Gemini Man

18-03-2020

7.2
UHD

Gemini Man (UHD)

Henry Brogan (Will Smith) is een zeer ervaren scherpschutter die overal ter wereld operaties uitvoert. Tijdens een laatste missie weet hij zijn slachtoffer te raken vanaf een lange afstand en deze reed ook nog eens in een hoge snelheidstrein. Ondanks deze uitmuntende prestatie begint Henry wroeging te krijgen, zeker als hij leert dat hij een bioloog heeft vermoord die onschuldig was. Hij stopt vervolgens met zijn werk maar merkt al snel dat hij wordt gevolgd en bespioneerd. Dan gaat hij samenwerken met een andere geheim agente, genaamd Dani (Mary Elizabeth Winstead). Samen ontdekken ze een geheime organisatie genaamd Gemini, die verantwoordelijk is voor alle geheime en soms illegale missies om mensen te vermoorden en te laten verdwijnen. En Gemini heeft een nieuw wapen ingezet om Henry uit te schakelen en op te ruimen, namelijk iemand die jacht op hem gaat maken en wel heel erg op hem lijkt: Junior, een jonge kloon van Henry die alle vaardigheden bezit van de ervaren Henry, alleen een stuk sneller en scherper. Henry moet nu de ultieme strijd aangaan, en dat is met zichzelf.

Gemini Man is de nieuwste film van de Taiwanese regisseur Ang Lee, die furore maakte met films als Crouching Tiger. Hidden Dragon (die maar liefst vier Oscars won, waaronder die van Beste Film en Beste Regisseur), Hulk, Brokeback Mountain (opnieuw Oscars voor Beste Film en Regie) en Life of Pi. Daarna maakte hij Billy Lynn's Long Halftime Walk, en die werd wat lauw ontvangen. Lee is sinds Life of Pi voornamelijk veel op de techniek van de film gaan letten. Zo filmde hij Life of Pi met 3D-camera's en zat de film vol met digitale effecten en 'green-screen'-scènes. Voor Billy Lynn ging hij nog wat verder, want naast het filmen in 3D ging hij ook in 4K en in een andere framerate filmen. De normale framerate, ofwel film-snelheid, is ongeveer 24 beeldjes/frames per seconde (eigenlijk 23,97). Voor Billy Lynn, en nu ook bij Gemini Man, ging hij naar een framerate van 120 fps (frames per second) terwijl hij tegelijkertijd in 4K én in 3D filmde. Het betekent voor een ultra scherp beeld wat gigantisch veel detail toont maar ook zo zijn nadelen heeft, zie hieronder bij de bespreking van de beeldkwaliteit voor meer hierover. Omdat Ang Lee zich nogal concentreert op de technische aspecten van de film schiet het op andere vlakken een beetje tekort. Zo kon Billy Lynn op kritieken rekenen dat de film wel erg traag verliep, met onervaren hoofdrolspelers en een matig geschreven script. Voor Gemini Man leunt Lee nu de andere kant op, namelijk die van de actie. En dat zit er in Gemini Man genoeg. De verschillende groots opgezette stunts en actiescènes zijn dan ook meteen het hoogtepunt van de film. Een diepere laag in emotie en psyche van de hoofdrolspeler, gespeeld door Will Smith, is er helaas niet te vinden. De vele actiescènes in de film laat het script die ruimte niet toe en dat is jammer. De confrontatie tussen de jongere en de oudere Henry wordt voornamelijk op het strijdtoneel gevoerd met wapens en gevechten, maar minder op het emotionele of psychische vlak. En dat is jammer en een gemiste kans, want Smith heeft wel bewezen dat hij zware rollen aankan (The Pursuit of Happiness, Seven Pounds). Ang Lee is voornamelijk geintersseerd in het visuele aspect in de film maar laat de kans van een emotionele confrontatie met je jongere zelf achterwege. Had hij hier nog wat meer tijd aangespendeerd, en gezien de overdaad aan actiescènes had dat best gekund, dan was Gemini Man een unieke film geweest met een combinatie van imponerende visuele effecten, grootste actiescènes en een interessant script met een diepere laag dat net even wat verder gaat dan het geijkte. Nu blijf je helaas aan de oppervlakte hangen en blijft de film jammer genoeg niet echt beklijven.

Gemini Man wordt in Nederland op 2D-Blu-ray Disc, in het buitenland is er ook een 3D-uitgave op Bluray Disc uitgebracht. In Nederland krijgt Gemini Man ook een UHD+BD-uitgave. Deze uitgave wordt hier besproken.

Medium: UHD
Genre: Actie, Science fiction
Jaar: 2019
Speelduur: 117 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Beeldverhouding: 1.85:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 5053083206055

• Visual Effects Progression by Weta
  • Alternate Opening
  • The Genesis of Gemini Man
  • Facing Your Younger Self
  • The Future Is Now
  • Setting the Action
  • Next Level Detail
  • The Vision of Ang Lee

