Spenser Confidential

24-03-2020

6.5
Streaming

Spenser Confidential (Streaming)

Spenser (Mark Wahlberg) is een hardwerkende dienstdoende politie-agent in Boston. Wanneer hij zijn baas Doylan (Michael Gaston) betrapt op huiselijk geweld slaan bij hem de stoppen door en slaat hij hem bont en blauw. Na acht jaar in de gevangenis te hebben gezeten komt hij weer vrij, en zijn beste vriend Henry (Alan Arkin) biedt hem onderdak aan. Alleen, hij moet zijn kamer delen met Hawk (Winston Duke) die ook net uit de gevangenis is gekomen en een nieuwe carrière als MMA-vechter wil gaan nastreven. Omdat Spenser ervaring heeft met boksen, besluit hij Hawk te gaan trainen. Als een agent wordt vermoord onder verdachte omstandigheden, gaat Spenser op eigen onderzoek uit. Hij wordt eerst nog hartelijk ontvangen door zijn oude partner Driscoll (Bokeem Woodbine), maar al later merkt hij dat dit een vuil zaakje betreft dat helemaal tot de top gaat, naar zijn baas Doylan. Spenser heeft alleen de schijn totaal tegen, want zijn zoektocht naar gerechtigheid tegen Doylan wordt al snel voor een zaak van rancune en wraak gezien. Hawk besluit hem echter te gaan helpen, en tezamen gaan ze de strijd aan tegen de corrupte agenten in Boston.

Spenser Confidentital is de nieuwste film van regisseur Peter Berg. Berg, ooit begonnen als acteur in films als Collateral en diverse TV-series als Chicago Hope, gold als protegé van vermaard regisseur Michael Mann. De vierde film van Berg, The Kingdom, werd dan ook geproduceerd door Mann, en hierna ging de carrière van Berg dan ook in een snel stijgende lijn omhoog. Eerst volgde het ambitieuze maar ietwat mislukte Will Smith-vehikel Hancock, met erna het matige Battleship. Toen vond regisseur Berg in acteur Mark Wahlberg een creatieve medestander en tezamen maakten ze maar liefst vier films, met Lone Survivor, Deepwater Horzion en Patriots Day als absolute hoogtepunten. De vierde film, Mile 22, was een absolute flop en een totale mislukking tot het opzetten van een nieuwe franchise. Berg en Wahlberg proberen het nu opnieuw met de actie/misdaad-komedie Spenser Confidential, geproduceerd door streaming-gigant Netflix. Spenser is een karakter uit diverse boeken, geschreven door Robert B. Parker (en na zijn dood voorgezet door Ace Atkins). Voor de film zijn ze terug gegaan naar een voor het duo bekende plaats van handelen, namelijk Boston (na Patriots Day). Het verhaal biedt een leuke opzet maar uiteindelijk is het stramien wel een beetje bekend. Wahlberg speelt een voor hem bekende rol, die van een beetje klunzige goedzak,die hij bijvoorbeeld ook speelde in The Big Hit, ook naast Bokeem Woodbine. De nieuwe partner van de door Wahlberg gespeelde Spenser wordt door Winston Duke gespeeld, die we kennen uit het MCU als M'Baku, die voor het eerst zijn opwachting maakte in Black Panther. Hij moet aan het begin nog erg wennen aan zijn rol en zijn scènes zijn dan ook niet het beste van de film. Verderop in de film komt hij wat beter in vorm en is vooral de dynamiek tussen hem en Wahlberg best leuk en grappig. Degene die de show steelt is Alan Arkin, die met zijn onderkoelde en cynische humor continue de heren altijd een stap voor is. De film is een leuk tussendoortje en is een beetje 'hit-or-miss' qua geslaagde scènes. De erg serieuze scènes (de echtgenote van de vermoorde agent die in paniek bij de auto staat waarin hij wordt gevonden), worden snel afgewisseld en scènes met onderbroekenhumor en dat is niet altijd geslaagd. Echte actie- en shoot-out-scenes zijn helaas wat spaarzaam maar zijn verder wel goed gemaakt. Het einde geeft een gigantische springplank naar een tweede deel, maar gezien dit toch enigszins teleurstellende deel valt te betwijfelen of de filmwereld echt weeer zit te wachten op een avontuur van Spenser en consorten.

Medium: Streaming
Genre: Actie, Komedie, Misdaad
Jaar: 2020
Speelduur: 112 min
Uitgever: Netflix

Spenser (Mark Wahlberg) en Hawk (Winston Duke) zijn partners tegen wil en dank en tezamen gaan ze de strijd aan met corrupte agenten in Boston. Spenser Confidential is de vijfde samenwerking tussen regisseur Peter Berg en acteur Mark Wahlberg. Na drie succesvolle films te hebben gemaakt zijn ze gigantisch uitgegleden met het zwaar teleurstellende Mile 22. Deze nieuwste film is een aardige actie-komedie waarbij de afwisseling tussen serieuze scènes en komedie niet altijd geslaagd is. Verder een prima tusendoortje die niet al te lang blijft hangen. Of het geanticipeerde vervolg er gaat komen is dan ook nog maar de vraag.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.