Tobacconist, The

Brendan Mc Dade
28-09-2020

6

Tobacconist, The (Bioscoop)

De zeventienjarige Franz Huchel (Simon Morzé) woont in een rustig dorpje in Oostenrijk pakweg 1937. Wanneer zijn moeder plotseling haar partner verliest, wordt Franz gedwongen om naar Wenen te verhuizen om voor zichzelf te gaan zorgen en te werken in de sigarenwinkel van Otto Trsnjek (Johannes Krisch). In de sigarenwinkel komt hij een professor genaamd Sigmund Freud (Bruno Ganz) tegen, met wie hij een speciale band mee opbouwt. Franz is verliefd geworden op een onbereikbare vrouw (Emma Drogunova) en de professor is de enige persoon in Wenen met wie hij zijn liefdesproblemen kan delen. Dan komt de dag dat de Duitsers besluiten om Oostenrijk binnen te vallen. Het leven van Franz staat op het punt om wederom drastisch te veranderen.

De Duits gesproken film The Tobacconist (Duitse titel Der Trafikant) is gebaseerd op een boek van Robert Seethaler uit 2012 met dezelfde naam. De manier waarop de Oostenrijkse maatschappij in de periode vlak voor de Tweede Wereldoorlog wordt geportretteerd in dit boek, wordt door velen als een goede afspiegeling van de werkelijkheid van die periode in de geschiedenis gezien. De film slaagt er ook in om dit naar het beeld te brengen. Er zijn tijdens de oorlog altijd mensen die voor en mensen die tegen de onderdrukker staan. De frictie die dit met zich meebrengt in het dagelijkse leven en de gevolgen van je keuzes hierin komen in de film allemaal aan bod. Dit wordt echter voor een groot gedeelte overschaduwd door de minder interessante verhaallijn over de liefdesproblemen van Franz. Franz is namelijk verliefd op een vrouw die hij steeds maar uit het oog verliest. Sigmund Freud, de grondlegger van de psychoanalyse, wordt gebruikt in een soort van ‘best buddy’ rol, die Franz dan op weg moet helpen door grotendeels gebruik te maken van ‘inspirerende’ quotes. Veel gedeeltes van de film worden hierdoor voorspelbaar en saai. De nachtmerries die de zeventienjarige jongen elke nacht krijgt zijn visueel gezien indrukwekkend, maar helpen het verhaal niet echt vooruit. Pas in het tweede gedeelte van de film begint het spannend te worden. De nazi’s vallen Oostenrijk binnen en iedereen zal daarvan de gevolgen moeten ondervinden. Maar omdat dit verhaallijn pas in de tweede helft van de film geïntroduceerd wordt, heeft het niet erg veel tijd om verder uitgepluisd te worden. Als dit eerder in The Tobacconist aan bod was gekomen had dat er wellicht voor gezorgd dat de film een betere spanningsboog gehad zou hebben. Alle ingrijpende momenten van het verhaal hebben eigenlijk weinig te maken met de liefdescrisis van Franz. Hier valt wel voor te zeggen dat het in vele gevallen makkelijker kan zijn om liefde op een interessante manier in een boek te laten zien dan in een film, omdat het natuurlijk allemaal te maken heeft met het beschrijven van innerlijke gevoelens. Het tekort in de film hierin lag echter niet aan de acteurs zelf, maar meer aan de keuzes die gemaakt waren op het gebied van verhaalopbouw.

Genre: Drama, Historie, Oorlog
Speelduur: 117 min
Uitgever: Just Entertainment

Franz Huchel is verliefd op een onbereikbare vrouw. Hij zoekt steun in professor Sigmund Freud; een klant in de sigarenwinkel waar hij werkt, met wie hij een goede band heeft opgebouwd. Dan vallen de nazi’s Oostenrijk binnen en gaat het leven van Franz een andere kant op dan hij zelf had verwacht. The Tobacconist had de potentie om een zeer kwalitatieve film te worden, maar de slome opbouw en het lak aan intrigerende momenten in de film gooien helaas enigszins roet in het eten.