Mission: Impossible - Ghost Protocol

22-04-2020

8.2
UHD

Mission: Impossible - Ghost Protocol (UHD)

Een geheime missie in het Kremlin in Rusland gaat behoorlijk mis. Tijdens de actie van Ethan Hunt (Tom Cruise) ontploft er namelijk een bom. Vrijwel direct wijzen zowel de Amerikaanse als Russische autoriteiten het team van Hunt als schuldige aan. De Amerikaanse regering verbreekt onmiddellijk alle contacten met het team, terwijl de Russische geheime dienst hen gevangen wil nemen. Echter de echte terrorist Kurt Hendricks (Mikael Nyqvist) loopt nog vrij rond en beschikt na de aanslag over de nucleaire lanceer-codes. Aan Ethan de taak om een wereldwijde oorlog te voorkomen en zelf in leven te blijven.

Mission: Impossible - Ghost Protocol is alweer de vierde film, dit keer wederom met een nieuwe regisseur. Ook in dit vierde deel is dit niet anders. Cruise draagt nog steeds deze filmreeks en hij is tevens ook de producer ervan. Deze vierde Mission Impossible-film zit ook weer vol met spectaculaire stunts, explosies, achtervolgingen en waaghalzende toeren op grote hoogte. Het is van Cruise bekend dat hij veel stunts zelf doet. Ook de mega-stunt aan de buitenkant van de Burj Khalifa in Dubai heeft Cruise (gedeeltelijk) zelf gedaan. Er wordt relatief weinig gebruik gemaakt van green-screens. De locaties zijn echt en de stunts ook. Weer iets wat een beetje bij deze reeks hoort. Vooral de stunts zijn groots uitgewerkt en zien er erg professioneel uit. Wel is er uiteraard gebruik gemaakt van wat CGI. Deze is helaas niet van geweldige kwaliteit en doet soms een beetje onwerkelijk aan. Ook het verhaal van dit vierde deel is erg magertjes. Russen, nucleaire codes en een boef die de wereld wil vernietigen. Niet echt een onbekend scenario. Plotwendingen zijn er nauwelijks en al helemaal geen onverwachte. De van origine animatie-regisseur Brad Bird zet met dit vierde deel een mooie opvolger neer. Voor Bird is dit zijn eerste niet-geanimeerde film. Verwacht geen vernieuwende topper, maar een waardig vervolg op de eerdere drie delen. Ghost Protocol zal dan ook zeker garant staan voor een onderhoudende filmavond.

Mission: Impossible - Ghost Protocol wordt in Nederland uitgegeven op DVD en Blu-ray Disc en van de DVD vind je hier een recensie. Recent zijn alle Mission: Impossible-films op UHD+BD uitgebracht en ook deze vierde film krijgt die uitgave. Net als M:I III krijgt ook Ghost Protocol alleen de eerste BD met een paar extra's mee, de rest staat op een extra BD-schijfje die niet bij deze uitgave zit. Deze UHD+BD-uitgave wordt hier besproken.

Medium: UHD
Jaar: 2012
Speelduur: 133 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Fins, Italiaans, Japans, Noors, Zweeds
Uitgever: Paramount Home Entertainment Benelux
EAN: 5053083154554

• Mission Accepted -- Heating Up in Dubai
  • Mission Accepted -- Vancouver Fisticuffs
  • Impossible Missions -- The Sandstorm
  • Impossible Missions -- Props

Blu-ray Disc
Ghost Protocol krijgt op BD een 1080p-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1. En deze transfer is werkelijk heel erg goed. Scherpte is geweldig en detaillering is erg goed. Ook zit er een mooie fijne grain in het beeld. Kleuren zijn helder en fel en knallen van het beeld af. Zwartwaardes zijn uitstekend en ook in donkere scènes is het schaduwdetail erg goed.

UHD
De UHD van Ghost Protocol zet nog een stapje bovenop de al geweldige kwaliteit van de BD. Uitgevoerd in 2160p en met HDR10- en Dolby Vision beeldverbetering geeft deze UHD de beste 4K-beleving van een Mission: Impossible-film tot nu toe. Scherpte is fantastisch en ook de detaillering is nog strakker gedaan. Kleuren zijn nog meer geschakerd en zijn nog mooie en voller. Dolby Vision zorgt hiervoor. Een geweldige transfer.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

UHD+BD
Het is voor het eerst in de reeks dat zowel de BD als de UHD dezelfde audiotrack krijgen, namelijk een Dolby TrueHD 7.1-track. En die knalt werkelijk door je huis heen. Het is een geweldige geluidsbeleving met continue spreiding en duynamiek. De track geeft ongeloofelijk veel energie en ook de lage tonen doen er enthousiast aan mee. Een weergaloze track.

Alle extra's van Mission: Impossible: Ghost Protocol staan op de bijgeleverde Blu-ray Disc. Alle exttra's zijn in 1080P HD en zijn Nederlands ondertiteld.

Mission Accepted -- Heating Up in Dubai (17 min)
Deze featurette laat zien hoe er gefilmd werd in het hete Dubai.

Mission Accepted -- Vancouver Fisticuffs (12 min)
Deze featurette laat zien hoe het filmen er in Vancouver aan toe ging.

Impossible Missions -- The Sandstorm (3 min)
Wat meer informatie hoe de zandstorm werd gefilmd.

Impossible Missions -- Props (3 min)
Een kijkje naar alle voorwerpen en attributen die worden gebruikt in de film.

Deleted Scenes (15 min)
Aardig wat verwijderde scènes, met optioneel commentaar van regisseur Brad Bird.

Het team van Ethan Hunt komt behoorlijk in de problemen na een mislukte operatie in Rusland. Niet alleen zijn er door een terrorist nucleaire codes ontvreemd, maar tot overmaat van ramp krijgen ze ook nog eens de Russische geheime dienst achter zich aan. Regisseur Brad Bird continueert met deze versie het Mission Impossible-gevoel uit de vorige drie delen. Verwacht geen grote veranderingen of verrassingen. Voor de liefhebbers van Mission Impossible is deel vier een logisch en goed gemaakt vervolg. De UHD+BD-uitgave bevat voor het eerst eens een echt goede beeld/geluidscombinatie, maar aan het front van de extra's schort het opnieuw. Toch is deze uitgave een aanrader.