geworden dan een echte revolutie. Donkere scènes blijven don ker, het contrast is wel wat verbeterd. Al-met-al zeker een goede transfer maar gezien de vorige, nette transfer op HD niet echt een wereldschokkende verbetering.

Blu-ray Disc
Ook op Blu-ray Disc staat er een nieuwe 2K-transfer van Unforgiven in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1. Het beeld van de BD is wat strakker en frisser dan zijn voorganger. Verder een prima beeldkwaliteit met mooi detail  en net contrast en schaduwdetail.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

UHD+BD
Waar de grootste winst ligt voor wat betreft deze vernieuwde uitgave is het geluid. Op zowel de DVD- als de BD-uitgaven stond een lossy Dolby Digital 5.1-track die op zich prima was, maar in het HD-tijdperk zeker wel verouderd was. Gelukkig heeft Warner deze voor de UHD én de BD een upgrade gegeven naar een DTS-HD Master Audio 5.1-track. Het het verschil is direct merkbaar. De track is veel actiever, veel agressiever en veel beter gedefinieerd. Ook de detaillering en de plaatsing van het geluid is veel beter gedaan. De spraak komt netjes en helder uit het center-gedeelte van de track. Overige omgevingsgeluiden en actie komt uit de voorste- en de surroundspeakers. Het klinkt allemaal veel duidelijker en opok dankzij de subwoofer ook allemaal een stuk dieper. Deze nieuwe lossless track is een grote meerwaarde en upgrade.

Op de UHD staat als enige extra het audiocommentaar van Richard Schickel. De rest van de extra's staat op de Blu-ray Disc en zijn allemaal hetzelfde als op vorige uitgaven. Alle extra's zijn in SD en Nederlands ondertiteld.

Filmcriticus en Eastwood biograaf Richard Schickel heeft in 2002 voor de Special Edition een informatief commentaar ingesproken. Zijn commentaar is droge en zakelijke opsomming van feiten, zonder gevoel en enthousiasme of passie. Persoonlijk had ik liever de meester zelf aan het woord gehoord.

Eastwood On Eastwood (67 min)
Een kroniek gemaakt door Richard Schickel van Clint Eastwoods vijftigjarige carrière met zeldzame fragmenten uit TV-optredens, privébeelden en een filmsetverslag van de verfilming van Midnight in de Garden of Good and Evil. Documentaire is opgedeeld in acht hoofdstukken.

All On Accounta Pullin’A Trgger (22 min)
Een voor de SE DVD uitgave nieuw opgenomen documentaire waarin 10 jaar na de bioscooprelease Eastwood en Freeman en anderen vertellen over de film, hun karakters en de impact en invloed die de film heeft gehad.

Eastwood & Co.:Making Unforgiven (23 min)
Een uitgebreid bezoek aan de filmset tijdens de productie van de film. Met veel toelichting en interviewfragmenten.

Eastwood… A Star (16 min)
Documentaire over het filmen van Unforgiven en de werkwijze van Eastwood. Zijn carrière als acteur en regisseur komt natuurlijk ook ter sprake.

Maverick: Duel At Sundown (47 min)
Vlak voor zijn lange deelname aan Rawhide vertolkte Eastwood zijn enige Warner Bros. TV rol in deze aflevering van het legendarische feuilleton met James Garner als Bret Maverick. Eastwood speelt de lichtgeraakte revolverheld Red Hardigan, die erop gebrand is om Bret Maverick te bekampen voor een vrouw. Deze aflevering is van 1959, het beeld is zwart/wit en van uitstekende kwaliteit. De aflevering is opgedeeld in 10 chapterstops.

Theatrical Trailer (2 min)
De originele bioscooptrailer.

Unforgiven is het verhaal van premiejagers ‘in ruste’ Munny en Logan die noodgedwongen ingaan op het aanbod van op wraak beluste prostituees. Ze komen daardoor in aanraking met de sluwe en brutale sherrif Daggett wiens interpretatie van de wet ligt tussen onconventioneel en meedogenloos. Unforgiven is een van de meest geprezen meesterwerken van Clint Eastwood. In zijn regie weer veel aandacht voor de karakters. Eastwood speelt ook op schitterende wijze de hoofdrol, tezamen met Morgan Freeman en Gene Hackman. Een boeiende eigentijdse klassieker die geen seconde verveelt. Op de UHD+BD-uitgave van Unforgiven staat een geremasterde beeldtransfer in zowel 4K op UHD als in 2K op BD. Het verschil met vorige HD-uitgaven is niet wereldschokkend maar wel een prettige upgrade. Waar de winst vooral ligt is in het geluid nu zowel de UHD als de BD van Unforgiven eindelijk een lossless audiotrack hebben gekregen. De extra's zijn hetzelfde als voorheen. Een aanrader.