Fast & Furious: Hobbs & Shaw

03-06-2020

8
UHD

Fast & Furious: Hobbs & Shaw (UHD)

Hattie Shaw (Vanessa Kirby) is de leidster van een zwaar bewapend MI6-team die de meest gevaarlijke operaties uitvoert. De laatste operatie gaat echter faliekant fout en om te zorgen dat een levensgevaarlijk virus genaamd Snowflake niet in de handen valt van de vijand injecteert Hattie het in haar zelf. De niets ontziende terrorist Brixton (Idris Elba) wil echter dat virus in handen krijgen en gaat naar haar op jacht. Brixton gebruikt geavanceerde technologie om zijn lichaam sterk en onverwoestbaar te maken om zo alle vijanden te kunnen weerstaan. Echter wordt ook agent Hobbs (Dwayne ‘The Rock’ Johnson) ingezet om Hattie op te sporen, maar hij krijgt hij wel een heel opvallende teamgenoot: Deckard Shaw (Jason Statham), de broer van Hattie en uiterste tegenpool van Hobbs. Nu zullen ze toch samen moeten werken om Hattie op te sporen en Brixton tegen te houden. En dat terwijl ze continue proberen elkaar het leven zuur te maken. Als dat maar goed gaat.

Fast & Furious (presents): Hobbs & Shaw (hierna te noemen Hobbs & Shaw) is officieel gezien niet de eerste spin-off-film van de Fast and the Furious-franchise, dat is The Fast and the Furious: Tokyo Drift geweest in 2006. Toch maakt Hobbs & Shaw meer gebruik van originele karakters van de franchise en wordt deze film duidelijk prominenter in de markt gezet als Tokyo Drift toentertijd. De totstandkoming van Hobbs & Shaw heeft nogal wat stof doen opwaaien. Tijdens de productie van The Fate of the Furious  (deel 8 van de franchise) werd duidelijk dat de komische chemie tussen Dwayne Johnson en Jason Statham wel erg goed werkte in de film. Het idee van een spin-off werd al snel geboren door de producenten en dit werd in gang gezet. Dit zorgde voor veel discussie en uiteindelijke vijandigheid tussen Vin Diesel en Dwayne Johnson omdat de eerstgenoemde vond dat de spin-off teveel in de weg zou gaan zitten van de originele franchise. En dat zou wel gaan kloppen, want deel 9 is vanwege Hobbs & Shaw een jaar uitgesteld. Ook wilden de producenten al wat hints en scènes in deel 8 stoppen om te hinten naar deze spin-off. Hier heeft Vin Diesel in zijn rol als producent een stokje voor gestoken en heeft deze scènes, tot groot ongenoegen van Dwayne Johnson, laten schrappen. Daarna wilden de twee niks meer met elkaar te maken hebben en speelt Johnson niet mee in het negende deel van The Fast and the Furious. Wellicht wel in het laatste deel maar dat moet nog gaan blijken. Terug naar Hobbs & Shaw. Deze film is geregisseerd door David Leitch (Deadpool 2Atomic Blonde) en hij heeft wel ervaring met over-de-top-actiefilms. En dat is ook duidelijk te zien, het verhaal is ondergeschikt aan de actie. De introductie van de karakters is kort en krachtig en de setup van het verhaal duidelijk en snel. De chemie tussen Johnson en Statham is overduidelijk aanwezig en de kemphanen kibbelen in de film heel wat af, en dat is vaak best grappig om te zien. Wie ook overduidelijk erg veel lol heeft in zijn rol is Idris Elba, die de rol van Brixton op het lijf lijkt geschreven. Vanessa Kirby is ook een feest om naar te kijken en geeft de heren goed tegengas. De actie is van de bovenste plank en alle technologie die in de film en het verhaal is gestopt geeft de film bijna een sci-fi-element. Het is allemaal wel erg over-de-top en dat moet je als kijker wel liggen. De connectie naar de Fast and the Furious-franchise wordt beperkt tot auto’s, de karakters en de naam van de film. En dat is prima, want zo kunnen voor Hobbs & Shaw alle remmen losgegooid worden. En dat wordt ook zeker gedaan en dat levert een spectaculaire, maar wel oppervlakkige,  actiefilm op. Maar wel prima voor een avondje vol vermaak.

Fast & Furious: Hobbs & Shaw wordt op Bluray Disc uitgebracht (recensie vind je hier) en op 4K krijgt de film een opvallende UHD-uitgave. Niet alleen wordt de 4K UHD en de reguliere BD toegevoegd, maar ook de film in 3D op Blu-ray Disc. Deze UHD+2BD-uitgave wordt hier besproken.

Medium: UHD
Jaar: 2019
Speelduur: 134 min