Batman & Robin

07-08-2020

6.2

Batman & Robin (UHD)

Batman (George Clooney) moet het opnemen tegen de schurk Mr. Freeze (Arnold Schwarzenegger). Mr. Freeze is een voormalig wetenschapper, die door een ongeluk alleen maar kan overleven in een speciaal koelpak en daarvoor diamanten nodig heeft als ‘brandstof’. Met zijn ‘ijsspuiter’ en zijn ijshockeyteam maakt Freeze Gotham City onveilig terwijl hij op zoek is naar de benodigde diamanten. Batman en Robin (Chris O’Donnell) hebben in Freeze een geduchte tegenstander. Een ander gevaar dreigt in de persoon van ‘flower power’ femme fatale Poison Ivy (Uma Thurman). Zij verleidt mannen met een speciale geurstof om hen vervolgens een dodelijke kus te geven. In hun ambitie de wereld te beheersen sluiten Freeze en Poison Ivy een pact en gaan gezamenlijk de strijd tegen Batman & Robin aan. Deze beide strijders tegen het kwaad lijken niet bestand tegen de verleidingen van Poison Ivy. Ze krijgen verrassend hulp van Barbara Wilson (Alicia Silverstone), het nichtje van butler Alfred Pennyworth (Michael Gough).

De tweede Batman verfilming van regisseur Joel Schumacher gaat volledig ten onder in het visuele actiegeweld, overdreven special effects, mager verhaal en zeer matige acteerprestaties. Je kunt je zelfs afvragen of deze film nog wel over Batman gaat of dat Mr. Freeze de hoofdrol speelt. Evenals bij Batman Forever heeft Schumacher voor eenzelfde opbouw van de film gekozen. Batman moet het opnemen tegen een oude vijand, die op zijn beurt een verbond sluit met een doorgedraaide geleerde. Bij de strijd krijgt Batman er wederom een jong hulpje bij. Dat alles overgoten met een extreem kleurrijk en bombastisch sausje. Ook nu wilde Schumacher een fantasiewereld creëren, maar is daarbij de verkeerde kant doorgeschoten. Nieuwe Batman acteur in deze film is George Clooney. Clooney was midden jaren ’90 bezig een serieuze filmcarrière op te bouwen en zich te ontworstelen aan zijn E.R. dr. Ross karakter. Als het karakter Bruce Wayne komt hij nog goed tot zijn recht. Hij heeft dat zorgzame charisma dat heel goed bij de rol van Bruce Wayne past. Maar als Batman is Clooney totaal niet overtuigend. Reden waarschijnlijk ook waarom grootgewicht Arnold Schwarzenegger als Mr. Freeze de film totaal domineert. Positieve uitschieter is actrice Uma Thurman, die van dr. Pamela Isley wordt omgetoverd tot femme fatale Poison Ivy. Een dieptepunt van de film zijn de acteerprestaties en rollen van Batman hulpjes Chris O’Donnell en Alicia Silverstone. Ook de vertoling van Bane (In The Dark Knight Rises wordt deze een stuk imposanter gestalte gegeven door Tom Hardy) si meer lachwekkend dan bedreigend. Het zal niet verbazen dat deze verfilming van Batman voor maar liefst elf Razzie Awards genomineerd werd. Alicia Silverstone kreeg de twijfelachtige eer er zelfs één te winnen. Uiteraard zijn in deze film de special effects en decors weer spectaculairder. Ook zijn het Batman pak en de diverse Batman gadgets weer strakker, meer futuristisch en moderner vormgegeven. Na dit dieptepunt in de Batman reeks stopte men voorlopig met het maken van Batman films. Acht jaar later verscheen het bijzonder geslaagde Batman Begins van regisseur Christopher Nolan, die met zijn film een totaal andere kijk op Batman neerzette.

Na Tim Burton’s verfilming van Batman en Batman Returns vervolgde regisseur Joel Schumacher drie jaar later de Batman verfilming met Batman Forever en twee jaar daarna met Batman & Robin.

Warner heeft de vier Batman-films in het verleden al enkele malen op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. De recensie van de eerste, kale DVD-uitgave vind je hier. Later heeft Warner elke film in een 2-disc Special Edition DVD-release gegeven, met een extra DVD met extra's erbij. De recensie van die uitgave vind je hier. Tenslotte heeft Warner de films op BD uitgebracht en de recensie van die uitgave vind je hier. Voor de UHD-uitgave heeft Warner elke film een volledig nieuwe remaster gegeven en zowel in 1080p HD op BD uitgebracht en in 4K op UHD.Ook de audiotrack heeft een upgrade gekregen op beide discs. Kennelijk zijn er ook uitgaven met de oude BD-versie met TrueHD in omloop. Let dus goed op welke versie je krijgt. Alle extra's van de eerdere uitgaven zijn meegenomen en staan op de BD. De UHD van Batman & Robin is zowel los verkrijgbaar als ook met de andere drie Batman-films in de Batman Collection en wordt hieronder besproken.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 1997
Speelduur: 124 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Beeldverhouding: 1.85:1 Ultra HD niet anamorf
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Fins, Frans, Italiaans, Russisch, Zweeds, En vele andere
EAN: 5051888249604

• Theatrical trailer
  • Music Videos
  • Shadows of the Bat: The Cinematic Saga of the Dark Knight
  • Beyond Batman
  • Batman: The Villains
  • Batman: The Heroes

Batman & Robin krijgt op BD een geremasterde beeldtransfer mee die het meest opzien baart, gelukkig in positieve wijze. Uitgevoerd in 1080p en in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1 heeft de kwaliteit van deze gtrasnfer de grootste stap vooruit gemaakt.  Zeker gezien de vorige BD-release, waarvan de beeldtransfer nogal wat fouten bevat. De film heeft een uitgebreid en interessant kleurenpalet dat nu pas echt tot zijn recht komt. Het ijzige blauw van Mr. Freeze en de felle en warme kleuren rood en groen van Poison Ivy, alles straalt nu pas echt van het beeldscherm af. Scherpte en detaillering zijn geweldig goed gedaan en ook contrast en zwartniveau zijn zeer in orde. Een geweldige transfer.

De UHD van Batman & Robin doet nog een schepje bovenop bovenstaande. Uitgevoerd in 2160p en met HDR 10-beeldverbetering knalt deze transfer, uiteraard in het oorspronkelijke beeldformaat, al helemaal vann je scherm af. Het beeld staat nog straker en scherper. HDR10 zorgt voor een nog betere kleurenschakering, contrast en zwartniveau. Een sublieme transfer van een helaas matige film.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

UHD+BD
Ook Batman & Robin krijgt op zowel Blu-ray Disc als UHD een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack mee met een Dolby Atmos-extensie. En ook deze track is weer voortreffelijk. Niet alleen de film is bombastisch qua actie en spektakel, de audio is dat ook. Dynamiek en spreiding is geweldig en ook dialoog is goed verstaanbaar. De hoogte-kanalen worden goed gebruikt en ook de subwoofer moet goed aan het werk. Een meesterlijke audiotrack.

Alle extra's van vorige uitgaven zijn meegenomen op deze UHD+BD-uitgave. Op de UHD van Batman & Robin staat alleen het audiocommentaar. Alle extra's staan op de Blu-ray Disc, zijn in SD en zijn Nederlands ondertiteld.