UHD
Zoals hierboven al aangegeven is Gemini Man in de hoge framerate van 120 fps gefilmd en in een 4K-resolutie, en dan ook nog eens in 3D. In de wereld zijn er maar weinig bioscoopzalen die projectors hebben die films met 120 fps kunnen weergeven en via je HT thuis is dit al helemaal onmogelijk. UHD kan tot 60 fps (59,94) weergeven en Gemini Man komt dan ook op UHD in deze framerate. Verder is deze transfer uitgevoerd in een resolutie van 2160p, het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1 en met HDR10- en Dolby Vison-beeldverbetering. de kritieken op de framerate van Billy Lynn is dat de film nogal leed aan het "soap opera-effect". Bij normale framerates is dit een techniek waarbij er kunstmatig extra beelden worden gefabriceerd om zo een vloeiender beeld te kunnen weergeven. Bij Billy Lynn, en ook Gemini Man, hoeft dit niet kunstmatig aangemaakt te worden, dit zit al in de opname met de hoge framerate. Het zorgt echter wel voor hetzelfde effect: een overmatig vloeiend lopend beeld, bijna stroperig. Dat is heel erg vreemd om naar te kijken. Ook zorgt het voor een ultrascherpe resolutie en detaillering. Het is nogal wennen om een film zo scherp en gedetailleerd te bekijken, bijna onnatuurlijk. Het zorgt er ook voor dat de digitale effecten er wat extra kunstmatig uitzien. Vooral bij de jongere kloon van Henry zorgt het voor een wat onnatuurlijk uiterlijk en uitdrukking. Maar er zijn ook veel positieve punten. Zoals gezegd zijn scherpte en detaillering uitermate groot, en ook contrast en de verschillende zwartwaardes zijn geweldig. Ondersteund door Dolby Vision spatten de verschillende kleuren geweldig mooi van je scherm af, en deze combinatie zorgt vooral in weidse shots voor een prachtig, adembenemend mooi plaatje. Al-met-al kan gezegd worden dat de hogerere framerate zorgt voor een overdreven scherp en gedetailleerd beeld wat aan het begin zeker erg wennen is en er soms een beetje kunstmatig uitziet, maar vaak ook adembenemend mooi. Technisch gezien is deze transfer in ieder geval perfect.

Blu-ray Disc
Gemini Man krijgt op BD een 'reguliere' transfer mee in 24 fps en in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1 en in 1080p. de transfer weet alles uit het medium Blu-ray te persen voor wat betreft beeldkwaliteit. Scherpte is heel erg goed en ook detaillering is uitstekend. Kleuren zijn helder en duidelijk en ook het contrast is erg goed gedaan. Zwartniveau is ook goed en schaduwdetail niets minder dan zeer goed. Een fantastische transfer op Blu-ray.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

UHD+BD
Zowel op UHD als Blu-ray Disc krijgt Gemini Man een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack mee met een Dolby Atmos-extensie. En deze audiotrack is net zo meeslepend als de beeldtransfer. Het is neen zeer actieve en bij tijd en wijle agressieve track die continue voortdreunt door je huiskamer. De actiescènes met psitoolschoten en schuerende auto's en motoren klinken fantatstisch. Er is maximale spreiding van het geluid en de dynamiek van de track is uitmuntend. Prioritering is ook uitstekend gedaan waardoor er heel veel detail te horen is in de track. Een magistrale audiotrack.

Gemini Man krijgt één exclusieve extra op de UHD, ook uitgevoerd in 2160P, Dolby Vision en in 60 fps. De restant van de extra's bevindt zich op de Blu-ray Disc, waarvan er twee ook uitgevoerd zijn in 60 fps. Alle extra's zijn verder in 1080p HD (behalve waar vermeld) en zijn Nederlands ondertiteld.

UHD
Visual Effects Progression by Weta (2160p DV, 60 fps, 3 min)
Deze korte featurette laat de totstandkoming zien van een aantal scènes in de film, met en zonder digitale effecten.

Blu-ray Disc
Alternate Opening (1080i, 60 fps, 6 min)
Een alternative openingsscène van de film.

Deleted Scenes (1080i, 60 fps, 5 min)
TWee verwijderde scènes, waarvan één hele korte en een wat langere.

The Genesis of Gemini Man (3 min)
Een hele snelle kijk naar de totstandkoming van de productie van de film en de casting van Will Smith.

Facing Your Younger Self (6 min)
Producent Jerry Bruckheimer, regisseur Ang Lee en acteur Will Smith kijken naar het aspect van je jongere zelf spelen in de film, inclusief alle digitale uitdagingen die daarbij komen.

The Future Is Now (18 min)
In deze langere featurette zie je de digitale uitdaging omtrent het jeugdig maken van Will Smith, inclusief hoe dit in een aantal scènes wordt verwerkt.

Setting the Action (15 min)
Nog een wat langere featruette, deze met focus op de vele actiescènes en de lokaties waar deze zijn gefilmd.

Next Level Detail (4 min)
Hier zie je hoeveel moeite er werd gedaan om de sets en de attributen er zo natuurlijk mogelijk uit te laten zien.

The Vision of Ang Lee (6 min)
Hier zie je eindelijk Ang Lee alleen aan het woord, over het filmen in 4K 3D en met 120 fps, en andere technische uitdagingen.

Henry Brogan (Will Smith) is een eerste klasse scherpschutter die na een laatste klus wroeging heeft gekregen en ermee stopt. De organisatie waarvoor hij werkt vindt hem een risico en stuurt de ultieme tegenstander van Henry op hem af: namelijk hij zelf, maar dan in een jongere, betere versie van hem zelf. Gemini Man is het nieuwste technische hoogstandje van regisseur Ang Lee. De film, gefilmd in 3D&4K en in 120 fps, is voornamelijk meer een vernuftig technisch hoogstandje dan een meespelend actiedrama. De film zit vol met visuele 'eyecandy': mooie, gedetailleerde shots en halsbrekende actiescènes. Het verhaal kent weinig diepgang of vernieuwing en blijft dan ook niet echt hangen. De UHD+BD-uitgave van Gemini Man is technisch zeer goed uitgevoerd met een uitmuntende beeldtransfer, uitgevoerd in 4K en in 60 fps, een magistrale Dolby Atmos-track en daarbij een goed pakket aan interessante extra's. Op technisch vlak een grote aanrader, de film zelf is wat minder.