Greyhound

25-08-2020

6.8
Streaming

Greyhound (Streaming)

1942, Tweede Wereldoorlog. Een konvooi Amerikaanse oorlogsschepen wil vanuit Amerika de Atlantische Oceaan oversteken om zo de geallieerde troepen in Europa te helpen de nazi's te verslaan. Echter wordt het konvooi opgejaagd door een troep Duitse onderzeeërs die niets anders willen dan de schepen te torpederen. Het konvooi wordt geleid door de marine commandant Krause (Tom Hanks), die zijn eerste oversteek maakt. De jacht betekent continue waakzaamheid van de gehele bemanning en dit zorgt voor vermoeidheid, spanningen in de koude en lange nachten aan boord van de diverse schepen. Aan kapitein Krause de ondankbare taak om tegelijkertijd iedereen in het gareel te houden, gemotiveerd en op de top van hun kunnen. Want de onderzeeërs hebben al snel de schepen in hun vizier en hun torpedo's zijn dodelijk. De jacht begint nu pas echt.

Greyhound is gebaseerd op een boek en het script is geschreven door Tom Hanks, iets waar hij erg trots op is. Hij vond het dan ook erg jammer dat Greyhound niet in de bioscopen ging verschijnen. Door alle maatregelen in verband met COVID-19-pandemie gingen de bioscopen dicht en werd eerst besloten de bioscooprelease een jaar uit te stellen. Hierop werd na een korte tijd teruggekomen en werd besloten dat de film exclusief werd uitgebracht op het Apple tv+-streamingkanaal. Greyhound is een film met een best opvallend korte speelduur, namelijk nauwelijks anderhalf uur. De film concentreert zich volledig op de Atlantische oversteek en de dreiging van de Duitse onderzeeërs. Er wordt eigenlijk niet ingegaan op de karakters en er worden geen achtergrondverhalen verteld. Dat maakt het soms moeilijk je als kijker te identificeren en te binden met de karakters. De film wordt volledig gedragen door Tom Hanks en zijn vertolking is zoals altijd zeer solide. Hij zet zich volledig in voor zijn rol en kan heel goed de rol dragen van de ervaren kapitein die tevens voor het eerst de grote onderneming van de Atlantische oversteek op zijn schouders laat rusten. De bijrollen worden voornamelijk gespeeld door onbekende acteurs, alleen Stephen Graham (The Irishman, Snatch) is een redelijk bekende naam en hij heeft dan ook meteen de grootste bijrol. De film heeft een hoge productiewaarde en ziet er goed uit. Wel is het een film die overduidelijk veel gebruik maakt van digitale effecten en omgevingen. Dat maakt de film iets minder overtuigend. Verder is de korte speelduur positief want het maakt de film tot een compact geheel dat makkelijk wegkijkt. Met een acteur anders dan Tom Hanks zou de film makkelijk in de B-filmhoek weggezet kunnen worden. Zijn aanwezigheid geeft wat gravitas aan Greyhound en laat het de film uitstijgen tot een onderhoudende thriller met een overzichtelijke speelduur. Het is niet aan te raden om speciaal voor deze film een abonnement op Apple TV+ te nemen, maar mocht je toegang hebben tot het streamingkanaal dan is deze film zeker een kijkbeurt waard.

Medium: Streaming
Genre: Actie, Oorlog, Thriller
Jaar: 2020
Speelduur: 91 min
Uitgever: Apple tv+

Tijdens de Tweede Wereldoorlog ging Amerika de geallieerde troepen helpen door middel van het sturen van een konvooi met schepen onder leiding van kapitein Krause (Tom Hanks). Ze worden echter opgejaagd door een troep Duitse onderzeeërs die niets anders willen dan alle Amerikaanse schepen naar de zeebodem te doen zinken. Greyhound heeft de twijfelachtige eer om de eerste film te zijn die slachtoffer werd van de COVID-19-pandemie en de sluiting van de bioscopen als gevolg. Apple tv+ bracht de film vervolgens uit als Original en kwam alleen beschikbaar op hun streamingkanaal en niet meer in de bioscopen. De film heeft een best korte speelduur van anderhalf uur en in die tijd wordt er voornamelijk geconcentreerd op actie, spanning en de dreiging van de Duitse onderzeeërs. Door de aanwezigheid een vertolking van Tom Hanks is de film best onderhoudend, maar door de afwezigheid van wat verdieping in het verhaal niet meer dan dat. Greyhound is best leuk als tussendoortje, maar je hoeft Apple tv+-kanaal niet puur voor deze film af te sluiten.