Bloodline - Seizoen 1-3

02-09-2020

9
Streaming

Bloodline - Seizoen 1-3 (Streaming)

De familie Rayburn runt al sinds jaar en dag een paradijselijk resort aan de kust van de Florida Keys. er schijnt altijd de zon en de zeewind wappert door de palmbomen. Bij de Rayburns kan je terecht voor een ontspannen retraite en wordt je met open armen ontvangen. Alleen binnen de familie is het niet allemaal maar rozengeur en maneschijn. Vader Robert (Sam Shepard) en moeder Sally (Sissy Spacek) zijn eigenaars en runnen het hotel. Zoon John is de ideale schoonzoon en is een gelauwerd lid van de gemeenschap en rechercheur bij de plaatselijke politie. Dochter Meg (Linda Cardinelli) is een succesvol advocate en regelt alle juridische zaken voor de familie. Zoon Kevin (Norbert Leo Butz) is de jongste en een beetje de rommelaar en runt een wat vervallen haventje waar hij best succesvol boten repareert. En dan het zwarte schaap: oudste zoon Danny (Ben Mendelsohn). Hij heeft zich de laatste jaren gedistantieerd van de familie, maar voor een familiefeest komt hij terug. En meteen ligt hij alweer overhoop met vader en zijn broers en zussen. De enige die hem graag ziet is zijn moeder. Danny wil zich wel weer vestigen en de familie helpen, maar alleen op zijn manier. Dit zorgt voor nieuwe spanningen en conflicten, en oud zeer uit het verleden komt weer boven. Kan iedereen het verleden laten rusten en samen weer een nieuwe toekomst opbouwen? Of heeft het Rayburn-huis toch een groter kruis dan gedacht?

Bloodline is de eerste co-productie van Netflix met een filmproducent, namelijk Sony. De serie werd lokaal gefilmd in de Florida Keys en dat levert naast een zeer natuurgetrouw uiterlijk ook hoge productiekosten op. Met oplopende kosten tot 8,5 miljoen dollar per aflevering is dit één van de duurste series ooit voor Netflix. Maar, gelukkig ook één van de betere want de serie werd voor meerdere prijzen genomineerd. En terecht, want vooral de vertolkingen van de acteurs maken de serie de moeite waard. De serie begint rustig met het opbouwen van het verhaal, de setting en het introduceren van alle karakters. Maar als kijker merk je snel dat er iets onder de oppervlakte broeit, en dat houdt je geboeid. Er speelt meer af op de achtergrond dan dat je denkt. En dat is knap gedaan van de makers. Het eerste seizoen is meteen het beste seizoen, de twee erna zijn wat minder strak gemaakt en door de gebeurtenis aan het einde van seizoen 1 is er een stuk minder onderlinge spanning. Wel blijven de vertolkingen ijzersterk. Vooral Kyle Chandler (First Man, Godzilla: King of the Monsters) en Ben Mendelsohn (Captain Marvel, Rogue One: A Star Wars Story) dragen de serie met hun zeer gelaagde en subtiele vertolkingen. Verder zijn de bijrollen zeer verdienstelijk en oudgediende Sissy Spacek (The Old Man and the Gun) speelt fantastisch als de moeder die altijd klaarstaat voor haar kinderen en hun met hand en tand verdedigt als dat nodig is. De serie werd ooit beoogt voor zes seizoenen, echter kreeg de serie na een wisselend ontvangen tweede seizoen nog een derde en laatste seizoen om alle verhaallijnen af te ronden. Gezien het verhaal op dat moment is dat ook goed. Ook de hoge productiekosten werden genoemd als reden om de serie af te ronden. Wat overblijft is een erg sterke serie over een familie met familieverhoudingen die iedereen wel herkent, maar toch wel zijn uitvergroot. Door de sterke vertolkingen en de broeierige sfeer en locatie blijft het je aandacht vasthouden. Een aanrader.

Medium: Streaming
Genre: Drama, Thriller, TV
Jaar: 2015-2017
Uitgever: Netflix

De gelauwerde familie Rayburn krijgt tijdens een familiefeest in zonnig Florida bezoek van de verloren gewaande zoon en teven zwart schaap, Danny (Ben Mendelsohn). Direct zorgt hij voor spanning en conflicten bij zijn broers en zussen. Oud familiezeer komt naar boven en meteen worden ook oude conflicten weer naar boven gehaald. Kan de familie de strijdbijl begraven en met een schone lei naar de toekomst kijken? Bloodline is een serie met een wat langere aanloop en een broeierige sfeer, niet in de laatste plaats door de warme weersomstandigheden van de filmlocatie. Het verhaal is boeiend en de vertolkingen zijn erg sterk. De serie loopt voor drie seizoenen en dit werd niet verlengd, onder andere door de hoge productiekosten. De serie krijg gelukkig een mooie afronding en een einde aan het verhaal. Een aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.