10 Cloverfield Lane

30-03-2020

8.2
UHD

10 Cloverfield Lane (UHD)

Michelle (Mary Elizabeth Winstead) wil haar huidige leven ontvluchten. Weg uit dit huis en bij haar vriend. Ze pakt snel een koffer in, stapt in de auto en rijdt er vandoor. Als ze al een tijd onderweg is, is het intussen nacht geworden. Plotseling wordt ze hardhandig van de weg gereden. Als ze wakker wordt ligt ze alleen in een kamer, vastgeketend tegen de muur. Ze heeft een infuus in haar arm en ze heeft wat pleisters op haar wonden. Dan ontmoet ze de man die haar gevangen heeft genomen. Deze man, Howard (John Goodman), zegt dat hij haar leven heeft gered. Maar van wie of waarvan? Michelle heeft geen idee. Na verloop van tijd worden haar ketens los gemaakt en mag ze vrij bewegen. Dan komt ze er achter dat ze in een ondergrondse bunker zit. En van Howard mag ze niet naar boven want daar is het onveilig volgens hem. Ze is echter niet alleen, er is nog een man aanwezig: Emmett (John Gallagher Jr.) die ook van niks weet. Stap voor stap komen ze er achter dat het verhaal van Howard niet helemaal klopt. Maar wat er dan niet klopt en of hij kwaad in de zin heeft weten ze niet. En wat is nu veiliger? Beneden blijven bij Howard of de gok nemen en ontsnappen, niet wetende wat er zich aan de oppervlakte afspeelt?

10 Cloverfield Lane is een film die zich afspeelt in het Cloverfield-"universum". Het is dan ook geen direct vervolg op de eerste Cloverfield-film en eigenlijk is dat best een goede zet geweest. Meer van hetzelfde, en vooral via de "found-footage"-filmmethode, was nogal overbodig geweest, gezien de hoeveelheid films die via die methode zijn gemaakt. 10 Cloverfield Lane gaat volledig de andere kant op, zowel qua verhaal als qua uiterlijk. De film is nu veel meer gericht op de menselijke emotie en psyche in plaats van visuele actie. Ook speelt de film zich voornamelijk op één locatie af in plaats van in een gehele stad. Dit intieme en benauwde levert precies de spanning op die deze "franchise" nodig heeft om spannend te blijven. Want speelt deze film zich nu af tijdens de gebeurteniseen van het eerste deel? Dat is de vraag en dat is de spanning. Het is knap gedaan van debuterend regisseur Dan Trachtenberg, tezamen met producent J.J. Abrams. Ook de vertolkingen zijn erg goed. Mary Elizabeth Winstead heeft nogal wel eens wat commentaar gekregen op haar acteerprestaties maar hier doet ze het prima. Ook John Goodman speelt erg goed als de geheimzinnige Howard en je weet nu nooit of hij het goede of het kwade in de zin heeft. 10 Cloverfield Lane is een spannende psycho-thriller met een interessante setting waarvan je nu niet weet of het nu waar is of niet. Een aanrader.

Medium: UHD
Genre: Thriller
Jaar: 2016
Speelduur: 104 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.40:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 5053083143084

• Audio Commentary by Director Dan Trachtenberg and Producer J.J. Abrams
  • Cloverfield Too
  • Bunker Mentality
  • Duck and Cover
  • Spin-Off
  • Kelvin Optical
  • Fine Tuned
  • End of Story

Blu-ray Disc
10 Cloverfield Lane krijgt op Blu-ray Disc een 1080p HD-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1. De film speelt zich voornamelijk ondergronds af en contrast en schaduwdetail zijn dus erg belangrijk in deze transfer. De gebruikte kleuren in de film zijn koel en kil, zoals blauw, wit en zwart, dit om de koele sfeer te benadrukken. Deze worden afgewisseld met warmere kleuren om de ambivalentie uit te dragen, bijvoorbeeld van het karakter Michelle. Contrast is prima en ook het schaduwdetail is voldoende. Scherpte is prima. Enige puntje van kritiek is dat sommige beelden een beetje "gesmeerd" overkomen, vooral bij hoeken en randen. Verder een prima transfer.

