Tarzan And The Lost City

15-06-2001

2.2

Tarzan And The Lost City (DVD)

Tarzan (Casper van Dien), geboren uit een adelijke familie, vermist in het donkerste oerwoud, opgevoed door de dieren van de jungle, zal nog één keer terug naar Afrika moeten om zijn geboorteplaats te verdedigen. Op de avond van zijn bruiloft met de mooie Jane (Jane March) krijgt Tarzan, nu officieel Lord Greystroke, namelijk een visioen van de vernietiging van de plek waar hij opgroeide. Zal hij bij Jane in Engeland blijven of terugkeren naar Afrika? Tarzan besluit terug te gaan naar zijn geboorteplek, waar hij het moet opnemen tegen rijke Europese soldaten onder de leiding van de sluwe Nigel Ravens (Steven Waddington). Deze slechterik heeft maar één plan: de legendarische en mythische stad Opar ontdekken en haar helemaal leeg plunderen.

Tarzan, wie kent hem niet? Na talloze boeken, films, televisieseries en onlangs zelfs een Disney-film zal er niemand zijn die nog nooit van ’s werelds bekendste aapmens gehoord heeft. Tarzan and the Lost City uit 1998 is de verfilming van een boek van Edgar Rice Burroughs (de bedenker van Tarzan), met Casper van Dien in de titelrol. Van Dien straalt iets uit dat, bij gebrek aan een beter woord, niet anders omschreven kan worden als “Beverly Hills-achtigheid”. Hierdoor is hij wellicht de perfecte acteur om een verwend rijkeluiszoontje te spelen, als Tarzan is van Dien echter een stuk minder geloofwaardig. Het is moeilijk om een lach te onderdrukken als je van Dien in zijn luipaardvelletje met behulp van apengeluiden tegen een leeuw ziet praten. Ook de effecten werken menigmaal op de lachspieren. Zo zijn er bijvoorbeeld gorilla’s, die overduidelijk uit in een derderangs pak gehesen figuranten bestaan. Tevens verschijnt er tegen het eind van de film een slang die waarachtig van beroerdere kwaliteit is als de toch al zo belabberde anaconda uit de gelijknamige film. Het verhaal van deze 78 minuten durende film (en niet 90 minuten zoals de verpakking suggereert) is bovendien voorspelbaar, niet spannend en ongeloofwaardig. (Waarom heeft een kogels ontwijkende sjamaan die uit het niets een leger ondoden tevoorschijn kan toveren in hemelsnaam de hulp van de slechts met pijl en boog bewapende Tarzan nodig?) Misschien dat de vrouwelijke medemens toch nog een pluspunt aan de film kan vinden in de vorm van het ontblote bovenlijf van van Dien, voor anderen heeft deze film totaal niets boeiends te bieden.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 1999
Speelduur: 78 min
Verpakking: Long Jewel Case
EAN: 0044006196824

De anamorfe weergave van Tarzan and the Lost City, in verhouding 1.78:1, heeft een goede scherpte en detaillering. Afgezien van het sporadische geval van aliasing is artefacting niet aanwezig en ook beeldruis valt nauwelijks te bespeuren. Tot zover valt er dus weinig te klagen. Het grote bezwaar aan de beeldkwaliteit is echter het feit dat het beeld nogal donker is. Vooral tijdens nachtopnames komt dit de duidelijkheid niet ten goede. Ook de buitenscènes, vooral die in de eerste helft van de film, hebben onder het donkere beeld te leiden. De jungle-setting had natuurlijk schitterende plaatjes op kunnen leveren, met mooie volle kleuren. Helaas is dit vaak niet het geval: door de combinatie van donker beeld en wat fletse kleuren lijkt het wel of de betreffende scènes tijdens de schemering opgenomen zijn. De ondertiteling, die goed leesbaar maar te hoog geplaatst is, is helaas niet uit te zetten. Met slechts 12 tracks had ook de indeling van de DVD wat beter gekund. Tarzan and the Lost city staat op een enkele laag van de DVD, waardoor een laagwisseling niet voorkomt.

De omgeving van de jungle biedt natuurlijk genoeg gelegenheden om de mogelijkheden van surround-geluid te benutten. Wat dat betreft stelt het Dolby Surround geluid van Tarzan and the Lost City niet teleur, maar een Dolby Digital 5.1 codering zou het geheel nog beter gemaakt hebben. Het achterkanaal wordt namelijk gebruikt voor muziek en omgevingsgeluid, maar stereo achterkanalen zouden op bepaalde momenten uitstekend bruikbaar zijn geweest. Ook aparte aansturing van de subwoofer wordt bij explosies en dergelijke gemist. De dialogen zijn altijd goed te verstaan, al wordt het geluid uit het center-kanaal onderdrukt als er veel geluid uit de overige speakers komt. Over het algemeen is de geluidskwaliteit echter zeker niet slecht.

Op de DVD is als extra slechts een trailer terug te vinden. Deze trailer heeft beeldformaat 1.33:1 en mono-geluid.

Deze DVD kent een redelijke beeldkwaliteit en ook het Dolby Surround geluid is naar behoren. Als extra is slechts een trailer aanwezig, dus dat zal voor niemand een reden zijn om dit schijfje aan te schaffen. Persoonlijk zou ik geen geld uitgeven om Tarzan and the Lost City te bekijken. Daarvoor zijn de special effects te beroerd, is het acteerwerk te slecht en het verhaal te mager, ongeloofwaardig en saai. Wil je een moderne Tarzan-film die wel de moeite waard is, dan kun je beter de Disney-film in huis halen.