Room, The

Jasper Loos
07-06-2020

3
Streaming

Room, The (Streaming)

Een jong koppel, Matt (Kevin Janssens) en Kate (Olga Kurylenko), verhuist naar een oud, alleenstaand pand. In het huis ontdekken ze een kamer, afgesloten met een mysterieuze deur, welke bij betreding alle lampen in het huis doet flikkeren. Al snel ontdekt Matt dat binnen de muren van deze kamer al je wensen werkelijkheid worden, zolang je deze maar hardop uitspreekt. Geld, kleding, sieraden… Niks is te gek! Zelfs hun allergrootste wens niet. Een kind. Het enige wat ze niet kunnen krijgen. Echter zit er een addertje onder het gras.

Een kamer die al je wensen werkelijkheid maakt. Wie wil dat nou niet? Gek genoeg was de eerste film waar ik aan moest denken Stalker (1979) van Andrei Tarkovsky. Daarin reizen de personages naar een kamer waar je diepste wens werkelijkheid wordt. The Room (2019) is echter bij verre niet zo diep filosofisch en blijft vooral op de oppervlakte.
Het begint met de acties van Matt en Kate. Wanneer er zich een mysterieuze kamer in je nieuwe huis bevindt is het niet zo gek om deze te onderzoeken, maar hoe roekeloos en gehaast de personages met dit gegeven omgaan is vrij ongeloofwaardig. Dit heeft echter meer te maken met hoe het verhaal is opgebouwd dan hun karakters, waardoor alle gebeurtenissen geforceerd aanvoelen. Daarnaast vragen ze zich pas na de zoveelste wens af hoe de kamer überhaupt werkt en of het wel slim is om te doen wat ze doen. Ze vermoeden dat de wensen niet meer zijn dan illusies, maar Kate’s latere acties spreken hun ideeën hierover tegen. Dit maakt het lastig mee te leven met de personages. Een interessant gegeven dat zich gedurende de film presenteert is de geschiedenis van het huis, welke Matt nader gaat onderzoeken. Hoewel vrij voorspelbaar, brengt deze verhaallijn nog enige diepgang met zich mee.
Een oud, verlaten pand met zo’n bijzondere kamer vergt een mysterieuze sfeer. Dit wordt tot op zekere hoogte bereikt door middel van de muziek en production design - de deur van de kamer en machine in de kelder zijn mooi ontworpen - maar slaat de plank mis met de montage. Deze voelt vaak gehaast aan en draagt niet bij aan de sfeer die bereikt dient te worden. Sterker nog; het verzwakt deze, waardoor ik als kijker niet genoeg wordt meegenomen in de ervaring.
De laatste akte sluit de film verrassend af met enkele plotwendingen en weet op de valreep nog wat diepgang te creëren, echter komt dit veel te laat. Sowieso zitten er vele boeiende thema’s verborgen die niet genoeg worden onderzocht of uitgediept. Wat een goed doordachte filosofische thriller had kunnen zijn, is helaas geëindigd in een oppervlakkig drama.

Medium: Streaming
Genre: Drama, Horror, Mysterie
Jaar: 2019