UHD
De UHD van 10 Cloverfield Lane bevat een 2160p-tranfser, ook in het oorpsornkelijke beeldformaat van 2.40:1 en met HDR10 en Dolby Vison kleurverbetering. De film is met Dolby Vision bekeken, en wat vooral direct opvalt is dat hier de winst ligt. De vele donkere scènes komen veel beter gedefinieerd over en hebben meer detail. Over het algemeen staat het beeld wat strakker, ook door de verhoogde resolutie. Het "gesmeerde" is nu afwezig en alles komt nu beter afgewerkt over. Een prima tranfser die zeker een upgrade is ten opzichte van de BD, alhoewel niet verschrikkelijk veel.

N.B. Screenshots zijn afkosmtig van de Blu-ray Disc.

UHD+BD
Op zowel de UHD als de BD van 10 Cloverfield Lane staat dezelfrde audiotrack, namelijk een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack met een Dolby Atmos-extensie. De film is voornamelijk op dialogen gericht met daarbij ambiance-geluiden en muziek om de sfeer te verhogen. Deze track geeft dat prima weer door de continue spreiding van het geluid, ook naar achteren. De hoogte-kanalen worden niet veel ingezet maar waar het gebeurt werkt dit wel effectief. Het is een prima audiotrack niet heel veel opzien baart, maar wel effectief is en de film goed ondersteunt.

Op de UHD van 10 Cloverfield Lane staan geen extra's, die staan allemaal op de bijgeleverde Blu-ray Disc. Alle extra's zijn in 1080p HD en zijn Nederlands ondertiteld.

Audio Commentary by Director Dan Trachtenberg and Producer J.J. Abrams
Een interessant audiocommentaar waarbij de twee enthousiast vertellen over de film, de productie en ook de link met de eerste Cloverfield-film.

Cloverfield Too (9 min)
Een featurette over  het idee over deze "tweede" Cloverfield-film.

Bunker Mentality (4 min)
Een korte featurette over de lokatie waar de film zich bijne geheel afspeelt: de bunker.

Duck and Cover (2 min)
Een korte kijk naar het maken van een kostuum dat later in de film voorkomt. Let op: bevat spoilers!

Spin-Off (4 min)
hier zie je wat meer informatie over de auto-scènes werden gefilmd.

Kelvin Optical (6 min)
Hier een featurette over het maken van de visuele effecten in de film.

Fine Tuned (7 min)
Een featurette over de gebruikte muziek in de film.

End of Story (3 min)
Hoe maak je een film die geen vervolg is maar wel subtiel gebruik wil maken van de setting? Hier zie je hoe dit is gelukt bij deze film.

Michelle (Mary Elizabeth Winstead) is haar leven helemaal zat en gaat op de vlucht. Ze wordt in haar auto van de weg gereden en wordt wakker, vastgeketend met behandelde wonden en aan een infuus. De man die haar gevangen heeft genomen is Howard (John Goodman) en die claimt dat hij haar leven heeft gered van een dreiging van bovenaf. Maar is dat wel zo? 10 Cloverfield Lane is een psycho-thriller die slim gebruik maakt van de setting van de eerste film. De film zet een effectieve naargeestige sfeer neer met een spannend verhaal en boeiende vertolkingen. De UHD+BD van 10 Cloverfield Lane bevat een goede beeldtransfer op BD en een aardige upgrade op UHD. Beide discs bevatten een goede en subtiele Dolby Atmos-track. De extra's staan op de BD en zijn best interessant. De film is zeker een aankoop waard, maar op UHD is, gezien de geringe meerwaarde, niet echt nodig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.