Furious 6 / Fast & Furious 6

28-05-2020

8.5

Furious 6 / Fast & Furious 6 (UHD)

Dom (Vin Diesel) en Brian (Paul Walker) hebben hun leven redelijk op orde. Ze hebben de wet niet altijd al te letterlijk genomen maar zijn daarmee wel rijk geworden. Op een zonnige bestemming nemen ze het er goed van. Maar dan komen ze hun oude vriend Hobbs (Dwayne Johnson) weer tegen. Die heeft wel een heel aantrekkelijk aanbod voor deze heren. Er is een mastermind genaamd Shaw (Luke Evans) actief die de regie voert over illegale racers in wel twaalf landen. De wetshandhavers willen deze zware jongen maar al te graag achter de tralies en hebben daarbij de hulp nodig van Dom, Brian en hun oude teamgenoten. Wat krijgen ze in ruil voor hun medewerking? Een blanco strafblad voor hun allen. Ze zijn dan niet gedoemd te leven in een land dat geen uitleveringsverdrag met de VS heeft en Brian kan met Mia (Jordana Brewster) en hun pasgeboren kindje leven in hun thuisland. Dom is echter nog niet helemaal overtuigd totdat Hobbs een actuele foto laat zien van iemand die tot dusver als overleden werd beschouwd. Deze persoonlijke missie maakt dat de hele bende onder leiding van Dom en Brian als vanouds in actie komt.

Groots, grootser, grootst. Dit kan zeker toegepast worden op de Fast-franchise die zelfs een saga gaat worden. Het begon in het eerste deel nog over een subcultuur met een groepje straatracers die ordinaire kapers bleken te zijn, maar daarna is de groep verheven tot een sympathieke familie die een bijzondere manier heeft gevonden om geld te verdienen. Daarnaast hebben de straatraces plaats gemaakt voor ingewikkelde en professionele stunts die niet een Mission: Impossible-film zouden misstaan. Dat is dan ook meteen het grootste kritische punt op de latere films in de Fast-saga: de roots van de films zijn  een beetje verdwenen en het zijn meer grootste actiespektakels geworden dan verhalen over de subcultuur over straaracen. Maar is dat erg? Nou, eigenlijk niet. Want de films zitten verdomd goed in elkaar met een cast die elkaar al kent, op elkaar is ingespeeld en een erg goede chemie heeft. Het verhaal is aardig en af en toe vernieuwend, maar vooral de actie is erg hoogstaand. De groots opgezette en ingenieuze actie- en racescènes zien er verbluffend goed uit. Terugkerend regisseur Justin Lin weet ook van dit zesde deel weer iets moois te maken. Het enieg echte minpuntje zit aan het eind met de achtervolging op de start/landingsbaan op het vliegveld. Deze scène duurt eindeloos lang en daarop kwamen dan ook veel gekscherende opmerkingen: "Hoe lang is die startbaan wel niet?". Het is een klein minpuntje op een verder indrukwekkend actiespektakel.

Furious 6 is in het verleden op Blu-ray Disc uitgebracht, met daarop een Bioscoopversie en een Verlengde versie van de film. Op de recent uitgebrachte UHD+BD-uitgave staat gelukkig naast de Bioscoopversie ook de Verlengde versie van de film in 4K op UHD. Alleen met de audiotrack is iets geks aan de hand. Deze uitgave wordt hieronder besproken.

Genre: Actie, Misdaad, Thriller
Jaar: 2013
Speelduur: 130 min