Suits - Seizoen 9

Emnet Assefa
30-06-2020

9

Suits - Seizoen 9 (Blu-ray)

De advocatenlicentie van Robert Zane (Wendell Pierce) was ingetrokken toen hij de verantwoordelijkheid op zich nam voor een illegale actie van Harvey (Gabriel Macht) en Donna (Sarah Rafferty). Louis (Rick Hoffman), Harvey, Donna en de overige partners van de advocatenfirma vechten voor het behoud van de naam van Zane op de gevel. Voor Samantha (Katherine Heigl) ontstaat er met het vertrek van Zane een grote leegte. Faye Richardson (Denise Crosby) van de orde van advocaten komt het advocatenkantoor onder de loep nemen na het vertrek van Zane, omdat het al de derde overtreding van het bedrijf is.

Het gehele negende en daarmee laatste seizoen van Suits houdt de kijker op het puntje van de stoel als het de diverse aspecten uit het leven van de hoofdpersonen, met als hoofdzaak het voortbestaan van het advocatenkantoor en de mensen daar omheen. De inmiddels bekende karakters uit de vorige acht seizoenen van Suits blijven zich verder ontwikkelen, terwijl ze ook door moeilijke tijden gaan. Er zijn ook een aantal nieuwe gezichten te zien, waaronder bijvoorbeeld Faye Richardson (een rol van Denise Crosby), die een interessante en ook cruciale rol heeft door dit laatste seizoen heen. Haar toevoeging aan het verhaal aan de serie geven de schrijvers de gelegenheid om een aantal verhaallijnen op een goede manier af te ronden. Een van de goede dingen die de schrijvers hebben gedaan is veel verhaallijnen afronden die nog niet afgerond waren uit eerdere seizoenen, zonder dat op een abrupte of ongeloofwaardige manier te doen. De structuur van de verhaallijnen steekt erg goed in elkaar, zodat het voor de kijker geen enkel probleem is om de verschillende verhaallijnen te volgen, ook als er veel heen en weer geschakeld wordt tussen deze verhaallijnen. Om een aantal open eindes goed af te ronden komen een paar karakters uit eerdere seizoenen weer terug, waaronder Mike (Patrick J. Adams), maar helaas niet Richael (Meghan Markle). De reden waarom zal wel bij iedereen bekend zijn. Sommige terugkerende karakters waren nodig om de verhaalcirkel rond te maken, anderen vullen gaten in een nieuwe verhaallijn.
Dit seizoen zag soms grote verliezen, alsook zeer mooie momenten in vergelijking met eerdere seizoenen. Vriendschap, romantiek, loyaliteit, familie, sterke morele waarden als ook gewoon aardig voor elkaar zijn, waren sterker aanwezig dan in de meeste eerdere seizoenen. De schrijvers hebben het beste en het slechtste blijkbaar tot het laatst bewaard. Hoe men de verhaallijnen tot een goed en geloofwaardig einde heeft gebracht laat zien hoe alles goed was doordacht en gepland. Men wilde blijkbaar de trouwe kijkers van negen seizoenen van Suits met een goed gevoel afscheid laten nemen. En dat is zeker gelukt.

Genre: Drama, TV
Jaar: 2019
Speelduur: 436 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Fins, Frans, Noors, Zweeds
EAN: 5053083203863

• Verwijderde Scènes
  • Gag reel
  • Suits: Series Montage

De beeldtransfer van Suits - Seizoen 9 is te bekijken in het originele 1.78:1 beeldformaat. De serie staat op drie 50GB dubbellaags discs. De beeldtransfer van deze serie ziet er heel erg fraai uit. Niet alleen de pakken en jurken van de advocaten zien er strak uit, het beeld ook. Het is helder, zeer gedetailleerd en het heeft een goed contrast met mooi zwartniveau. De kleuren zijn goed verzadigd. Als men teruggaat via een flash backs haalt men een trucje uit door het beeld een geel filter te geven. Dat doet niets af van de verder erg sterke beeldtransfer.

Er staan slechts twee geluidstracks op de Blu-ray Disc van Suits - Seizoen 9, waarvan de Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1 track voor de meeste kijkers enige interessante is. Suits is een goed voorbeeld van een dialooggeoriënteerde serie. De informatie die de kijker nodig heeft komt voor 85% via dialoog. Bij Suits is dat hier ook het geval. En dat gaat meestal goed, maar er zit best wel wat verschil tussen de verschillende karakters. Bijna alle dialogen komen via zendermicrofoons van de cast en er zijn er een paar die nogal dof en muffig klinken. De verstaanbaarheid heeft daar soms best onder te lijden. Gelukkig zijn de belangrijkste karakters goed te verstaan. Het aantal geluidseffecten wordt beperkt door de noodzakelijke om het geluidsbeeld kloppend te maken. Die staan dan wat breder in de geluidsmix, zodat niet alles uit het middenkanaal komt. Omgevingsgeluiden zijn minimaal aanwezig, maar er is wel heel veel muziek toegevoegd.

De 10 afleveringen van Suits zijn over drie schijven verdeeld, die allemaal een zeer eenvoudig menu hebben. De laatste disc bevat twee afleveringen en de drie extra’s, die allemaal voorzien zijn van Nederlandse ondertiteling.

Deleted Scenes (2 min)
Slechts twee korte scènes die niet in de serie zitten.

Gag Reel (5 min)
Wat grappen en grollen, versprekingen en vergeten teksten.

Suits: Series-Montage (14 min)
Een mooi en compact overzicht van negen seizoenen Suits.

Louis, Harvey, Donna en de overige partners van de advocatenfirma vechten voor het behoud van de naam van Zane op de gevel nadat hij de firma heeft moeten verlaten. Het kantoor krijgt ook nog de orde van advocaten op bezoek om het vertrek van Zane te onderzoeken. Seizoen 9 van Suits is een mooie afsluiter van een sterke serie. Alle open eindes worden goed afgerond, zodat de kijker met een goed gevoel afscheid kan nemen. De Blu-ray Disc-uitgave van dit laatste seizoen heeft een zeer sterke beeldkwaliteit en het geluid is goed, maar zeker niet bijzonder. Een paar extra’s staan er op deze uitgave, maar heel spectaculair is het allemaal niet.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.